Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40494 gånger)

Neiklot

• Gäst
SV: Slagruta?
« Svar #40 skrivet: 18 maj-09 kl 17:49 »
Men om man ska försöka vara helt seriös nu, hur fan funkar det egentligen?! Jag är väldigt nyfiken på om nån har ett förslag...
Det vi har hittat med hjälp av slagrutorna hittills är ledningar av diverse slag och även vattenådror i marken. Vi tror i alla fall att det är vattenådror, det ska i alla fall inte gå några ledningar just där...

/Sara

Ja, metallstängerna fungerar genom olika elektriska och magnetiska fält (mer eller mindre starka) som finns i marken, inget konstigt.
Men inte mindre häftigt för det.  ;D

Det där med klykan däremot..

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 18 maj-09 kl 19:00 »
klyckan funkar superfint
kram praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

M8e

• Västerbotten
« Svar #42 skrivet: 18 maj-09 kl 19:16 »
Vi har en sån där "väder pinne" på stugan, och den fungerar väl typ...
Vet inte om det är luftfuktighet och/eller lufttryck som får den att böja sig, men en välgjord klyka skulle väl kanske kunna vrida sig i handen av samma princip.

Luften ovanför en "åder" kanske har högre fuktighet, kanske är tyngre på grund av denna fuktighet. Det kanske till och med är aningen kallare där på grund av fukten som kommer från marken.

Men som sagt vetenskapliga tester har visat att det inte fungerar bättre än slumpen... Men det bevisar bara att testpersonerna inte kan använda en slagruta. ::)

"Absence of proof is not proof of absence"
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 19:47 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 18 maj-09 kl 19:25 »
För det har jag sett massor av gånger och varenda gång börjar jag fundera på hur mycket en elkabel i marken igentligen strålar.

Halaj!

Rätta mig någon som kan, men jag tror inte de strålar något alls.
Om det är en 3-faskabel (som det ju alltid är till ett hus) vill säga.
Varje fas har sitt fält kring sig.
Men eftersom faserna är 120 gr. förskjutna ”släcker” de ut varandra.
Kabeln är ”död” eller neutral utåt.

//T

M8e

• Västerbotten
« Svar #44 skrivet: 18 maj-09 kl 19:45 »
De släcker bara ut varandra om man använder lika mycket ström på varje fas.

Strålar är kanske lite fel ordval...
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 19:50 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 19 maj-09 kl 11:01 »
Angående att peka ut vatten i mark så är det inte så jävligt svårt, det finns typ vatten i marken på 95% av alla ställen så träffchansen är relativt stor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

trädman

« Svar #46 skrivet: 20 maj-09 kl 00:28 »
Vi har en sån där "väder pinne" på stugan, och den fungerar väl typ...
Vet inte om det är luftfuktighet och/eller lufttryck som får den att böja sig, men en välgjord klyka skulle väl kanske kunna vrida sig i handen av samma princip.

Luften ovanför en "åder" kanske har högre fuktighet, kanske är tyngre på grund av denna fuktighet. Det kanske till och med är aningen kallare där på grund av fukten som kommer från marken.

Men som sagt vetenskapliga tester har visat att det inte fungerar bättre än slumpen... Men det bevisar bara att testpersonerna inte kan använda en slagruta. ::)

Väderpinnens funktion hänger sannolikt på att det finns tryckved (det som vardagligt brukar kallas tjurved) i grenar. Eftersom tryckveden, på grund av något annorlunda cellväggstruktur, har annan längdutvidgning än normal ved så fungerar grenen som en visare av fukthalten i grenen, som i sin tur veror av luftfuktigheten. Funktionen kan sägas likna bimetall, men reagera på fuktighet i stället för temperatur.

"Absence of proof is not proof of absence"

Hur tänker du dig att avgöra om en person kan använda slagruta? och om slagruta är en fungerande metod att hitta vatten?

Vatten finns nästan över allt. Det är "bara" att gräva/borra tillräckligt djupt så det kvittar var slagrutan gör utslag, vatten kommer man att hitta på något djup. Men poängen är väl att hitta platser med mer vatten eller mer lättillgängligt vatten genom att använda slagruta

M8e

• Västerbotten
« Svar #47 skrivet: 20 maj-09 kl 07:25 »
Hur tänker du dig att avgöra om en person kan använda slagruta? och om slagruta är en fungerande metod att hitta vatten?
Hur bevisar man att det inte finns en rosa elefant någonstans i universum? Hur bevisar man att att det inte finns någon som kan använda en slagruta?

Tapio

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 20 maj-09 kl 08:59 »
Halaj!

Men om nu en pinne dras mot vatten, varför den nu skulle göra det, en slagruta är dessutom död ved, borde det då inte räcka med att studera träden runtikring?

För då borde ju alla grenarna på träden nära en vattenådra dras mot den.

//T

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 20 maj-09 kl 12:21 »
Halaj!

Men om nu en pinne dras mot vatten, varför den nu skulle göra det, en slagruta är dessutom död ved, borde det då inte räcka med att studera träden runtikring?

En väderpinner är ännu dödare eftersom man brukar använda färska grenar till slagrutan. ;D
Vilket man knappast gör till en väderpinne. Som sitter massor av år och ändå funkar.

trädman

« Svar #50 skrivet: 20 maj-09 kl 22:42 »
Hur bevisar man att det inte finns en rosa elefant någonstans i universum? Hur bevisar man att att det inte finns någon som kan använda en slagruta?

Det gör man inte, lika lite som man kan bevisa att något är helt ofarligt. Men det går att med experimentella metoder undersöka om personer som påstår sig hitta vatten med slagruta är bättre på att hitta vatten än slumpen, eller personer utan slagruta.

M8e

• Västerbotten
« Svar #51 skrivet: 21 maj-09 kl 09:55 »
Det gör man inte, lika lite som man kan bevisa att något är helt ofarligt. Men det går att med experimentella metoder undersöka om personer som påstår sig hitta vatten med slagruta är bättre på att hitta vatten än slumpen, eller personer utan slagruta.
Och då kommer man tillbaka till problemet att man bara testar dessa personer och inte om själva slagrutan kan fungera.

trädman

« Svar #52 skrivet: 21 maj-09 kl 23:31 »
Och då kommer man tillbaka till problemet att man bara testar dessa personer och inte om själva slagrutan kan fungera.

Vill man testa slagrutan utan människa så är det bara att montera den i en "rigg" som "håller i den" på samma sätt som rutgängaren och sedan köra riggen över testområdet/områdena. De som säger sig kunna använda slagruta hävdar dock enligt min erfarenhet att det är något slags samverkan mellan människan och trädklykan som är nyckeln.

byggaren40+

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 22 maj-09 kl 01:45 »
En vattenåder har en elektrisk laddning på 1,5 volt med två åter ledare så kallade magnet linjer så därför kan man känna vattnets rörelse men det går inte att sammankoppla flera vatten ådror för att få mera ström men man kan få en lampa på 1.5 volt att lysa.Man kan även mäta minutliter med slagrutan om man mäter hur lång puls ådern har .Det är 10 % högre luft fuktighet ovanför en vatten åder så man kan se var den går när första nysnön har kommit på en åker exempelvis för det tinar lite  fortare mitt ovanför på grund av fukten så det blir som en stig i snön . Man kan även märka var vatten ådrorna går på dim slöjor som rör sig över vatten ådrorna  på grund av  högre luft fuktidheten. Träd och häckar har ofta sämre växtkraft om dom ligger/korsar mitt i en vatten åder (på grund av spänningen kanske) .Man kan ibland se på en väggfasad att färgen släpper och att det blir lättare rötskader  nedtill på panelen på en liten punkt och det beror på att det finns en vatten åder som går där men högre luft fuktigheten till följd.

Skytten

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 22 maj-09 kl 04:24 »
Jag har lite svårt att föreställa mig att det är så stationär luft, att fukten i luften skulle följa en vattenåder så det blir en märkbar skillnad.
Dimma lägger sig gärna i låglänta partier, knappast för att det är närmare grundvatten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 22 maj-09 kl 08:32 »
En vattenåder har en elektrisk laddning på 1,5 volt

Halaj!

Tjurskit!
Allt som är i kontakt med marken är jordat, per definition.
Det som är i kontakt med marken kan därför aldrig bygga upp en elektrisk potential.

Du är diskad.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 22 maj-09 kl 09:03 »
Jag tar de flesta förklaringar till slagrutan med en nypa salt, oftast är de inte självklart fysikaliskt solida, teoretiskt. Men det jag sett av slagruta och hört och läst, får mig att förmoda att det inte är helt uppåt väggarna, men de förklaringar som oftast ges till företeelsens verkan är oftast mindre trovärdiga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #57 skrivet: 22 maj-09 kl 14:22 »
Vad spännande detta är! Jag är intresserad av lite "annorlunda" företeelser och kan väl konstatera att "gått med slagruta" har man gjort sedan urminnes tider och om man INTE fick nåt resultat, hade man väl knappast använta sig av den metoden? Att människan på senare tid, mer eller mindre slutat med detta beror nog mest på att man hittat andra sätt att få fram samma information på snabbare och säkrare sätt, därmed har nog många tappat förmågan.

Det som Tapio påstår, att något som rör vid marken är jordat per definition, är intressant. Jag skall fråga min sambo, som är el-ingengör och en ytterst pragmatisk och till det "annorlunda", högst skeptisk. (ytterst trist på det sättet!*fniss*) Det skall bli intressant att höra om han anser att Tapio har rätt. Vad han tycker om "slagruta", behöver jag inte ens fråga om!*s*
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 22 maj-09 kl 14:33 »
Om ett par veckor så skall vi gräva rätt igenom gården med en grävmaskin.
Då kommer min far att plocka ut elledningarna med hjälp av ett par stårtrådar.
Jag kan lägga upp en film då. Så får ni se hur det funkar.

Anders G.

• -
« Svar #59 skrivet: 24 maj-09 kl 12:17 »
Anekdotisk bevisning, men dock:
Vi skulle fingräva längs en gammal vattenledning med läckage "någonstans" in under grunden till grannens hus.
Där någonstans skulle el- och teleledningarna komma in också.
—"Inget problem", sade grävmaskinisten, och halade fram sina böjda svetselektroder.
Det blev dyrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser