Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmän odlingstråd 2009!  (läst 7171 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Allmän odlingstråd 2009!
« skrivet: 05 maj-09 kl 22:58 »
Vet inte om det redan finns en sådan här tråd, eller om den ligger fel, men i alla fall!

Vore roligt att läsa vad ni andra odlar i år och hur det går, så kan vi följas åt under säsongen med tips, råd och stöttning (när ogräsrensandet börjar kännas övermäktigt m.m. ;)).

Trädgårds-/köksland:
Vi har i år plöjt upp en mindre åkerbit där vi satt potatis (Fakse, Asterix samt Linzer Delikatesse) och lök (endast gul, har ej hittat någon röd sättlök) på en stor del av ytan. Har på resterande yta påbörjat ett ca 6 m brett grönsaksland som än så länge består av bl a sockerärter, spritbönor, bondbönor, morot (sommar-och vinter), rödbeta, kålrot, svartrot, palsternacka, mangold, persilja och majrova (skriver ur minnet nu och kommer inte ihåg allt och alla sorter, men kan fylla på i morgon). Sådde i helgen som gick så inget har kommit upp ännu. Börjar känna mig rätt så nöjd men kan ändå inte låta bli att spana efter roliga fröer överallt så man vet aldrig...har också handlat ett gäng hallonplantor som ska planteras i en rad längst åt stenmuren till!

Inomhus...
trängs småplantor för fullt av tomat, gurka, paprika, chili, melon, squash, pumpa, purjolök, physalis, plocksallat, rucola och ett antal olika kryddor (basilika, oregano, mynta, timjan, lavendel, citronmeliss, lagerblad, gräslök, rosmarin m.m.) inför kommande utplantering i växthus, land eller drivbänk. Har även satt några tidiga potatisar samt sått morot, dill och spenat i kruka.   

I trädgården...
frodas äppel- och päronträd, vinbär, rabarber, fläder och krusbär (två buskar som vi hittade och frilade när vi röjde längs stenmurarna runt tomten men som inte gett så mycket hittills, hoppas på bättre skörd i år).

Har också grävt rent en slänt strax utanför huset där det är tänkt att det ska bli krydd- och teodling!

« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 23:19 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Intricate

SV: Allmän odlingstråd 2009!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 07:34 »
Håller precis på att få upp ett växthus på 9 kvm. Där ska det väl bli gurka och tomat sen är det tänkt. Och lite perenner också som jag tänkte dra upp där inne.
Vi är relativt nyinflyttade i huset så vi har grävt i uppländsk lerig stenjord varje vår och höst för att få fram lite trädgårdsland. Än så länge har vi väl bara kanske 40-50 kvm land eller något. Mne vi har i alla fall sått
potatis, red baron eller asterix heter den väl numer?
vitkål
vitlök
schalottenlök
palsternacka
plocksallad
gjort ett jordgubbsland och ett smultronland
bondböna
spritärtor
morötter
persilja

Det är det som ligger i backen nu och börjar komma upp lite smått. Vitlöken är större förstås.
Sen senare i vår hade jag tänkt så squash, pumpa, rödbetor och en massa blommor. Man kan aldrig ha för mycket blommor. =)
Är rätt grön på det här med att odla så vi får se. Jag gör väl säkert något större misstag i år med något. Har bara sått hälften av fröna i påsen för jag vill kunna så igen om det blev fel på något vis.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 07:53 »
Jag har ett 15 kvm potatisland, sådd under halmtäcke. 16 pallkragar med grönsaker.
Morötter, svartrötter, persilja, dill, rödkål, vitlök, blomkål, broccoli, rabbor, purjolök, rödkål (frö), palsternackor, spenat, plocksallad, huvudsallad och rädisor.
Dessutom finns 34 paprikaplantor i ett enkelt kallväxthus. 
Allt har redan visat sig ovan mark, utom vinterpotatisen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 08:07 »
Vilken kul tråd, Skumme!

I mitt 40 kvm växthus finns:
- tomater, 8 sorter tror jag..
- chili, 6 sorter
- paprika, 2 sorter
- gurka, 3 sorter
- physalis,
- sugar snaps
- sparrisärt
- squash, 2 sorter
- majs, 2 sorter
- aubergine
- pepino
- rädisor, 2 sorter
- potatis i kruka
- ruccola
- vitkål
- broccoli
Samt ett gäng olika sorter av snittblommor och perenner!

Inne på förodling finns:
- dill
- basilika
- malva
- plocksallad

Jag har följande på gång på friland:
- vitlök

Följande bär växer och frodas:
- jordgubbar
- hallon röda och gula
- rabarber
- blåbär
- vinbär, svarta och röda

Mycket mer ska ner i jorden, bland annat potatisar och morötter.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 10:44 »
Vad kul att läsa om era odlingsprojekt!  :)

Vore också skoj om vi kunde fylla på med bilder allt eftersom, ska försöka dokumentera mina vedermödor så fort jag hinner.
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 10:53 av Skumme »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 11:06 »
Nu är det lätt att vara kaxig ;D Skillnad sen när ogräset frodas.. ;)

Här har jag odlingslådan/drivbänken, där bor det för tillfället:
*Spenat
*Svartrötter
*Blandad sallad
*Rödbetor
*Rädisor
*Mangold
*Några potatisar
*Morötter
*Purjolök

I landet har jag i år snitsat till med en gärdesgård för bönor och ärtor att klättra på. I övrigt har jag sått

*Blomkål
*Morötter
*Purjo
*Gul lök
*Lök från min Mormor, gammal sort
*Squash
*Gurka
*Dill
*Sallad
*Vaxbönor
*Brytbönor
*Sockerärtor

Inne växer änså länge
*Broccoli
*Jordgubbsplantor
*Frilandstomat

Jag litar inte riktigt på att vi får upp växthuset i år heller.......... Potatislandet är separat, har bara tryckt ner några i drivbänken på skoj.

Har ett par pallkragar också som ska fyllas med nånting.. Har också en nyanlagd hallonhäck, gamla och nya bärbuskar, äpple och päron och plommonträd av olika sorter. Litet jordgubssland som iår ska fyllas på och utökas.
Ett nytt kryddland också på g. Funderar bara om jag ska göra likadant som jag hade på förra gården eller om jag ska försöka vara lite nytänkante... ???

Årets nyhet är annars att jag har klämt in en hel del blommor i landet, fröjd för ögat också! Ätliga blommor!
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 11:22 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna_is_back

« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 11:21 »
Har du sått bönor o squash ute redan? Är du inte rädd för frostnätter?  ???

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 11:25 »
Jo precis, det är därför vi får hjälpas åt att hålla entusiasmen uppe även när det inte känns lika roligt längre fram ;). Lovade sambon dyrt och heligt att inte göra samma misstag i år och inte shoppa loss på fröfronten utan begränsa, begränsa, begränsa...så att man mäktar med! Bra det gick då :o ;).

Fint det blev i landet Frances!

Nu är det lätt att vara kaxig ;D Skillnad sen när ogräset frodas.. ;)

Här har jag odlingslådan/drivbänken, där bor det för tillfället:
*Spenat
*Svartrötter
*Blandad sallad
*Rödbetor
*Rädisor
*Mangold
*Några potatisar
*Morötter
*Purjolök

I landet har jag i år snitsat till med en gärdesgård för bönor och ärtor att klättra på. I övrigt har jag sått

*Blomkål
*Morötter
*Purjo
*Gul lök
*Lök från min Mormor, gammal sort
*Squash
*Gurka
*Dill
*Sallad
*Vaxbönor
*Brytbönor
*Sockerärtor

Inne växer änså länge
*Broccoli
*Jordgubbsplantor
*Frilandstomat

Jag litar inte riktigt på att vi får upp växthuset i år heller.......... Potatislandet är separat, har bara tryckt ner några i drivbänken på skoj.

Har ett par pallkragar också som ska fyllas med nånting.. Har också en nyanlagd hallonhäck, gamla och nya bärbuskar, äpple och päron och plommonträd av olika sorter. Litet jordgubssland som iår ska fyllas på och utökas.
Ett nytt kryddland också på g. Funderar bara om jag ska göra likadant som jag hade på förra gården eller om jag ska försöka vara lite nytänkante... ???

Årets nyhet är annars att jag har klämt in en hel del blommor i landet, fröjd för ögat också! Ätliga blommor!

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-09 kl 11:29 »
Lite sport ska det vara ;) Det går ju alltid att så om i värsta fall, smällar man kan ta!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 06 maj-09 kl 11:47 »
Så fint du har gjort Frances!!!  :-*

Jag kör på odling i liiiiten skala i år, viss av fjolåret när jag bara orkade med ogräset halva sommaren och mycket växte igen. Dessutom lärde jag mig att det är meningslöst att odla för att spara till vintern när man inte har bra förvaringsmöjligheter. det är inte kul när resultatet av det hårda arbetet blir dåligt...  :-\

Jag har mina örtland på ca 12 kvadrat som jag anlade förra året. Där har jag
  • johannesört
  • libbsticka
  • mejram
  • gräslök
  • dill
  • persilja 2 sorter (slät & krusig)
  • koriander
  • kummin
  • citronmeliss
  • kattmynta
  • temynta
  • mynta 4 sorter(grön, peppar, krus och eau de colonge)
  • vinterkyndel
  • malört,
  • daggkåpa
  • timjan 3 sorter(brokig, krydd, citron)
  • kungsmynta/oregano 3 sorter("vanlig", guld och låg)
  • kryddsalvia
  • dansk körvel,
  • isop
  • Lavendel
  • Fransk dragon
,
De används till kryddor, teer mm, och enstaka sorter (johannesört och malört) används faktisktinte alls utan är bara lite roligare. vill ngn göra brännvin får ni hojta, så ska ni få att kruydda med!  ;)), har sått stevia inne som ännu inte visa sig ovan jorden. Därutöver krukor med basilika (5 sorter: vanlig, röd, citron, kanel och thai) & rosmarin (som står innomhus nattetid och vid dåligt väder) och gurkört.

Potatis, Asterix och Arielle är satt under ett tjockt lager halm, ska bli spännande att se hur det fungerar. Potatislandet är på 10-12 kvadrat i år.

Nyaste tillskottet är ett litet jordgubbsland med ett 20-tal plantor av olika sorte som jag hoppas ger goda bär i sommar!

Grönsakerna har jag i år satt i pallkragar och egenbygda träramar för att förhoppningsvis göra det lite lättare för mig själv ::) odlar på ca10 kvadrat sammanslaget där. (+ krukor mm med sallad som inte fick plats i kragarna  ::)) I kragarna har jag
  • sommarmorot
  • spritärtor
  • sockerärtor
  • spenat
  • grönkål
  • vaxbönor
  • frilands slanggurka
  • mangold
  • squash (står inne fortfarande)

Ömtåligare saker är täckta med fiberduk och glasrutor, för att förhoppningsvis hålla stånd mot lite frost. och annars gör jag bara om det hela, så som frances säger.  :D

Till sist har jag lite krukor inne, paprika två sorter, chili 2 sorter och tomater. Sådde bara så mycket som jag vill ha själv, för jag har så dåligt med plats. Det kändes bättre än att så hela påsen och sedan placera på olämpliga ställen där de ändå bara blir långa och fula  ::) (vilket jag gjorde förra året... eh... ja...)

Och så då körsbär, plommon och äppelträd, krusbär och vinbär (men de sistnämda ger väldigt dåligt med bär. ska ge mig på att föryngra) och massvis om rabarber som jag fått av en vän!

Bilder längre ner i tråden
« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 10:10 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

AnnaPanna_is_back

« Svar #10 skrivet: 06 maj-09 kl 11:58 »
Jättefint Frances! Är du en schysst granne och gör ett sånt staket åt mig, härsor har jag i överflöd :-)!!!

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-09 kl 14:15 »
Tackar ödmjukast för berömmet :-[

Så klart Anna :) Det är inte alls svårt!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 06 maj-09 kl 14:47 »
Inte svårt!?! Då får du ge en beskrivning, för jag vill också!  ;D

klippte just av mig halva negeln och en del av lillfingret när jag skulle knipsa vinbärsgrenar med en lite för slö "sax". tog i som fan, och sedan sprutade blodet. *suckar över min klantighet*
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 maj-09 kl 14:58 »
Jamen.. det är ju bara att titta på ett och göra likadant :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 06 maj-09 kl 15:15 »
Förvisso  ::) men hur har du fäst det hela...? Det ser iaf inte jag på bilden...

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-09 kl 15:42 »
Fusk, med ståltråd  ;D

Filipin

« Svar #16 skrivet: 07 maj-09 kl 15:20 »
Finns det någon som kan tala om hur en hon blomma ser ut på gurkplantor,han blommor ska plockas bort så man inte tar fel, tacksam för svar.

AnnaPanna_is_back

« Svar #17 skrivet: 07 maj-09 kl 21:29 »
Honblommor har ett fruktämne bakom blomman som hanblommor saknar.
Men varför ska man ta bort hanblommorna, har jag aldrig hört, å andra sidan har jag aldrig odlat gurka förut heller.

Edit: Nu har jag läst på så nu vet jag varför! Tack för att du fick mig att läsa på, så jag inte får besk gurka!
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 21:37 av AnnaPanna_is_back »

februaribarn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 maj-09 kl 11:28 »
Jag har tyvärr ganska begränsade odlingsmöjligheter. En bergig tomt där det är svårt att gräva nya land. Det lilla befintliga har jag gjort om till jordgubbsland (med inblandning av lite rabarber & sparris på ett hörn).

I pallkragar har jag sått palsternacka, tidig morot, rödbetor, plocksallat, rädisor, låg sockerärt och lite blomkål :P. Mer ska sås är det tänkt, finns en liten plätt där jag tror att det är möjligt att gräva upp ett nytt land. Frågan är om jag har ork till det...

Majs och paprika är på framdrivning inomhus. Tomatplantor har jag köpt, tre olika sorter (biff, frilands och busk med cocktailtomater på).

I örtagården finns citronmeliss, oregano, gräslök, timjan, krusig persilja, dill på tillväxt samt slät persilja på tillväxt.

Vill odla meeeeer! ;D

malines

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 maj-09 kl 13:13 »
Palsternacka
Rädisa
Röd lök
Vaxbönor
Gurka
Tomater
Paprikatomat
Paprika
Potatis
Morötter
Persilja
Aubergine
Squash
Ärtor
Sockerärtor
Cilli
Sockermelon
Timjan
Lavendel
Dill
Sallad
Äpple
Krusbär
Svarta vinbär
Röda vinbär
Hallon
Någon form av körsbär (?)
Persika
vackra blommor

om nu allt vill sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser