Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser för kallt klimat?  (läst 1402 gånger)

Seb

• Blekinge
Raser för kallt klimat?
« skrivet: 24 jan-08 kl 12:27 »
Tack för tipsen  :)
Jag undrar också vilka raser som är tåliga och bra anpassade till vårt kalla klimat? (bor ganska långt norrut).
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Knopparp

• Halland
Raser för kallt klimat?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 15:03 »
Hedemorahöns har extra bra fjäderdräkt och klarar kallare klimat, och är dessutom en av de svenska lantraserna. Kolla på www.kackel.se så får du information om dem.
Islandshöns borde väl vara tåliga de också, men jag vet inte hur det är med deras äggproduktion.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Raser för kallt klimat?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 17:18 »
Lantraserna är ju generellt ganska små men den skånska Blommehönan blir ju lite större och jag har för mig att den lägger okej med ägg.
Precis, Blomme är ju den tyngsta av Lantraserna.

Jag har själv både Blomme och Hedemora har inte märkt någon skillnad mellan raserna vad det gäller att vara ute när det är kallt.

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (2 dolda)
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser