Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor kräva  (läst 2878 gånger)

LolloF

Stor kräva
« skrivet: 05 maj-09 kl 15:37 »
Hejsan!

Nu har våran Ida vräkt i sig en massa igen, hon ser ut att må bra men har trots det fått lite krävmassage och isolering från maten ::) (endast flytande föda)
Detta är andra gången vi får ta bort henne från flocken och massera bort krävan. Hon lägger ägg, bajsar, har fin färg på fjädrar och kam och är pigg och tillgiven som vanligt - men har en stoor kräva.

Nu till min fråga: Tror ni att man kan "linda" med något runt krävan så den inte kan bli så stor? Gasbinda? Min fundering är att hon vid första tillfället töjde ut krävan så den nu är lättare att "överfylla"
Om man gämför med oss människor så kan vi ju töja ut magsäcken, då borde ju även krävan kunna töjas ut för att sedan krympa om det är dåligt med mat?

Vi vill ju inte gärna avliva henne för att hon har för stor mage...Någon som har något annat tips?

//LolloF

gernsö

• Skåne
SV: Stor kräva
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 16:23 »
Jag förstår inte riktigt problemet, hon verkar må bra trotts att hon äter mängder, låt henne äta... hon är kanske en sådan som klarar det. Hon är kanske en tjock höna i stället för en tjock människa. Varför ska vi bestämma vad hon får äta om hon inte visar att hon har problem med det.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

LolloF

« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 19:53 »
Jo det är väl lite så jag känner, men är samtidigt orolig att det ÄR stopp i krävan och inehållet ruttnar... :-\
Är det "vanligt" med tjocka hönor? Alltså hönor med stor kräva?

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 20:07 »
Nu vet jag inte vad du menar med stor kräva, det varierar ju från olika människors uppskattning, men när mina broilers har ätit så tror man de ska spricka.... så ibland finns det de djur som  proppar i sig och verkar ha en kräva stor som en tennisboll.  Bara de har tillgång till sten och vatten så tror jag de hanterar det själv.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 21:53 »
Vissa av våra vita lohmann har när de har proppat i sig krävor som är nästan som två tennisbollar ihop. Och de mår finfint.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LolloF

« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 22:27 »
Jaha då är hon nog bara glupsk då  ;D

Får väl skaffa henne en BH om det blir för tungt  ::)
Skönt att höra då de andra är så slanka och fina, och hon liknar Dolly Parton när hon kommer lunkandes..

Tack för svar!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 21:26 »

Men att en höna har stor kräva behöver inte alls betyda att hon är tjock. Tvärtom kan hon vara mycket mager trots krävan, beroende på att maten inte transporteras vidare som den ska. Hönan tycks dock må bra, men håll koll på hullet då och då.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

LolloF

« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 22:13 »
Jo då hon har hull och hon är en bortskämd liten dam just nu, brukar klämma och känna på henne var eller varannan dag... det är tur att jag inte har så många höns, för då hade jag haft fullt upp hela dagarna  :-[

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 02:41 »
Ja min Spice har stor kräva, har haft sedan innan hon kom hit. Hon verkar må bra och var en av topphlönorna i fjol. I år har hon fallit i rang men verkar ändå må bra trots hängande och slapp kräva...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #9 skrivet: 10 maj-09 kl 10:17 »
Når en høne får oppblåsning i krossa og det kan virke som om maten ikke går videre, kan det være at det ligger noe mat der å gjærer.
I krossa er det nemlig veldig lite enzymer og maten kan bli liggende der å gjære så krossa blåser seg opp.
Når man forer med f.eks. brød eller annen gjærholdig mat, kan det bli liggende å danne gass.
Gjærsoppen blir ikke nødvendigvis drept selv om brødet er stekt, siden det ikke blir 100°C i midten.

Et råd er da å gi annet for, blandet med yoghurt, da disse bakteriene virker gunstig.
Og kan hjelpe til å drepe gjærsoppen som kan ligge igjen i krossa.

Lykke til med høna di  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 22:03 »
Tillfälligt stor kräva är ju en sak.

Men är krävan stor hela tiden så kan det bero på t.ex Marek.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 21 maj-09 kl 19:56 »
Grimla - menar du stor och svullen kan vara Marek tumörer?

Eller kan det också vara så med min Spice som har liksom en slapp hängande kräva? Ungefär som min gamla katts slappt hängande mage...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 31 maj-09 kl 11:14 »
Vi hade en ungtupp med en jätte stor kräva, trodde inte det var något speciellt men dagarna gick och inget hände. Lika stor och han blev allt sämre vilket ledde tillslut ledde till hans död. vet inte om det var något annat som låg bakom hans död men inte finns han kvar ialla fall...

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser