Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana som ger kycklingar med stjärt?  (läst 4298 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Araucana som ger kycklingar med stjärt?
« skrivet: 26 apr-09 kl 22:11 »
Min Araucanatupp (ska vara och ser ut som en renrasig) ger av någon anledning en ganska stor procent kycklingar MED stjärt.
Någon som vet varför?
Är det något annat blandat i honom iaf? Eller det kan vara så ändå?
Vet ju att en viss del av Araucanorna får stjärt, dessa brukar jag ta bort direkt eftersom stjärten är oönskvärd men det brukar bara vara en liten del, denna tuppen ger en större del. Av 10 kycklingar så har 3 fått stjärt.
Någon som kan hjälpa mig? Kanke rent av har en bättre tupp att sälja?

//Förtvivlad Lisa mitt i alvelssäsong med bara EN Araucanatupp.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Araucana som ger kycklingar med stjärt?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 06:53 »
Han kan visst vara renrasig men tyvärr har nog någon innan inte brytt sig att avkommorna hade stjärt. Det är mycket ärftligt. Jag har haft Araucana många år och på hela tiden fått 2-3 med stjärt. Det gäller slå ut dem omgående. Några påstår att man efter en tid ska ha in en med stjärt men jag har aldrig gjort det och det har gått hur bra som helst.  ;)

Monica H

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-09 kl 19:13 »
Stackars tupp, människan hittar på mycket konstigheter. Hos mig hade han varit välkommen och hans kycklingar också, både med och utan stjärt.
Halland è bäst

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 28 apr-09 kl 22:00 »
Jo visst, hade jag inte haft så många tuppr i min blandrasgrupp så hade han kunnat gå där men vill man avla fram Araucana så funkar han ju dåligt.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 12:02 »
Araucana finnes både MED og UTEN stjärt!
Begge er rasrene!
Nå har ikke jeg avlet på denne rasen i lange tider, men de som kan dette, sier man skal blande inn en  tupp med stjärt ca. hvert 5 år (tror jeg det var) for at ikke rasen skal bli for "kort"  ;)
Det skal oså øke befruktningen på eggene.
For mye avl med KUN de uten stärt, så kan man risikere nedsatt fruktbarhet og at rasene blir kortere og kortere.
Så dine kycklingar er INTE fel av den grunn! Også om du er riktig heldig, kan det tenkes du får frem noen Lavendelfarget med stjärt... De er veldig ettertraktet om dagen  ;)
Men, klart.... Man avler ikke vidre på de med stjärt  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 01:55 »
Stjärtlöshet på höns beror på en dominant gen och är en ärftlig defekt! Hur är man funtad om man vill avla på nåt sånt? Jag bara frågar!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 07:16 »
Får väl skicka ett mail till någon i Chile och fråga varför en så härlig och mysig ras togs fram när de har en sådan deffekt    ;D

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-09 kl 09:05 »
Om de nu är rasrena både både med och utan stjärt,varför allt ståhej om det råkar födas kycklingar med stjärt.Uppenbarligen har det en gång funnits stjärt på dem,och det verkar kunna komma tillbaka bland enstaka kycklingar.Är de med stjärt inte godkända i Sverige eller vad beror det på ??? ???

Frågar en som inte vet.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 09:29 »
Att de ökar med stjärt är för att utomlands finns de godkända med stjärt. Vi behöver de djuren för våra har minskat i storlek. Därför tas de in vad jag fått höra.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 09:30 »
Så har du en bra tupp fortsätt att avla på honom och sälj de med stjärt. De har blivit ganska populära så det är nog inga problem.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-09 kl 11:20 »
Jag har kollat på e-bay för att se vad det finns för raser i England.Där har de lavender araucana med stjärt,och jag tycker de är otroligt fina.Skulle vilja ha sådana själv.Men jag tror inte det finns att få tag på i Sverige :'(

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #11 skrivet: 07 maj-09 kl 17:45 »
Joda, de finnes i Sverige også  ;)
Men... selv om det er ganske vanskelig å tro i dag, så er det noen der ute som ikke har internett også  ::)
Det jeg mener er at selv om du ikke finner noen på nettet som har, så finns de!
Jeg har selv hatt en slik høne, men hon dog i fjor etter reven hadde vært her....  :-\
Men ja, de har blitt ganske etterspurte!  :D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 07 maj-09 kl 19:29 »
Tack för alla svaren. Har iaf bytt ut honom nu. Han finns dock om någon vill ha en riktigt snygg Araucanatupp som ger en del kycklingar med stjärt.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 maj-09 kl 19:47 »
Jo, jag vet att helt normalt utvecklade araucana finns "godkända" i England för exteriörbedömning och sportodlartävling. Lavendelfärgade eller inte, så är det väl självklart att man ska bygga på raser som är normalt utvecklade! "Gumpade" raser bygger på ett arvsanlag som ger saknade ryggkotor! Hur normalt är det? Gulliga, roliga? Fråga de som "tagit fram rasen i Chile". Dessa höns "togs nog knappast fram vare sig det var i Chile e3ller Peru!". De lär ha muterat och det lär ha skett för åtskilliga hundratals år sen!

Min fråga är dock i grund och botten en helt annan: Det har blivit en stor fråga om hundraser som bygger på missbildningar/ärftliga deftekter. Varför ifrågasätt det inte att man gjort sportraser av höns som bygger på direkt negativa och t.o.m. dödliga arvsanlag? 

Skräckexemplet är Chabo! Vill ni att jag ytterligare utvecklar resonemanget?

Carmen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 11:36 »
Min Araucanatupp (ska vara och ser ut som en renrasig) ger av någon anledning en ganska stor procent kycklingar MED stjärt.
Någon som vet varför?
Är det något annat blandat i honom iaf? Eller det kan vara så ändå?
Vet ju att en viss del av Araucanorna får stjärt, dessa brukar jag ta bort direkt eftersom stjärten är oönskvärd men det brukar bara vara en liten del, denna tuppen ger en större del. Av 10 kycklingar så har 3 fått stjärt.
Någon som kan hjälpa mig? Kanke rent av har en bättre tupp att sälja?

//Förtvivlad Lisa mitt i alvelssäsong med bara EN Araucanatupp.

Hej!
Det finns Araucana med och utan stjärt som man har avlat fram för att några vill ha stjärt på sina djur. Här är avkommorna utan stjärt men flera med och utan skägg. Defekter o dyl kommer nog fram mer o mer bland alla raser.
Har själv precis köpt in en grupp Svarthöns där flera har brutit benen, förhoppningsvis pga av för lite kalk men det ska jag ta reda på nu.
Skickar gärna ägg till dig om du behöver!

mvh
Carmen

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 maj-09 kl 00:18 »
Ja tack Ronny,jag vill gärna veta mer.

Om någon av era svarthöns har brutit benet så får ni nog rannsaka er själva. Jag försökte i ett tidigare inlägg få i gång en diskussion om det verkligen är försvarbart att avla på en hönsras som chabo som förutsätter att en ärftlig letalfaktor (dödsfaktor) är närvarande för att en chabo ska bli taxbent och därmed anses rastypisk?

Jag minns ett TV-program för en rad år sedan (kanske 10?) Det var ett debattprogram med Sivert Öholm, med anledning av att riksdagen beslutat att det var djurplågeri att kupera svansar på hundar. Känslorna svallade och diskussionen var het. En kvinna ur publiken reste sig och bröt talarordningen. Hon skrek hysteriskt: "Klipper man inte av svansen på en boxer - så är det ju ingen boxer!" Varför det? frågade programledaren. "Jo, skrek kvinnan: Det står ju i rasstandarden att en boxer SKALL ha kuperad svans!".
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 01:00 av Ronny »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 16 maj-09 kl 09:51 »
Jag har också boken höns.  :)

Vart någonstans står det, jag har lusläst igen hela boken och har inte hittat något.  ???
Kanske finns flera hönsböcker.. jag har 3 olika... Dern som ther "höns" är stor och fet!  ;D

Ja, släpar i backen gör inte min pojkväns Chabos i alla fall. Antar att det är dessa "utställningsexemplar" som man avlar hårt på att få fram kan få så fruktansvärt korta ben så att sådant händer. Eller jag vet inte, men på andra djur är det ju ibland så att ju mer extremt ju bättre... Så skulle inte förvåna mig, ju kortare ben desto bättre.

Det är ju lika med araucana, de som har dubbla anlag för kvastar blir det ju inget av eller.
Det tycker jag är väldigt konstigt... Korta ben förstår jag om den inte orkar ta sig ut eller något... Men kvastarna.  ???

Eller bildas det inte någonting alls i dessa ägg? Har fått svar på detta, dock fel svar vad jag väntat på...

Jag vill veta varför blir det inget av de med dubbla kvastanlag! Dör kycklingen i ägget som har det, och i sådana fall varför eller blir ett ägg med dessa anlag likadant som ett obefruktat ägg, att det inte kan bildas något i det?
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 09:58 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 16 maj-09 kl 17:34 »
Om någon av era svarthöns har brutit benet så får ni nog rannsaka er själva. Jag försökte i ett tidigare inlägg få i gång en diskussion om det verkligen är försvarbart att avla på en hönsras som chabo som förutsätter att en ärftlig letalfaktor (dödsfaktor) är närvarande för att en chabo ska bli taxbent och därmed anses rastypisk?

Jag ser gärna att en sådan diskussion kommer upp igen. Jag håller nämligen med dig, och vill gärna höra argument från den andra sidan.

Jag minns ett TV-program för en rad år sedan (kanske 10?) Det var ett debattprogram med Sivert Öholm, med anledning av att riksdagen beslutat att det var djurplågeri att kupera svansar på hundar. Känslorna svallade och diskussionen var het. En kvinna ur publiken reste sig och bröt talarordningen. Hon skrek hysteriskt: "Klipper man inte av svansen på en boxer - så är det ju ingen boxer!" Varför det? frågade programledaren. "Jo, skrek kvinnan: Det står ju i rasstandarden att en boxer SKALL ha kuperad svans!".

Det gick ett teveprogram om hundar även för bara några veckor sedan som belyste rasproblem i Storbritannien. Det var hemskt att se; boxrar som fick epilepsi, schäfrar med höftproblem, rhodesian ridgebacks med porer i huden som gick ner till benet, hundar som fick för stora hjärnor för sitt huvud, och låt oss inte glömma den lilla kinesiska hunden som var tvungen att sitta på ett isblock efter att ha promenerat tio meter, då den blev överhettad.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 maj-09 kl 19:08 »
All avel på våra kära djur ska väl ske med SUNT förnuft. Vi människor ställer till det för djuren man blir alltid ledsen se vad vi ställer till med. En skärpning av oss människor . :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser