Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  juverinflammation? eller?  (läst 991 gånger)

Lovicka

juverinflammation? eller?
« skrivet: 23 apr-09 kl 13:34 »
Hejhej, jag är ny här, bara säga det:)

Jag har fått för mig att en tacka med juverinflammation haltar på ett bakben och får feber och blir allmänt hängig, har jag fel?

tackan det handlar om födde två dödfödda lamm för snart tre veckor sedan och i början såg allt så bra ut så men nu har juvret blivit så stort att det snart hänger i backen. Grejen är att hon äter och springer med dom andra och håller på men nu börjar funderingarna på juverinflammation komma upp. Satt och läste i min "bibel" häromdagen och det står att är det juverinflammation så ska tackan halta och det gör hon inte så nu börjar jag fundera.
Ska ta kontakt med veterinären och se va den har att säga men jag tänkte att jag skulle kolla på detta forum om va ni har att säga? som sagt veterinären kommer att tillkallas men va tror ni?

Sano

• Bohuslän
SV: juverinflammation? eller?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 13:44 »
Haltar gör de ibland men inte alltid, beror på hur ont de har i juvret. Om jag var du skulle jag ta tempen och se om hon har feber (över 39,5), då är det sannolikt med juverinflammation. Hur känns juvret? Hårt eller lite mjukt? Får hänger ju med sin flock och försöker verka friska så länge de bara kan, så man kan inte lita på att hon är ok bara för det.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 17:04 »
Håller med Sano. En inflammation märks bl a genom att du inte kan få ut mjölk,
att juvret är knöligt eller helt spänt och hårt, ofta varmt. Hon är i riskzonen gissar jag på.
Njuter av värme och allt det gröna!

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 24 apr-09 kl 18:50 »
De flesta fall av juverinflammation jag har upptäckt har inte varit pga av hälta...
Jag brukar se: ena juverhalvan större än den andra och liksom spänd och röd/rosa, tackan låter inte lammen dricka på ena sidan/båda sidorna utan sparkar bort dem, tackan hänger med öronen och äter inte med de andra.

Det är inte alltid som mjölken förändras i ett tidigt stadium men är man snabb med penicillinet så kan man rädda juvret.
Juvret ska vara mjukt även om det är välfyllt annars är det något fel på juvret eller lammet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 5 användare (1 dolda)
Conorcccc, Galaxie, Tur-Johan, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser