Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda ett päronträd  (läst 3295 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Rädda ett päronträd
« skrivet: 24 apr-09 kl 12:24 »
Kan det gå att rädda ett päronträd som ett rymmarfår kliat ner? Trädet är litet och planterades  för 2,5 år sedan. Nu ligger det parallellt med marken. Kollade brottet och barken är hel på sina ställen runt om. Det är knäckt en knapp dm ovanför markytan. Vad göra? Går det att bandagera och spjäla tro? Skulle behöva flytta det också för det står lite taskigt till nu eftersom fåren finner det lockande.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rädda ett päronträd
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 12:37 »
Hakar på rädda-päronträd-temat om det är okej :)

Jag har ett päronträd som står urbota dumt mitt på gårdsplan. Dessutom har förra ägaren krockat stammen ett antal gånger (den står ju dumt som sagt var..) Så att det finns endast bark på ena sidan av stammen nertill. Och så är den aldrig klippt. Den är kanske 10-20 år nånstans, är ingen expert.

Istället för att bara såga ner den har jag följande tanke: Kan jag klippa ner kronan en del. Ta största grävskopan, gräva upp så mycket det går runt och flytta trädet några meter och hoppas på det bästa. Eller är det totalt dömt att misslyckas och finns aldrig i helvete en chans att den klarar sig..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 25 apr-09 kl 08:35 »
Det första trädet går nog tyvärr inte att rädda det går inte att få en stam att läka ihop som det gör då man ympar (ympkvistar är ettårsskott som är unga och ej så förvedade). Möjligtvis så kan brottet få grundstammen att skjuta skott och sedan kan man ympa in ädla delar fast enklast är nog att byta ut trädet mot ett nytt.

Päronträd nr 2
Det är mycket svårt att flytta stora träd men om alternativet är att ta bort trädet kan man ju testa. Först bör du dock rotbeskära och det kan du göra nu = gräva ett dike runt trädet så trädet stimuleras att bilda mer rötter nära stammen, i aug-sept kan du korta in kronan något (men ingen stympning). När bladen fallit på hösten kan du försöka flytta trädet och försök då få med så mycket som möjligt av rötterna.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 16:39 »
jag skulle inte dödförklara nr1 redan... min kompis hund sprang ner mitt relativt nyplanterade plommon förra sommaren(satte det den våren..) stammen knäcktes ungefär som du beskriver. jag tryckte ihop trädet så gott det gick och tog vanlig hushålltejp i massor runt hela brottstycket, det ser aldeles utmärkt ut nu, skadan syns ju visserligen, men jag tror inte det kommer att dö. jag låter dock ett skott som kommer underifrån brottet vara kvar, ifall det går av igen..

å ja, man kan nog ta bättre tejp än papperstejp kanske, och glöm inte att kolla ofta, och ta bort tejpen när den börjar bli "för liten"..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 16:56 »
Varför inte stänga runt trädet med stolpar och hönsnät, istället för att flytta det?
Om platsen passar i övrigt alltså.
Sen är det väl inte helt omöjligt att brutna stammar kan repa sig, bara dom får vara ifred.
Har sett åtskilliga träd som är helt innanruttna vid roten, men ändå i god tillväxt tack vare att ytskiktet växer vidare.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 14:41 »
Hej!

Träd nr 1: Sålänge inte trädet är ringbarkat (barkat runt om, och bredare än ett par cm) så borde trädet kunna klara sig.
Sålänge det inte har "stelnat" i ett fast läge som liggande, så kan du prova att resa upp det och spjäla med ett par stolpar runt om och någon elastisk "gummibinda" för att ankra det i stolparna.

Nu råkar jag veta att vi inte bor jättelångt ifrån varandra, så jag kan komma förbi och titta om du vill?
Eller om du skickar ett par bilder till mig?
  ;)

Träd nr 2: Gör som mistel skrev.
Alt: fälla trädet.

Det är nog både billigare och effektivare, då det är en del jobb att flytta stora träd.

/Neiklot
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 22:33 av Neiklot »

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 20:31 »
Vi ska nog ge trädet en chans och försöka flytta det. Fast inte i år. Den står jättefel mitt på gårdsplan och är verkligen super-i-vägen!

Tack för instruktionerna!!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 22:38 »
Jag har varit med och flytta bla. en enorm bok, och det är ingen lätt visa.

Men har man grävare själv och slipper anlita yrkesfolk, så är det väl även ekonomiskt överskådligt.

För boken ovan, som flyttades från en offentlig park till en privat, slutade prislappen på strax över 60.000kr!

Men då var boken ENORM.
Boken klarade sig, men dom första åren var det knappt några löv på den alls.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 22:57 »
Här anlitas det aldrig nånting  ;D Det vi inte kan själva, det gör vi inte alls ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare (1 dolda)
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser