Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framgångsrik rabarberodling  (läst 11041 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Framgångsrik rabarberodling
« skrivet: 04 maj-09 kl 20:01 »
Okej, hur gör ni, alla ni vars rabarber växer som ogräs?  ::) Mina växer långsamt och blir sällan stora, vet inte vad jag gör för fel? "Gödslar" men mkt organiskt material, mest gräsklipp som jag lärt mig någon gång att man bör, men de vill ändå inte riktigt. odlingstips önskas, jag vill äta rabarberpaj NUUU!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skytten

• Skåne
SV: Framgångsrik rabarberodling
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 20:04 »
Jag gör ingenting, rabarbern har stått länge och kommer tidigt, har faktiskt bara skördat, den är inte gödlad speciellt, men den står ju ganska nära där jag brukar pissa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 20:14 »
Mina präktiga rabarber står längs med ett dike och skickar långa rötter in i ett potatisland som jag gödslar årligen.

Blir plantorna inte kraftiga, är det rätt tid nu att dela dem och plantera om på någon välgödslad plats som aldrig torkar ut.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 09:10 »
Våra rabarber har fått flera säckar med kogödsel under ett par år,men de senaste åren har de inte fått något alls,ändå så växer de så det knakar.Jag är också väldigt givmild med vatten under sommaren när det är torrt längre perioder.Mina rabarber har redan blivit så stora att jag kan skörda den allra första rabarbern för i år.

MVH/LYS

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 09:16 »
Strö lite höns eller kaninskit på dem så ska du se att de växer  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 10:53 »
det ska jag göra. Just höns och kaninskit har jag ju gott om  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 13:35 »
Den trädgård som jag har lov att plocka i blir inte omskött på något vis, inte vattnad eller gödslad, men rabarber - och det mesta annat - kommer i mängder!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 20:19 »
Nej det är det som är så intressant. Rabarberna verkar trivas och växa bäst där de inte sköts alls utan är mer eller mindre övervuxna av annat, kvickrot mm, där frodas de minsan! =)

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 06 maj-09 kl 20:37 »
 Mina rabarber är sorgligt eftersatta, ingen gödsel, nertrampade av får och hundar, men växer det gör dom. Likadant är det på min pappas andra gård, dom växer helt utan skötsel.
                    Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 07:22 »
Ja,konstigt är det.Men rabarbern verkar klara sig lika bra som syrener på sämre jord och mindre skötsel,så de är väldigt livskraftiga.Mina får inte heller så mycket omvårdnad nu för tiden,fast å andra sidan så blir det inte värst mycket ogräs runt plantan som behöver rensas.Så de sköter sig ganska bra själva.

MVH/LYS

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-09 kl 07:41 »
Hmm, vingklippt, får din rabarber tillräckligt med sol? Min har blivit stor och fin vid söderväggen, och det är dessutom skyddat eftersom den står vid hörnet där köksfarstun sticker ut.
Jag bor i zon IV (du något bättre, va?), och åt årets första rabarberpaj den 22:e april :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-09 kl 10:18 »
Gör inget  :D. Jo, gödslar lite lite på våren. Men är det inte så att det kan ta några år att få ett bra bestånd? På förra stället vi bodde på fick vi aldrig någon större rabarberskörd (bodde väl där i 3 år).
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 07 maj-09 kl 11:41 »
Vi bor i zon 3, ganska nära gräns till zon 4.

Rabarberna får helt ok med sol, om än inte södervägg, men en hel del sol under dagen i alla fall. Planterade de första för 8-9 månader sedan, så kanske blir det bättre med tiden...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 07 maj-09 kl 11:48 »
Har du provat att vattna - riktiga rotblötor - ungefär i denna tid?
Det är ju nu dom växer som värst, samtidigt är det ofta försommartorrt i vissa delar av landet.
Mina har väl en dryg meter till grundvattnet och växer så det är nästan skrämmande.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 07 maj-09 kl 11:57 »
Ska kanske dra igång vattenslangen trots att det regnar ute då. Hela våran trädgård, ja i princip all mark utom en mosse på ett ställe, är väldigt torr. Sandjord som snabbt torkar ut...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 07 maj-09 kl 12:06 »
Då är det nog det som är problemet.
Jag hade en gång en gammal förkrympt rabarberplanta som morsan satt uppe på grusåsen.
Delade den i 15-20 rotbitar och satte nedanför tomten i en sumpig ängskant.
Sen blev det djungel av alltihop.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 07 maj-09 kl 17:25 »
Då provar jag ordentlig bevattning, för här är som sagt torrt överallt (förutom en mosse 1km bort då men där vill jag helst inte ha mina rabarber ::))

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 07 maj-09 kl 17:31 »
Det lär förekomma att man bygger sankområden för våtmarksväxter i trädgårdar, genom att gräva ner presenningar eller liknande så att det bildas liksom en konstgjord grundvattennivå.
Sen fyller man på jord efter behag och planterar ovanpå.
Skulle kunna funka för rabarber också, bara "grund"-vattennivån är tillräckligt djup, ca 1-1,5 meter kanske.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 09 maj-09 kl 07:57 »
Har sett på nätet att somliga odlar rabarber i kruka.
Kan vara ett alternativ för dom utan tomt eller med extremt mager och torr jord.
Inte för storvuxen sort och extrastor kruka eller hink i såfall, inte lerkruka för den spricker nog av rottillväxten.

ingegärdsgårn

« Svar #19 skrivet: 12 maj-09 kl 18:48 »
Pröva en annan sort. Det kan vara en svagväxande sort du har fått. Första året får man inte skörda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Jessipessi, Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser