Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  humleväxt för öltillverkning (enköpingsområdet)  (läst 2807 gånger)

massey-35

• Uppland
humleväxt för öltillverkning (enköpingsområdet)
« skrivet: 24 apr-09 kl 11:28 »
hej är det någon som vet var man kan få tag i humle att odla själv för öltillverkning?
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

mistel

• -
SV: humleväxt för öltillverkning (enköpingsområdet)
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 23:02 »
Vanliga humleplantor (honplantor, det är dom som får kottarna som används till ölen) säljs i alla trädgårdsbutiker så snart de fått in vårens plantor. Humle är nog en av de där plantorna som alltid finns i standardsortimentet som butikerna tar hem.

Tänk på att humle är mycket svår att bli av med ifall man ångrar att man planterat den, så tänk efter först innan du planterar den.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 25 apr-09 kl 02:50 »
Humle trivs att klättra på en påle. Den vill klättra ca 5 meter upp, i en del fall mer.
Det är inte så lyckat att plantera humle mot husvägg. När solen lyser på väggen blir det varmare än vad humlen trivs med.

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 apr-09 kl 10:20 »
Det finns en massa olika sorters humle, som lämpar sig smakmässigt olika väl till ölbryggning. Men om man bara ska "testa" så duger det nog gott med trädgårdssorterna.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 25 apr-09 kl 11:52 »
Om nån har bra humle som passar till ölbryggning är jag intresserad av en rotbit.
snus? vad är priset på en pris?

forestman78

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-09 kl 12:23 »

Jag har en massa humle på min tomt. Gammal trädgård från 1800-talet och alla gamla trädgårdar i bygden har humle. Vet inte exakt vad det är för sorts humle men den lär ha planterats för ölbryggning en gång i tiden.

Jag delar gärna med mig. Finns utanför Nynäshamn och kan även avhämtas i Enskede där jag har min arbetsplats. Självklart är den gratis.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser