Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar.  (läst 2845 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Sticklingar.
« skrivet: 23 apr-09 kl 09:19 »
Hej!

Har precis vart till affärn och köpt lite färsk basilika och mynta, som jag tänkt ta sticklingar av så det blir lite mer..
Men jag är inte helt säker på hur jag ska gå till väga.. Är det bara att knipsa av en liten bit och sätta ner i en kruka med jord, eller hur gör man?  :-\

Vore jättetacksam för snabba svar, då jag vill komma igång innan katterna äter upp dom ;)

Ha en fin dag!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Vitis

• Skåne
SV: Sticklingar.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 10:33 »
Basilikan kan du klippa i och sätta i fuktig jord, gärna med en plastpåse över. Rotar sig på en vecka eller så och börjar sen växa.

Myntan förökar man genom att dela rötterna, eller rättare sagt rotstammarna. Är det en mynta  från grönsaksdisken är säkert rotklumpen ganska klen, plantera om hela plantan i en större kruka, om en månad kan du sen dela plantan i flera.

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sticklingar.
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 10:35 »
Basilikan kan du klippa i och sätta i fuktig jord, gärna med en plastpåse över. Rotar sig på en vecka eller så och börjar sen växa.

Myntan förökar man genom att dela rötterna, eller rättare sagt rotstammarna. Är det en mynta  från grönsaksdisken är säkert rotklumpen ganska klen, plantera om hela plantan i en större kruka, om en månad kan du sen dela plantan i flera.

Tack för snabbt svar!
Ska ske på stört!

Ha en fin dag!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
jolo, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser