Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Krav" på dyra presenter  (läst 14749 gånger)

Dolvis

• Östergötland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #40 skrivet: 28 aug-09 kl 09:51 »
Men hur gör man när man andra inte förstår att sällskapet, tanken etc är viktigare för en själv än att man får presenter? Jag vet att en släkting undviker att komma när det är något firande för att hon inte har ekonomi till att komma med present. Hon lämnar återbud pga av sjuk etc men vi vet pga av uppgifter från andra släktingar att det är pga av ekonomin. Vi har sagt tydligt jag vet inte hur många gånger att vi inte vill ha present, men det går liksom inte in.

Vilverin

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 28 aug-09 kl 11:00 »
Man är så samhällsfostrad in i tanken att man är värdelös om man inte har några pengar. Så hon tycker det är pinsamt, troligen, och är hellre "sjuk" än låter alla veta att hon inte har råd. För då är man ju värdelös...
Rent sorgligt faktiskt. Jag har en bekant som har det likadant, och hon har sagt att hon alltid känner att hon måste "bjuda igen" när hon väl får pengar, eftersom det känns som hon snyltat på alla sina vänner medan hon inte haft det.
Fast jag känner mig inte snyltad på bara för att jag bjuder henne på bio eller så. Jag kan ju själv välja om jag vill bjuda eller inte. Och gå på bio själv är tråkigt... =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Vilse

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 30 aug-09 kl 03:14 »
Det finns väl inget finare än att få nånting på en helt vanlig tisdag utan anledning och av ringa eller inget värde,,då vet man att den man fått det av tänker på en, de e lycka  :)

Sjaunja

• -
« Svar #43 skrivet: 31 aug-09 kl 21:45 »
Hej Vävaren!
Jag brukar ge bort presentkort!  En kompis son fyllde 10 och fick ett presentkort på en heldag på mitt kafé då han fick fika hur mycket som helst. Det blev mer uppskattat än alla dyra presenter.
Presentkort på bil med chaufför (jag) till nån utan körkort.
Presentkort på en härlig picknick.
Ja, det finns ju hur mycket som helst egentligen!

bea

« Svar #44 skrivet: 02 sep-09 kl 14:53 »
annars kan man köpa denna eller nått liknande;)

http://www.bokus.com/b/9789154059980.html?pt=search_result&search_term=konsumera

Jag håller med dock att det e ett himmla gissel det där med presenter,bäst vore nog att inte köpa alls.
Orkar inte ens gå in på present snurret på makens sida av släkten.

Wisteria

« Svar #45 skrivet: 02 sep-09 kl 22:46 »
Ja fy sjutton, vad vi mänskar kan göra det besvärligt för oss.. Ska man inte kunna komma å umgås utan att det ska mätas och vägas. Men jag äääälskar presenter att få å ge bort. Det är som en liten egocentrisk tripp. Men det har hänt att man tex har gett bort ett egentillverkat sushi keramik set till supertrendiga inredningsarkitekt svågern... och vid mottagandet blir det.... helt tyst -eh tack... pinsamt... det var typ likställt med keramik katten.. det här har jag gjort på slöjden..
Den finaste presenten jag nånsin fått var en kompis som spelade in låtar som var som min person, en jagsamling helt enkelt.

bea

« Svar #46 skrivet: 03 sep-09 kl 08:38 »
Ja presenter med genuin tanke bakom är det absolut bästa jag vet:)
Är nog lite present tokig fast roligast är det att ge!!
Dottern fyller 12 nu på fredag ...hon fick 3 kinesiska dvärg vaktlar i förskott när vi var på bondens dag.
Men det e inte lätt att ge barnen tycker jag, när vi båda jobbade fick dom aldeles för mycket så jag inbillar mig iaf att sluta jobba har givit dom en lärdom som annars skulle ha gått dom rakt förbi.
Men visst e det roligt att handla till dom  :-[ fastän man kanske inte borde.
Dottern får iaf : böcker i nån serie hon håller på att läsa, en slags häng garderob som hon tittat på på granngården där det står veckodagarna så lägger man kläder i för varje dag,och någon typ av pyssel grej. å vaktlarna då.
Vad brukar ni ge era barn?
Har snart en som fyller 15 oxå....å hon e mycket svårare.
Tipps??

Vilverin

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 04 sep-09 kl 16:36 »
Tips är så svårt när man inte känner personen bakom åldern...

Jag har hittat en cool sida där man kan designa egna t-shirts... tänkte ge alla jag känner tröjor i julklapp, med diverse roliga tryck. Till exempel till min bästa väninna som älskar zombiefilm, hon ska få en tröja med texten: "So what if my boyfriend is a zombie, at least he likes me for my brain!"  ;D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 04 sep-09 kl 20:53 »
"So what if my boyfriend is a zombie, at least he likes me for my brain!"  ;D

:D
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #49 skrivet: 02 okt-09 kl 09:14 »
Håller med om att det är jättekul att få hemgjorda presenter.
När jag fyllde hade sonens flickvän målat en höna mycket personlig sådan.
jag som håller på med höns tyckte att det var en fin fin present ;D
En sådan present men med ett får på hade varit roligt att få och svårslagen inte ekonomiskt kanske .Men för mig hade den varit värdefull och fått mig att le varje dag.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 nov-09 kl 08:30 »
Det där med att skapa regler för presenter eller klappar är något jag aldrig har förstått. Som familjer där de har lottning om vem som skall köpa till vem och inom vilken prisklass. Tar inte det helt bort själva tanken med klappar eller presenter? Att man ger en personlig gåva till någon för att man tycker om personen?

Nescio

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 12 nov-09 kl 06:29 »
Det där med att skapa regler för presenter eller klappar är något jag aldrig har förstått. Som familjer där de har lottning om vem som skall köpa till vem och inom vilken prisklass. Tar inte det helt bort själva tanken med klappar eller presenter? Att man ger en personlig gåva till någon för att man tycker om personen?

Jo håller med

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #52 skrivet: 12 nov-09 kl 10:15 »
Vi har börjat skala ned jul och liknande för oss och våra tre barn. Till exempel, så köper vi inte längre julklappar till dem som vi inte firiar jul med. Det eliminerar en massa körande hit och dit, och försenade julklappar som kommer fram först efter nyår. Man ger till dem man firar med.

I år så ska barnen få ett (begegnat) akvarium, och lite fiskar och så till det, sedan så får de även två leksaker var, och lite kläder. Det känns som lagom tycker jag.

barnkalasen känns bara hopplösa tycker jag........alla de där leksakerna som folk kommer med, och så är det bara skräp som någon stakcare i kina suttit och knåpat ihop för 50 öre om dagen. Barnen leker knappt med det, det går sönder, och folk har bara kännt sig tvugna att köpa det till att börja med.
Live simply......so that others may simply live.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #53 skrivet: 29 nov-09 kl 12:05 »
Jag tänker att snacket handlar inte om presenter. Snacket handlar om vad vi kallar "vänner". Förr en vänskap var någonting ganska sällan. Man hade kanske 2 eller 3 riktiga vänner - ibland kanske bara en ende. Idag känns det så att varje bekant måste vara en vän. De fler de bättre! Varför? För man inte törs att "diskriminera" några bekant som inte är vän? För man inte törs att bara ha kanske bara en ende riktig vän? - eller ingen alls? Men varför? Det är bättre att veta att man har ingen vän alls - än att tror att man har vänner som inte är det.
Making friends - ush! Kanske vi skulle våga att vara mer ärliga och lite mindre "amerikaniserad".

Åt bekanter duger en liten sak som present - åt en vän kan det vara såväl ingenting alls eller någonting riktigt värdefull. Hos vännerna räknar man inte - man ge vad man orkar och vad man tycker att det skulle passa och glädja. Själva vänskapen ju den störste present man kan få! Men en present är en present - och ingenting man kan köpa åt sig. Vi snackar om vänskap - och inte om saker.

Luff

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 03 dec-09 kl 16:20 »
Vi har börjat skala ned jul och liknande för oss och våra tre barn. Till exempel, så köper vi inte längre julklappar till dem som vi inte firiar jul med. Det eliminerar en massa körande hit och dit, och försenade julklappar som kommer fram först efter nyår. Man ger till dem man firar med.

I år så ska barnen få ett (begegnat) akvarium, och lite fiskar och så till det, sedan så får de även två leksaker var, och lite kläder. Det känns som lagom tycker jag.

barnkalasen känns bara hopplösa tycker jag........alla de där leksakerna som folk kommer med, och så är det bara skräp som någon stakcare i kina suttit och knåpat ihop för 50 öre om dagen. Barnen leker knappt med det, det går sönder, och folk har bara kännt sig tvugna att köpa det till att börja med.

Jag vägrar köpa sånt som går sönder redan på kalaset för att ge bort - jag köper på mig små legogubbar när dom är billiga (3 st för 75:-) och ger bort när så behövs. Ett paket kritor kan också vara ok.
//Luff

Bianca72

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 03 dec-09 kl 23:01 »
Blir tokig på allt detta presentandet som sker bara för sakens skull. Och konsumtionssamhället står mig upp i halsen! Detta året är jag (förutom taggig som en igelkotte) luspank, så det kommer bara bli hemmagjorda små presenter, men som tur är så är det ingen i min "klan" som bryr sig.

Min tonårs-dotter var superkreativ förra året och drog igång med julgodisbak, och gjorde små sött inpackade påsar med julgodis i present. Och vem blir inte lycklig av knäck och ceasarkulor? :)) Tyckte det var ett väldigt bra initiativ.

Fast ungarna brukar få någon lite dyrare present av mig, något som de behöver, inget som hamnar i ett skåp och glöms efter ett par veckor. Och jag tycker det är så onödigt att dränka ungarna i presenter bara för att det är jul. Julen ska vara mysig, kärleksfull och varm. Och så ska man äta god mat, knäcka nötter och ha trevligt med varandra.
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #56 skrivet: 20 dec-09 kl 09:53 »
hej,

vi brukar ge bort saker vi har gjort själv.... typ syltar och saft... vaktel ägg är populära!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mig

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 dec-09 kl 14:30 »
Håller med flertalet här, men är också så innerligt trött på att höra att vi ska dra ner på julklapparna. Får jag inte ge bort något om jag vill? Ska jag då hellre ge bort en skitsak än en lite dyrare som jag vet personen skulle uppskatta och behöva? Ibland lite dyrare, ibland hemmaknåpade och ibland ingenting. Jag tycker att man ger det man vill, spelar väl ingen roll om det är samma prisklass. Tar för övrigt gärna emot presenter också, ibland lite dyrare, ibland hemmaknåpade och ibland ingenting... min allra bästa julklapp i år var förresten två album fullproppade med foton från hela min uppväxt... Jag blev jätteglad!!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 28 dec-09 kl 00:21 »
Håller med föregående talare! Vadå dra ned på julklapparna? Dumheter! Julklappar är skoj! Hemma brukar vi skaffa en del billiga saker som vi vet att folk vill ha, ibland någon dyrare grej och sedan några roliga prylar. Trots att inte någon av oss egentligen har några penningar att tala om har vi alltid ett berg av julklappar att öppna och glädjas åt!

Exempelvis, ett år när jag var näst intill luspank köpte jag en trave med begagnade serietidningar för en krona styck och slog in dem en och en åt en kompis... kompisen i fråga älskar serietidningar, så det blev en klar hit.

Klappar behöver inte vara dyra, men de kan gott få vara dyra om man har råd att köpa dem... och personligen antar jag varje år utmaningen att hitta så bra saker som möjligt för så liten slant som möjligt! På detta vis kunde jag i år bland annat ge en kompis en tröja som jag designat själv och som kostade mig tjugo spänn (reklamerbjudande) och en dator till mamma som är dubbelt så bra som hennes gamla. =)

Bullerybo

• Närke
« Svar #59 skrivet: 05 jan-10 kl 16:06 »
Har inga tonåringar ännu, men mina barn är verkligen inte prylgalna. Man får verkligen dra ur dem några vettiga önskningar till jul och födelsedagar för de är verkligen nöjda som det är.

Min 10-åring önskar sig Guiness (stavning?) rekordbok till jul varje år och det är det enda han önskar sig. De andra brukar önskar sig allt och inget särskilt.

Ingen av dem har några problem med begagnat heller (oj DÅ skulle de verkligen ha problem, stackarna!!!) så det behöver inte dra iväg så farligt. Mellankillen fick tex en dator i födelsedagspresent (den plockade min sambo ihop av överblivna delar från olika jobbdatorer) och i julklapp fick han bla carvingskidor och en snowboard som jag båda köpt på loppis i sommras för några hundringar. Det såg ut som nytt och han fattar iofs inte heller skillnaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser