Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka ur hull  (läst 1733 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Tacka ur hull
« skrivet: 23 apr-09 kl 17:08 »
Vad tror ni? En tacka som har 2 lamm ca 1 månad gamla har tappat så mkt hull att jag nu e orolig för henne. Hon e mager! Hon är pigg och glad, äter och skiter normalt. Däremot har hon tappat mkt ull, kal på vissa ställen, men jag har avlusat henne. Avmaskad blev hon i höstas då jag köpte in henne från annan besättning. Har andra tackor med och utan lamm, och inga andra är mager. Tvärtom... Kan det vara mask iaf tro?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka ur hull
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 17:30 »
Hur mycket foder får hon om dagen? Värden på grovfodret?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 19:11 »
Ibland kan det nog också bero på att tackan inte klarar av att ta för sej så hon får i
sej det hon behöver. I en liten besättning går ju ofta alla i en grupp, som hos oss,
och då blir de äldre tackorna runda och goa och de unga får sämre hull.
Jag försöker då ge större giva till gruppen, om man säger så. Det blir bättre
 nu när betet kommer igång.
Annars får man dela gruppen?
Njuter av värme och allt det gröna!

Vurre

« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 19:24 »
Har du kollat tänderna?

Annars tycker jag inte att det är så ovanligt att tackorna magrar under laktationen.
snus? vad är priset på en pris?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 16:47 »
Säger som Javill hur mycket/lite foder får hon?
Och lägger till en ytterligare fråga, Hur gammal är hon?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 23:02 »
Och lägger till en ytterligare fråga, Hur gammal är hon?

Hur gammal en tacka är är viktigt, men viktigare är hur många tänder hon har.
snus? vad är priset på en pris?

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 08:59 »
Vissa raser är nog genetiskt funtade så att de helt enkelt prioriterar lammen. En del av mina gutetackor, särskilt de yngre, är rätt magra och fula nu. Det brukar de vara. De äter som hästar och får kraftfoder, det spelar dock ingen roll. Det enda resultatet blir att lammen växer ännu fortare och blir ännu mer boll-runda.

Det här brukar dock räta upp sig fint när de kommer igång och betar.

Det här skiljer mellan raser. Har köttraskorsningar som går med gutefåren nu och får samma mat. De är tvärfeta men lammen växer inte lika fort. Ur min synpunkt är det ju bättre att lammen växer än tackorna. Bara de mår fint.

Experimenterar lite med foder och provar mig fram. Har en annan grupp med gutar, kan iof skilja på individer, har bara fått riktigt högvärdigt ensilage och lite morötter,  inget kraftfoder. De har märkligt nog magrat av mindre.

Det är ju en annan sak om tackorna är magra mitt i vintern, det är ju allvarligare. Tecken på mask,  dåliga tänder etc, bör man ju också kolla.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser