Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle du betala för gäddfärs?  (läst 19874 gånger)

Elritsan

• Gäst
Vad skulle du betala för gäddfärs?
« skrivet: 22 apr-09 kl 21:17 »
Ja frågan är väl rätt så enkel. Vad kan man egentligen ta per kilo för gäddfärs? Det blir ju tämligen benfritt. Jag tänkte 100:- kilot. Men är det för lågt kanske? Vilka är era åsikter?
Eller kan man kanske lättare sälja till restaurang eller saluhall?

Skytten

• Skåne
SV: Vad skulle du betala för gäddfärs?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 04:26 »
Gädda betalar sig bra på export till Frankrike, och till restaurang. Många gånger vill man göra färsen själv. Har inga dagsaktuella priser, men för några tiotals år sen (då gädda inte var lika populär här) betalade man mycket mer i Frankrike.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 06:15 »
Här får man böna och be för att få gädda, den slängs.
Hedemorahöns

Elritsan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 08:34 »
Gädda betalar sig bra på export till Frankrike, och till restaurang. Många gånger vill man göra färsen själv. Har inga dagsaktuella priser, men för några tiotals år sen (då gädda inte var lika populär här) betalade man mycket mer i Frankrike.

Jag pratade men en fiskevårdsman/fisketillsyningsman som i sitt fiskeområde har en fisketävling där dom drar upp ca 1 ton gädda om året. Förut ett år så sålde dom allt till en yrkesfiskare. Då fick dom 3 eller 10kr kg (mitt minne sviker mig) och han skulle skicka allt till Frankrike. Han sa till dom att han kunde inte ge mer då det skulle då inte ge nån inkomst till han. Så det med Frankrike försöker jag hålla utanför. Vi svenskar bör kunna äta gädda också. Dom flesta fiskare som jag har pratat med, oftast äldre iof. Men det är oftast gädda eller abborre som är nummet ett när det gäller matfisk. Anledningen till att så många inte vågar eller vill äta gädda är ju benen. Men jag tänkte att kan man garantera benfritt, vilket dom flesta köttkvarnar lyckas med så borde folk tillslut våga smaka. Och gädda har vi ju gått om i våra vatten. Dom flesta vatten mår dessutom bra av ett hårdare fisketryck.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 09:01 »
Förträffligt, ;D Gädda smakar mums
 men benen är inte så roliga.
Du får konkurera mot torsken som vi ska bevara.
Du får begära tillstånd och sälja gäddburgare på marknader.
Snålvattnet rinner guuu vad gott det skulle vara. ;)
Hedemorahöns

Elritsan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 apr-09 kl 10:23 »
Förträffligt, ;D Gädda smakar mums
 men benen är inte så roliga.
Du får konkurera mot torsken som vi ska bevara.
Du får begära tillstånd och sälja gäddburgare på marknader.
Snålvattnet rinner guuu vad gott det skulle vara. ;)

Ja det är också en tanke jag har haft, fast jag tror man säljer med på travbanorna under kalla höstdagarna. Minns själv hur sugen på mat man blev då. Fast kanske soppa skulle gå hem bättre då ???

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 23 apr-09 kl 20:15 »
Men jag tänkte att kan man garantera benfritt, vilket dom flesta köttkvarnar lyckas med så borde folk tillslut våga smaka. Och gädda har vi ju gått om i våra vatten. Dom flesta vatten mår dessutom bra av ett hårdare fisketryck.

Så menar du att om man lägger i gäddköttet med ben i och kör igenom köttkvarnen så blir man av med benen?

Elritsan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 apr-09 kl 22:12 »
Så menar du att om man lägger i gäddköttet med ben i och kör igenom köttkvarnen så blir man av med benen?

Ja typ. Man får tänka lite ;) Flertalet av benen fastnar vid hålplattan och kan rensas bort då och. Resten av benen mals till molekyler. Det är därför man kör igenom 3 gånger. Kör man 2 gånger, med min kvarn då så kände jag en liten benbit på ca 5kg färs. Har nu börjat på en sats då jag malde 6 kilo och har hittills inte sett eller fått ett ben.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-09 kl 07:38 »
Känner en äldre kvinna vars Gube fiskade mycket.
Hon gjorde aborrefärs och använde i smörgåstårta.
Låter kanske inte gott men jag som fiskälskare
bara älskade att bli bjuden på den ;D
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-09 kl 10:14 »
Nu var det länge sen jag åt gädda, men sitter inte benen i den som i all annan fisk, tex abborre? Filéar man och skär bort "tårtbiten" där sidobenen sitter så har man en helt benfri filé, tadaa!
Att mala fiskkött med ben i påminner mig bara om pappas historier om fiskfärsen han fick hemmavid när han var liten. Man var tvungen att äta den på hårdbröd... *knaster, knaster*  :-X

Nu blev jag sugen på panerad abborr-filé med färskpotatis och remoulad-sås...  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Elritsan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-09 kl 17:32 »
Gäddben sitter lite komiskt tycker jag. Dom går på tvären och delar sig dom rackarna. Tror det är väldigt få i detta land som kan filea en gädda benfritt.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #11 skrivet: 27 apr-09 kl 12:16 »
Tror det är väldigt få i detta land som kan filea en gädda benfritt.

Jag lyckades igår att få en gäddfilé utan ben.  ;D    Fråga inte hur eller vad jag gjorde men det blev bara så.
Jag höll på skära gäddfilé och skulle göra hundgodis av dem, men en filé blev så fint att vi stekte den.
De andra 3 filer hade, som vanlig, ben i sig

souped

• -
« Svar #12 skrivet: 24 maj-09 kl 00:28 »
Finns ett antal varianter på youtube om hur man kan filea gäddan.

här är två varianter:

peace

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #13 skrivet: 24 maj-09 kl 07:03 »
Kanon!

hallstabonden

« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 23:03 »
Ja frågan är väl rätt så enkel. Vad kan man egentligen ta per kilo för gäddfärs? Det blir ju tämligen benfritt. Jag tänkte 100:- kilot. Men är det för lågt kanske? Vilka är era åsikter?
Eller kan man kanske lättare sälja till restaurang eller saluhall?

Hur fasiken kan ni bara äta GÄDDA??
Denna äckliga fisk är,samt kommer alltid att föbli oätlig.Bara lukten av gädda får mej att rysa,fy så den stinker.Ingen annan fisk luktar som detta otyg,och jaa.Här i Jämtland är detta en skräpfisk,säger du till folk att du äter gädda blir du idiotförklarad.Ingenting går upp mot Öring,de e fisk de...
Dock är gäddan rolig att fiska på våren.Vi torkar den åt hundarna eller matar räven med dom

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 01 jun-09 kl 11:28 »
Den som uttrycker sig så vet inte hur man gör. Rätt tillagad är den godare än både gös och öring, mycket mer smak :P
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #16 skrivet: 19 jul-09 kl 10:58 »
Här i Jämtland är detta en skräpfisk,säger du till folk att du äter gädda blir du idiotförklarad.Ingenting går upp mot Öring,de e fisk de...
Olika fisksorter passar till olika sorters maträtter. Gäddan har egenskaper som gör att den sedan gammalt används i olika sorters fiskfärs: Queneller (förfinade franska fiskbullar) som kan serveras med allt från hummersås till smörstekta kantareller, paté eller terrine.

Gäddan passar också perfekt i fiskgryta/soppa eftersom den har ett fast kött. Benfria filéer av gädda skurna i 2-3 cm stora bitar passar utmärkt. Jag brukar göra en fransk fiskgryta med saffran där gädda ersätter sej/torsk. 

Till ingen av dessa rätter passar öringen speciellt bra även om det är en fantastiskt fin fisk...

blizzard

« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 21:13 »
Ingenting... gädda är i princip hundmat om de ens vill äta den.
100 kr kilot låter helt utopiskt . kanske 1kr om du har tur...
Detta gäller både små och större fiskar , de har alla gemensamt att de smakar träck.

Slättahultarn

« Svar #18 skrivet: 04 sep-09 kl 13:56 »
Varför är alla så kräsna vad gäller gädda?

Oftast sitter den dåliga smaken i skinnet tvätta det med salt eller flå fisken så smakar den som vilken torsk som helst. Dessutom är ju gäddan en överlevare jämnfört med andra fiskarter.
När den sista öringen,laxen och torsken är borta kan ni ju sitta med tom tallrik.
Iofs kan jag inte svara på om den smakar träck brukar aldrig äta det
Detta gäller både små och större fiskar , de har alla gemensamt att de smakar träck.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 04 sep-09 kl 14:24 »
Länge sen jag fiskade gädda, men jag minns att gäddsnoret, eller vad man ska kalla slemmet utanpå skinnet, luktar apa.
Ugnsstekt gädda däremot är smaskens, smak, utseende och konsistens ungefär som torsk.
Fisk som "smakar träck" har nog fångats i en sumpig sjö, där får köttet dysmak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
Rösti

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser