Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hela baken nerkladdad av bajs??  (läst 15690 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Hela baken nerkladdad av bajs??
« skrivet: 06 maj-09 kl 08:26 »
En av mina hönor har börjat "skita på" sig; dvs hela baken är nerkladdad av bajs :-X Jag såg igår när hon krämade ur sig en rinnande historia som bara rann ner över fjädrarna och blev kvar där. Antar att hon A) har för mycket fjädrar där bak eller B) är dålig i magen. Hon sover i redet och där ligger det vanliga bajskluttar >:( så hon verkar kunna göra det i fast form med.

Är hon sjuk? Hon är lite tillbakadragen av sig, men hon går ute och sprätter och sandbadar, äter och dricker, verkar frisk i övrigt. Däremot verkar tuppen ha blivit osams med henne för de sista dagarna har han motat och hackat efter henne. Kan det vara stress? Hon sover som sagt i redet, inte på sittpinnarna hos de andra hönsen (och tuppen).

rina

• Gäst
SV: Hela baken nerkladdad av bajs??
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 12:38 »
Vad är det för färg på "bajset" då ? En del  är kladdig i baken när dom har äggledarinflamation...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 12:44 »
"Kluttarna" är vita/gröna/bruna och kletet är brungrönt. Såg slemmigt ut :-X Kan det vara äggledarinflammation även om äggen är släta och fina och hon värper som vanligt, ca 5-6 ägg i veckan?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 20:40 »
Har också en höna som ofta blir smutsig i fjädrarna där bak. Tycker det är konstigt att hon inte är lös i magen, för det är hon inte. Det är mer som om hon inte får iväg skiten långt nog ifrån sig... Brukar tvätta henne när det blir så, för även om hon inte har det så är det väl rätt stor risk att de får äggledarinflammation om det sitter fast en massa skit?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 02:46 »
Dum fråga - HUR gör ni när ni tvättar?

Mina hönor blir störda av att man handskas med dem så jag vill göra på smidigste sätt. Antar att man häller över ljummet vatten och pillar loss skiten? Kan de gå med blöta fjädrar sedan? Jag har läst att några torkar med hårtork men jag har ingen sådan och jag tror att ljudet och den ovana känslan skulle skrämma mina små vildingar...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 09:08 »
Ja, inte vet jag om jag gjort på smidigaste sätt, men jag har faktiskt doppat rumpan på dem i en balja ljummet vatten med lite såpa i. Försökt hålla undan stjärtfjädrarna så inte mer än nödvändigt blir blött. Jag har torkar så gott det går med handduk efteråt. Har dock inte velat göra detta på vintern, eller när det är kallt och blåsigt... och smidigt vat jag inte om jag egentligen skulle kalla det, men jag tycker det är effektivare än att hälla vatten ändå för skiten löser upp sig snabbare.
Men jag har också för mig att jag läst om folk som badat hela hönan och torkat med hårtork. Det skulle jag då inte vilja göra med mina stora flaxisar! ;D
Om de inte är kletiga utan det är intorkat så kan det gå att bara pilla av det värsta.

Men är det vanligt att de blir smutsiga i baken? Eller ska man alltid tolka det som att något är fel, även om hönan mår bra i övrigt?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 19:11 »
Men är det vanligt att de blir smutsiga i baken? Eller ska man alltid tolka det som att något är fel, även om hönan mår bra i övrigt?

Höns ska inte ha diarre.
Något är fel då, endera är dom sjuka eller är det ett utfodringsfel men då är ju hela gruppen lidande av lös avföring, enstaka hönor pekar ju klart på sjukdom.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 19:40 »
Nej, det är klart. Men jag upplever inte att min höna har diarré. Bara svaga "bajsmuskler" ;D

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 19:55 »
ja, jag upplever samma problem med min ena Brahma höna... skiten lixom fastnar där bak.. men hon är VÄLDIGT stor och ullig, jag tvättat henne med ljummet vatten och en tvättsvamp... funkar väl så där :-\
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-09 kl 19:57 »
Mm, ulliga är dom. Skönt att höra att det finns fler...

Sirpa

• -
« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 00:03 »
Nej, det är klart. Men jag upplever inte att min höna har diarré. Bara svaga "bajsmuskler" ;D

Den "fasta" skiten kladdar ner hönan menar du  ???  Låter motsägelsefullt i mina öron.
Höns och Liljor i min trädgård.

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-09 kl 05:56 »
Den "fasta" skiten kladdar ner hönan menar du  ???  Låter motsägelsefullt i mina öron.
Hm, ja lite lösare är det kan hända ibland, men inte alltid. Och det är inte som att hon lortar ner sig så på en dag. Inget som rinner.

Köpte dessa hönor för ett år sedan. De var inte i världens bästa skick då upptäckte jag (men det är en annan historia egentligen). Kalkben, löss, lortiga i rumpan. Parasiterna är bekämpade och de flesta är rena och fina nu, men det är en som fortfarande har en tendens att lorta ner sig. Det är alltså inget nytillkommet. Men kanske kan hon ändå bära på något...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #12 skrivet: 11 maj-09 kl 09:10 »
Jo min höna fortsätter att få bajs i fjäderdräkten. Tvättade av henne så hon blev ren, men nu är hon smetig igen. I övrigt verkar hon kry. De äter Fenix hel veg och det har de gjort i minst ett års tid, samt att de nu går ute och mumsar på allt möjligt.

Däremot så dog en annan av mina hönor igår :'( Hon var frisk och kry på mogonen, skuttade ut lika glatt som vanligt. När jag kom hem från affären på eftermiddagen låg hon i en rufsig hög på gräsmattan och kammen var vitrosa. Jag lyfte upp henne och hon brydde sig inte ett dugg om att jag gjorde det (och i vanliga fall får jag inte lyfta upp henne ute) Hon var jättedålig :'( HON bajsade ner mig med diarré, och det var verkligen löst, mycket lösare än min "nerbajsade" höna. Jag bar in stackars Hedvig och la henne i hönshuset och sedan gick jag in för att konferera med maken och ställa en fråga här om hur vi skulle göra; ta bort henne eller vänta och se. Efter en halvtimme hade jag och maken beslutat att vi skulle ta bort henne, så hon inte skulle lida, men när vi kom ut var hon redan död :'(

Det gick så rasande fort! På morgonen frisk och kry, kl. 17,00 död.. Hon var uppsvälld och mjuk i magen och flämtade lite med öppen näbb när jag hittade henne, men det fanns inga skador på kroppen och hon hade värpt så sent som dagen innan. Fjädrarna som ungtuppen gnidit av henne hade börjat växa ut igen och hon åt och drack som vanligt på morgonen. Vad tusan hände???

Melsäter

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 maj-09 kl 19:46 »
Har du skickat kroppen till SVA?
Det är ju enkelt att göra och kostar inget mer än porto och kylklampar.

I synnerhet viktigt när det finns ytterligare en höna som har diarré som kan betyda något allvarligt...
det verkar viktigt att kolla om en smitta är på gång i gänget!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #14 skrivet: 21 maj-09 kl 20:04 »
Nej jag gjorde inte det.. Mina misstankar lutar åt att hon fått i sig någonting giftigt, kan dock inte komma på vad det skulle vara ??? Jag har gått noggrann husesyn och jag hittar ingenting giftigt. För hon kan väl bara inte ha varit så dum att hon har ätit en fimp ur askkoppen?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 21 maj-09 kl 22:35 »
Har du skickat kroppen till SVA?
Det är ju enkelt att göra och kostar inget mer än porto och kylklampar.

Jo, det brukar heta så här i forumet. Ringer man till SVA är det däremot ganska så dyrt att få en höna obducerad, om inte DE tror att den lider av en av ett fåtal åkommor det är anmälningsplikt på, då man kan få rabatt. Runt 1000:- kan det lätt gå på, beroende på vilka prover de tar. Först en grundavgift, sedan avgift för varje provtagning och analys.

Therese K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 maj-09 kl 13:39 »
Idag har jag klippt min höna lite där bak.. hon mår bra i övrigt, pigg och äter som hon ska, men som sagt, hon är ju VÄLDIGT stor och rind och ullig där bak :-\ hoppas detta hjälper henne lite att hålla sig ren...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 31 maj-09 kl 11:24 »
Men höns kan väl bajsa lite lösbajs ibland? Oftast är det väl hårda fina korvar men ibland så bajsar väl dom någon galvbrun lite lös klick, är det onormalt?

Jag har en faveroll som hade jätte mycket skärttfjärdrar som blev alldeles skitiga, så jag bestämde mig helt eneklt, precis som du  Therese J, att klippa ned lite och det har funkit prima. skulle jag stark rekomendera :)

-Silverstedt

Melsäter

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 31 maj-09 kl 23:10 »
En komplettering om SVA -

Jag har kollat med dem varje gång jag haft en höna/tupp för obduktion och hittills har de alltid gått med på att obduktionen skall ingå i anslaget från jordbruksverket  för detta. Om det finns risk för smittsamma sjukdomar så vill de ha koll...

Och hönor med diarré som ev. smittar verkar rätt bra att ha koll på. Både för flockens skull och för andra fåglar i närheten. Ingen chans de skulle tvinga dig att betala för detta!

Så ring gärna dit och beställ en låda - GRATIS! - för försändelser så är du förberedd inför nästa sjuka djur om det skulle behövas. Det enda du betalar då är porto och kylklampar.

tuvali

« Svar #19 skrivet: 03 jun-09 kl 16:19 »
Har också hönor som är lortiga i baken. De varit rena och fina men nu är alla mer eller mindre lortiga. Den ena hönan fick jag klippa bort en jätteklump på. De verkar inte vara lösa i magen heller...Men den lortigaste var liksom blöt i baken och luktade för jävligt.

Har esbetre hemma, funderar på om man skulle ge dem en kur i fall det är nåt med magen..

Nån som har nåt tips??har

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, eriksjos, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser