Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska de va så jädra svårt!!  (läst 4777 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ska de va så jädra svårt!!
« Svar #20 skrivet: 05 maj-09 kl 22:29 »
Det spelar nog inte så stor roll hur tjocka slangarna är, sålänge de inte är för mjuka och lindar sig runt hästens ben när den vänder. Eller så köper du krympslang och trär en kedja igenom den först så blir den styvare men ändå mjuk.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Erik F

« Svar #21 skrivet: 05 maj-09 kl 22:36 »
32 cm är bra att börja med, öka på lite hela tiden.
Hästen blir van att det ska hända nåt, de bryr sej inte sen.

Körven

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 06 maj-09 kl 08:03 »
Problemen med att köra eller rida in hästar är att ägarna provat själva,och uptäckt att det inte var så lätt.Det är då det brukar bli knepigt,för det är ju betydligt svårare att fåbort en negativ uplevelse än själva inkörningen.
Sedan så fins det inget standard inkörning eller inridnings system,utan varje häst är unik på så sätt,somliga finner sig i allt från första stund,medan några är misstänktsamma mot allt hela livet.
Jag har andvänt mig av PVC slangar presis som Erik F, när jag har belast med ett bildäck så har jag fäst det med en skothake så det går att lossa snabbt och enkelt.

Sedan så skall man inte tro att det är helt ofarligt att tömmköra,jag hade en bekant som blev ihjälsparkad av en unghäst eller rättare sakt ett föl,när han tömmkörde.

Att vara flera när man skall köra in är att föredra,i mitt tycke så är det nog rätt ovisst om man skall göra det på egen hand.Då uppstår genast problemet med att få någon vettig person som kan vara till hjälp,oftast så finns det bara rädda velepottor till hands,och dom kan man vara förutan.
Det är just det som var mitt största problem att hitta någon som kan vara till hjälp.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

covboy

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 maj-09 kl 10:26 »
Hm, Erik du måst mena 32 cm på längden ?  Jag fundera på slanggrovlek !

Körven jag håller med dig men nångång måst man ju börja lära sig att köra in hästar..

Erik F

« Svar #24 skrivet: 06 maj-09 kl 13:31 »
Naturligtvis ska det vara 32 mm. Och alltid medhjälpare när man hänger på något nytt, helst två stycken hästvana ska det vara till hjälp.
Och bort med allt kraftfoder. Har hästen i alla fall för mycket energi kan man longera så mycket som behövs

saint206

• Småland
« Svar #25 skrivet: 06 maj-09 kl 19:41 »
oj vilket drag det blev i tråden..  ;D men ni som menar att ni bara har gjort allt själva, hur tänker ni om det skulle gå åt skogen, och hur utblidade var hästarna?  jag har ju svårt att tro att lilla pia skulle fatta så hemskt mycket om jag skulle börja gå BAKOM henne och göra konstiga ljud, samt dra i metallprylen i munnen om ni förstår? hon är ju inte riden innan och knappt hanterad.. visserligen både van vid bett och "sele" numera, men ändå... jag tycker nog det känns bäst för både mig och hästen om det finns en till människa med i bliden, åtminstone de första gångerna...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 06 maj-09 kl 19:49 »
Nu har jag ju bara shettis och där når man enkelt över ryggen och på så sätt kan man styra hästen i tyglarna samtidigt som man går sidan om den, sen går man allt längre bak tills man är bakom hästen.
Så har jag gjort i alla fall  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 06 maj-09 kl 19:52 »
saint206;

Jag är ju inte alls någon erfaren inkörare (har bara gjort det en gång förut i min ungdom och då knappast enligt regelboken- jag och mamma höll rockarden som den skulle vara i fastsatt läge och då han inte visade någon rädsla så spände jag på och for ut och körde...  :-[ :-X) men grunden är ju att hästen ska förstå drivning bakifrån och våga gå före.

Antingen kan man vänja dem genom att själv gå bakom och ha en medhjälpare som går bredvid hästen och eftersom behöver man ingen medhjälpare längre. Eller så kan man göra som jag gjorde sist på åringen, haka på en annan häst så har man gratis draghjälp därifrån.

Både i inridning och tömkörning är tömkörning/ridning i skog perfekt då man ska lära hästen följa bettet, det blir rätt naturligt att svänga då det står ett träd i vägen ;D

covboy

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 maj-09 kl 20:56 »
Nu när jag blivit lite erfaren så har jag märkt att ljud är det mest skrämmande där bakom hästen.. ( som frances poängterat förut ) :P

saint206

• Småland
« Svar #29 skrivet: 06 maj-09 kl 21:18 »
jo skogen blir det ju, men medhjälpare kommer att införskaffas de första gångerna, då det känns enklast. jag har tre som ska köras in, två shettisar på under metern och en ardenner på 165,19år gammal och ganska hispig.. 8)
(jag börjar med den coola shettisen, inget skrämmer henne)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 06 maj-09 kl 22:31 »
Naturligtvis ska du ha medhjälpare Saint! Jag vill poängtera att jag uppmuntrar ingen oerfaren att börja tömköra på egen hand!!!!!!!!! Absolut inte, det kan bara sluta illa....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 06 maj-09 kl 22:47 »
Jo man bör minnas att djur är djur och kan föra sitt eget liv , ingen maskin man kan stänga av då man inte vill vara med mera.. ::)

Lönnhult

• Halland
« Svar #32 skrivet: 07 maj-09 kl 09:54 »
När man skall börja tömköra så brukar jag börja med att ha bara yttertömmen i tömringen på gjorden och ha inner direkt i bettet. Gå lite vid sidan (vänster) om hästen ungefär vid höften , då kan man ta ledande tömtag åt vänster och putta lite på hästen när man tar i högertömmen och efterhand byta sida till hästen fattat hur styrningen fungerar.

När man lär in det första såhär behöver man oftast ingen medhjälpare med tömkörningen men givetvis senare när det är dax för vagn.
Röstkommando lär åtminstånde jag in i grimma och grimskaft på väg till hagen under uppväxten men har man missat det så kan det vara smart att träna på innan.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

saint206

• Småland
« Svar #33 skrivet: 07 maj-09 kl 20:36 »
ingen utav mina är unghästar, en är tio och har mycket i bagaget, hon är dock riden, och borde således vara lätt att tömköra. den andra är åtta och helt ohanterad när jag fick henne, hon lär sig dock mycket snabbt, både bra och dåliga saker ::)
och den tredje är nitton, mycket stort och tungt bagage och nerverna något utanpå skinnet, riden och borde fatta tömkörningen bra, men är så lättskrämd så det kan bli vajsing pga det.
tror många gånger det är lättare med en unghäst, då dom inte har så mycket med sig om ni förstår vad jag menar..  :P

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 07 maj-09 kl 20:52 »
Oja, det är helt sant!

Sen är det olika vad som uppfattas som unghäst... En två-årig travare räknar man iskallt med att dom bara ska kunna allt. Nånting annat är i det närmaste skandal.
Medans en två-åring av annan sort är rena bäbisen och förväntas inte kunna nånting alls.
Men faktum är att en ett-åring kör in sig själv i princip av glädje och nyfikenhet. Medans allt utöver det är mycket värre.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 07 maj-09 kl 22:50 »
Hur fort man går fram kan väl delvis ha att göra med att vissa raser mognar fortare och andra senare?

Sedan beror det väl också på vad hästen ska användas till. Ska den bara kunna springa rakt fram, svänga och stanna eller ska den användas i skogskörning eller jordbruksarbete med höga krav på lydnad och precision t ex? Då kanske utbildningen måste få ta lite längre tid. Därmed inte sagt att t ex en travhäst inte kan bli en utmärkt brukshäst, utan jag menar bara att det kanske kan ta lite längre tid att få fram en häst till brukskörning än en sporthäst som bara ska gå för sulky eller vagn (oavsett ras)?

Men jag håller med om att det är bra att börja tidigt, däremot tycker jag som sagt gärna inkörningen kan få ta tid. Beror såklart också på ens egen erfarenhet. När vi börjar få föl härhemma sedan så vill jag gärna komma igång att köra in unghästarna som ettåringar!

Oja, det är helt sant!

Sen är det olika vad som uppfattas som unghäst... En två-årig travare räknar man iskallt med att dom bara ska kunna allt. Nånting annat är i det närmaste skandal.
Medans en två-åring av annan sort är rena bäbisen och förväntas inte kunna nånting alls.
Men faktum är att en ett-åring kör in sig själv i princip av glädje och nyfikenhet. Medans allt utöver det är mycket värre.
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 23:01 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 07 maj-09 kl 23:01 »
Våra travhästar är inte sämre inkörda än några andra hästar. Tösen tex. som inte var inkörd för trav, var inte på långa vägar lika fin att köra som travhästarna ;D Som somliga av er har sett ;D

Det kan vara värt att tänka på vilka små små marginaler vi har i VÄLDIG hög tempo i ett lopp. Och det är upp till 15 ekipage på en liten yta. Det ställs stora krav på travhästarna. Titta nästa gång det är trav på TV, hjul i hjul, nos i hjälm och så ska man skifta positioner emellan ekipagen... Det är inte bara att rusa rakt fram där inte.....................

Jag tycker inte heller att inkörningen är slut efter att hästen har kommit för vagn utan utvecklas hela tiden.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 07 maj-09 kl 23:06 »
Jag har den största respekt för finliret som krävs i ett travlopp! Och menar inte att travinkörningen skulle vara slarvigare än en bruksinkörning. Men en viktig skillnad är väl ändå att brukshästen ska vänjas vid ett antal olika redskap på olika underlag samt successivt utsättas för ökad belastning i selen och under en längre period (kanske under flera års tid) bygga upp sina muskler för att orka dra tyngre och tyngre lass?

Våra travhästar är inte sämre inkörda än några andra hästar. Tösen tex. som inte var inkörd för trav, var inte på långa vägar lika fin att köra som travhästarna ;D Som somliga av er har sett ;D

Det kan vara värt att tänka på vilka små små marginaler vi har i VÄLDIG hög tempo i ett lopp. Och det är upp till 15 ekipage på en liten yta. Det ställs stora krav på travhästarna. Titta nästa gång det är trav på TV, hjul i hjul, nos i hjälm och så ska man skifta positioner emellan ekipagen... Det är inte bara att rusa rakt fram där inte.....................

Jag tycker inte heller att inkörningen är slut efter att hästen har kommit för vagn utan utvecklas hela tiden.

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 07 maj-09 kl 23:09 »
Vi tänker olika termer, det skulle jag kalla för träning.   ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 07 maj-09 kl 23:21 »
Förstår vad du menar, detta börjar likna diskussionen om när en häst kan kallas för inriden som vi hade i annan tråd nyss ;D.

Så sett kan ju även en 2-årig brukshäst mycket väl kallas inkörd (om den nu är det förstås  ;)). Men samtidigt långt från att kunna gå i skogen med fulla lass dagarna i ända hela vintern (vilket kanske är målet för denna häst till skillnad från travhästen som du själv skriver kan allt den ska kunna vid samma ålder). Det jag vill poängtera är väl att den unga brukshästens utbildning och uppbyggnad ändå är en process som kanske måste få ta sin tid och inte forceras för fort, varför jämförelsen med en travhäst kanske inte är helt rättvis?

Vi tänker olika termer, det skulle jag kalla för träning.   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
fri, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser