Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Holländsk Dvärg  (läst 2261 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Holländsk Dvärg
« skrivet: 03 maj-09 kl 20:36 »
Min kära dotter (6 år) köpte idag sina första egna höns. Vi var i Brunslöv på byt och säljmarknad och hon förälskade sig i en trio Holländska dvärgar. :-*
Som mamma och väldigt hönsintresserad kadurra  :P månar man ju självklart om såna underbara intressen och hon fick köpa dem för 300 kr.

Undrar egentligen lite om hur dem är. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av ???
Finns ju något speciellt med varje ras men jag är totalt ovetande om just denna, vill veta allt som finns, bra och dåligt, äggproduktion, kläckningresultat, personligheter, egenheter ja ni förstår.
Tack på förhand //Hönsakadurran Lisa
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 20:38 av Hönsakadurra »
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Holländsk Dvärg
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 21:09 »
Vi har en holländsk dvärg (Ingeborg), hon är riktigt rolig. Lyssnar inte alls på vad tuppen säger åt henne och springer iväg så fort benen bär varje gång han börjar tuppdansa för henne. Hon avskyr snö och springer väldigt fort när hon inte vill vara med. Hon var inte alls svårtämjd och studsar vilt pipande runt ens knän på jakt efter mer ost och hon kommer alltid framspringande när man kommer in i hönsgården. När hon lyckas få tag i något extra gott springer hon som en galning för att gömma den på ett hemligt ställe istället för att bara äta upp den som de lite mer normala hönsen (dv kochinsarna) gör. Hon är lite lätt disträ och värper nog rätt dåligt. Äggen väger max 30 gram och värps lite när hon känner för det istället för på regelbunden basis som de andra hönsen gör.

Nu baserar jag alla mina kunskaper på en enda höna (som inte är helt normal eftersom hon levt i en liten bur sitt första år),  så det är fullt möjligt att mycket av det jag nämnt inte är ett dugg typiskt holländska dvärgar.

Ost??

Helfigur, mycket stiligt

Ingeborg laddar för att fly från tuppen

Att sola gillas mycket
ofrivilligt hönslös

*Emil*

Holländsk dvärg
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 14:05 »
Hej, är det nån som har rasen Holländsk dvärg? Skulle vilja veta mera om dem eftersom att jag väntar sånna kycklingar  :o
Är de så lättflugna som jag har läst eller håller dom sig i inhängnaden, går det att vingklippa dem?

Har du bilder på dina, skulle va roligt att se lite bilder..

Mvh

yezzika

• Bohuslän
SV: Holländsk dvärg
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 22:39 »
Har haft H D. Har det tyvärr inte just nu efter att räven fick ihjäl allihopa för nått år sen  :'(

De jag hade visste vad de skulle använda vingarna till  ::)
Så länge det var lugnt omkring dem så höll de sig på marken (jag hade dem lösa i trädgården) men en kväll när vi skulle ta in dem så var det något som oroade dem och då var de plötsligt 10-12 meter upp i en stor ek  :o
INTE lätt att få ner dem!
Som tur var hände detta bara 1 gång. I vanliga fall var det väldigt trevliga individer, lugna och sociala.

Hur det är med vingklippning vet jag inte. Tror inte det ska behövas, de brukar ju inte gå så väldans långt hemifrån.

Lycka till med dina små gullefjun! :)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 23:07 »
Har ingen erfarenhet av denna ras men mina chabo jag hade tidigare betedde sej på samma vis vid fara. i ett slagg satt alla högt uppflugna i träd. Jag tyckte det var praktiskt och smart av dem. Faror kommer oftast på marken coh detta var ju jättesmart av dem. En rovfågel tar sällan mer än en medan en grävling, hund el dyl kan bita ihjäl alla så länge nå'n rör sej. Raser som inte flyger uppåt direkt är mycket mer sårbara. Med allt detta ville jag mest säga att jag inte tycker det är en nackdel med raser som vid fara sticker uppåt, utan snarare en fördel. Vingklipp dem inte. De komemr säkert inte gå många meter från hönshuset/hönsgården där de vet att mat och vatten finns.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Intricate

« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 07:30 »
Jag har HD och de kan flyga väldigt bra. Dock så håller i alla fall mina sig på tomten, de flyger bara om de vill sanbbt tillbaka till flocken, blir riktigt skrämda eller om de vill upp på gäststugetaket =)
Vingklippning är inget som jag skulle rekommendera. Då skulle jag hellre satsa på en tung ras som inte flyger. De här små holländarna är vackra när de flyger och jag tycker man ska hålla de så att de får använda vingarna.

I vörigt är det en väldigt go ras som är väldigt tam och lugn. Gör ingen skada i trädgården heller vilket jag gillar väldigt mycket. De ruvar väldigt gärna. Lägger ägg gör de också förstås. 30 g är alla mina ägg. Ibland får man något på 27 g och ibland något på 32 g men i stort sett alltid 30 grams ägg.
Mina har en tendens att lägga äggen ute på tomten trots fina reden i hönshuset. Men jag tror det har blivit bättre sen jag la i ett redägg där.
Annars har jag fått ägg i komposten, i ett handfat och i gäststugan. Vädrade i ca 10 min med fönstret lite öppet och då var det någon som slank in och la ett ägg där inne. Vet inte om det här är något som kännetecknar rasen men iom att de är så små så hittar de bra ställen utomhus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser