Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd om motorsåg o vedklyv?  (läst 9303 gånger)

ekoStina

råd om motorsåg o vedklyv?
« skrivet: 27 apr-09 kl 14:42 »
är det här bra grejer till ett rimligt pris?;

1. Partner 352 Motorsåg sparsamt använd 700kr

Vedklyv Energy (4ton) 800kr

Paketpris 1300kr

2. Motorsåg Stiga SP 355 500kr

Jörgensen

• bryttjorp.se
SV: råd om motorsåg o vedklyv?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 15:23 »
Min personliga erfarenhet av partner är inge vidare....

Jag skulle kika på Huskvarna eller Jonsered. Visst dyrare men i mitt fall upplevede jag min nya partner som ren s***t jämfört med en säkert 15 år gamal Huskvarna.
*Janne Jörgensen*

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 15:34 »
Sedan åtminstone 15, kanske 25 år är Partner, Jonsered, Stiga och Husqvarna samma sak. Alla märkena ägs av Electroluxkoncernen och tillverkas i samma fabriker. Vissa modeller görs i Sverige, en del i Italien och andra i USA. På de senaste åren, då dollarkursen var låg, så producerades det mesta i USA eftersom det var billigt, utom elmotorsågar som mest gjordes i Italien. Men nu när valutakurserna har rörts om kan man misstänka att mer produktion hamnar i Sverige framöver.

Det går alltså inte att säga något om skillnader mellan de olika märkena, men däremot finns det både bättre och sämre sågar som säljs under vart och ett av dem. En del motorsågar av "underliga" märken, t ex Cotech som säljs av Clas Ohlson, hör också hemma i samma flock. Ett säkert kännetecken är hur typskylten ser ut, det finns något som liknar en electroluxlogga som återfinns på typskyltarna på alla motorsågar av det här slaget.

Per L

« Svar #3 skrivet: 28 apr-09 kl 08:50 »
Kolla runt på blocket och skaffa dig en uppfattning om vad saker kostar så har du ett humm (2 m ? )
Beror ju lite på hur flitigt du tänker använda grejerna.
Jag kör med följande princip-tänk.
Jag borrar med borrmaskin ca 5 timmar totalt under min livstid. Då funkar det med en 150 kronors från Rusta.
Röjsågen använder jag betydligt mer eftersom vi har skog och den får jobba rejält. 2-3 timmar/pass.
Så där köpte vi en Stihl för 5000 spänn dels för kvaliten och dels för att nya maskiner är lättviktare jämfört med gamla.

Men är det ekonomin som styr och du inte ska såga dagarna i ända så är det ju billigt som gäller och då är väl 1300 pix ett bra pris.
Kolla bara att klyven klarar längden på klabbarna du vill ha.
Dom flesta billiga klyvar tar inte mer än 35cm klabbar.
Vi använder 50cm till vår panna.

ekoStina

« Svar #4 skrivet: 28 apr-09 kl 20:42 »
ja, ekonomin är ganska styrande för min del. tror inte jag kommer att vara o såga för jämnan, men jag ska ju ta ned träd och såga upp dem till ved varje vår. så den kommer nog att användas en del. tror jag ska köpa en begagnad, men med bra kvalite ändå. blir nog en huskvarna eller jonsered, 40-50 cc. så de som var i annonserna går bort.

tack för tipsen!!  :)

H-K

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 10:58 »
ring runt till de som säljer sågar och fråga efter begangnade...."proffsen"byter i bland vare år de sågarna servas och gås igenom och säljs vidare funkar kanon för vedsågarammatören.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 apr-09 kl 14:38 »
De billigare modellerna från Jonsered är av samma skrot och korn som de billigare Partner, vill jag påstå. Vi har två Partner varav den ena fungerar tack vare att den andra agerat organdonator. Skall man köpa billig såg är det bättre med kinasågar som åtminstone är bra så länge de fungerar, även om det inte varar så länge.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #7 skrivet: 29 apr-09 kl 15:19 »
Så himla dåliga är inte Partner-sågarna! :) Jag har en som jag köpte ny för 5 år sedan för 1795 :- eller något liknande. Jag fäller, kvistar och kapar 15-20 m3 ved per år med den och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Eftersom jag kapar allt med sågen och det ofta är fullvuxna björkar så får den jobba ganska hårt. Har bara bytt slitdelar och upphängning/vibrationsdämpning. Visst kan man ibland önska en starkare såg men för hobbybruk duger den och man får mycket för pengarna.

Då skulle jag hellre investera några tusenlappar till på vedklyven. Dom små går ju så långsamt att man blir knäpp på att stå och stirra på kolven som i snigelfart rör sig mot vedträt... Men det beror på hur mycket man klyver per år om det ska vara värt att lägga 7-8 000 som väl en bra klyv kostar. Min erfarenhet är att även dom mindre brukar ha tillräckligt med kraft för att klyva det mesta, skillnaden ligger i hur snabbt arbetet går.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-09 kl 18:47 »
gud skapa ingen bråska  ;D mvh pålle

ekoStina

« Svar #9 skrivet: 29 apr-09 kl 19:28 »
en vedklyv med skruv för 800 pix. är det bra?

hittade en partner 350 för 500. är det bra? men han sa att den inte varit igång på flera år, så han visste inte status på den. var inte hans grejer. ringde då en varninsklocka för mig, men grejerna finns nära. så att åka några mil för att prova dem är rimligt tycker jag. sa åt honom att kolla så att grejerna funkar innan jag kommer o testar dem. vad tycker ni?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 29 apr-09 kl 20:09 »
Vedklyvar med skruv är livsfarliga, några sekunders ouppmärksamhet så kan du vara en arm fattigare.
Sågen kanske kan va nåt om den är lite körd och lättstartad.
Det kan t ex vara så att säljaren har startat den strax innan du kommer, så att den ska bli lättare att provstarta.
Ibland kan somliga sågar vara griniga när dom är kalla och även när dom är varma.
Det mesta går att justera men inte så kul om man är ovan vid sågar.

Kollade på nätet, om sågen är en sån här så är den nog i fjuttigaste laget för dina behov:

http://www.blocket.se/vi/21312444.htm?ca=9_s

Du kan också ev koncentrera dej på att först hitta en såg i gott skick av bra fabrikat, typ Husqvarna, Jonsered, Stihl, och sen hyra vedklyv några dagar den första säsongen.
Har man inte bråttom så brukar det dyka upp prisvärda saker under lågsäsong.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 20:25 av Foppas fot »

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 apr-09 kl 20:46 »
Vedklyvar med skruv är livsfarliga, några sekunders ouppmärksamhet så kan du vara en arm fattigare.
Varför?
Påståendet har jag hört otaliga gånger,
men en vettig förklaring hur det ska gå till inte en enda gång.  ???

Dessutom är livet äventyrad med några sekunders ouppmärksamhet vid nästan varje maskinanvändning  ;D
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 20:49 av jenses »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 29 apr-09 kl 21:14 »
Varför?

Dessutom är livet äventyrad med några sekunders ouppmärksamhet vid nästan varje maskinanvändning  ;D

Den ena risken är att man råkar fastna med en ärm, handske eller något sånt i skruven. Och den andra risken är att vedträt fastnar på skruven, dras med runt och ens egen hand följer med av någon anledning.
Har inte nya skruvklyvar i stort sett försvunnit helt från marknaden sedan EU:s maskindirektiv slog igenom?
Den enda skruvklyv jag har haft att göra med, köpte jag bara för att det var ett sätt att komma över en trefasmotor billigt. Skruven oskadliggjordes och skickades till järnskrot med det snaraste.

En annan stor fördel med hydrauliska klyvar är att de klyver mer kontrollerat, man har bättre möjlighet att vrida och vända på bitarna när riktigt vresiga och kvistiga klabbar ska klyvas.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #13 skrivet: 29 apr-09 kl 21:50 »
Köpte en motorsåg på Jula för 795 kr. Den var så bra att jag köpte en till. Även om den skulle hålla hälften så länge som en Huskvarna så är det iinte så dumt med två sågar som är likadana. Större chans att någon går och så har man ett litet reservdelslager. ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 29 apr-09 kl 23:41 »
Varför?

Slarvigt av mej att bjuda på såna lättfångade bollar...
Grejen med skruven är att risken inte är helt uppenbar och intuitiv för många.
Den ser tämligen ofarlig ut när den snurrar, och det kan inbjuda till oförsiktighet.

ekoStina

« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 09:17 »
fick rådet av en vän att inte köpa skruv. ni verkar alla vara rörande överens. så kruven är inte aktuell längre. jag väntar nog med att köpa såg tills det dyker upp något jag verkligen vill ha. hastköp är aldrig bra. det har jag lärt mig...

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 apr-09 kl 14:54 »
fick rådet av en vän att inte köpa skruv. ni verkar alla vara rörande överens.
Fel :-)
Är bara för trött för diskussionen.
Min bror har byggt en skruvklyv, det var det bästa han gjorde i vedhanteringsvägen överhuvudtaget,
och han  klyver många och stora bok- och ekkubbar.
Men så begav det sig ju också inte i Sverige utan utomlands,
där det antingen är mindre farligt,
eller så är invånare inte så fanatiska trygghetsnarkomaner  8)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 30 apr-09 kl 14:59 »
Hårda hornblåsare vet dom.

milo

« Svar #18 skrivet: 03 maj-09 kl 18:21 »
Har en 340 husqvarna kanon till ved  ;D stark

Luffsen

• -
« Svar #19 skrivet: 05 maj-09 kl 10:25 »
Sitter med en Hva 350 jag, och är helt nöjd med den. Har funkat utan problem sen jag köpte den i början av 2000. Fördelen med Hva är att det finns verkstäder som kan o vill laga om det går sönder, och jag har inget negativt att säga om märket.

Hade en Jonsered tidigare, men den gav upp. Kompressionen var så klen att om man höll i startsnöret och släppte sågen, då drogs snöret ut till sin fulla längd. Men den hade fått arbeta under många år oxå...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser