Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galt som kastreras vid 6 års ålder  (läst 1223 gånger)

AnnaPanna_is_back

Galt som kastreras vid 6 års ålder
« skrivet: 21 apr-09 kl 08:34 »
Innan vi kastrerade Torsten letade jag information och frågade runt, ifall någon kunde upplysa mig om hur det var att kastrera en vuxen galt. Särskilt en som levt som avelsgalt och därmed fått utlopp för sina sexuella drifter. Jag fick inte kontakt med någon som har erfarenhet av detta.

Därför tänkte jag i den här tråden berätta hur det gått med Torsten! Hoppas någon tycker det är intressant. Självklart är det kul om någon lägger till sina erfarenheter med!

Bakgrund: Torsten kom till oss, sitt tredje hem, sommaren 2008. Han är en mycket social och kelig grabb. De första 2,5 åren var jobbiga för honom, med mycket skabb etc. Han flyttade till Sofie på Mikas uppfödning och blev avelsgalt där. Han har en otroligt fin borst och är en liten kille, fast han ger stora bebisar så litenheten är inte något genetiskt utan gissningsvis orsakad av hans första levnadsår (vild gissning!). Hos hos levde han ett halvår utan att få utlopp för sin drift, han var på Chico och stora stenar istället. Från årsskiftet började han att betäckta Belle och det tog sig i mitten av februari. Eftersom vi inte vill ha fler kullar så skulle Torsten sedan kastreras.

Kastreringen: Den 25 mars genomfördes operationen. Inga stygn lades i huden.

De närmast följande dagarna: Han var lite omtöcknad ett dygn efter operationen, gick lite konstigt och var väldigt trött. Men han repade sig snabbt och snart sprang han med de andra i hagen! Några dagar efter började den andra av våra gyltor att brunsta, hon rymde genom två elstängsel in till Torsten som fullbordade en betäckning av henne! Det tog sig dock inte, så det fanns inga levande spermier kvar i sädesledarna (vilket det fanns en liten risk för).

En månad efter: Han är otroligt mycket lugnare! Kissar inte in saker och ting han ser. Han "betäcker" inte Chico eller stenar längre. Han älskar att bli kliad och släpper allt när man tar i honom. Han påverkas fortfarande av vår gyltas brunst och han försöker betäcka henne, men det går ju inte så bra så han ger upp och försöker inte igen. Inte förrän nästa morgon... då ska det på´t igen. Han är fortfarande högst i rang i flocken, vad jag sett har ingen försökt utmana honom ännu. Hans specifika galt-dofter är helt borta, åtminstone de jag kunde känna tidigare.

Jag kommer att skriva igen när det sker förändringar. T.ex. om han kommer att sluta försöka betäcka Gry vid hennes brunster.

Detta var en väldigt lyckad kastrering, vi har fått de effekter vi eftersökte!
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 08:34 av AnnaPanna_is_back »

AnnaPanna_is_back

SV: Galt som kastreras vid 6 års ålder
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 08:38 »
Matintresset
Förut kunde han låta bli att slicka rent sin skål, det kunde rent av finnas en hel del kvar. Det viktigaste var att komma ut och se om det fanns något han kunde "sätta på". Nu är han som besatt av mat, han jagar bort de andra när det finns godsaker i hagen och han vill absolut inte bli klappad när han letar korn i sin box. Han är väldigt lik min andra kastrat i det hänseendet!

Kissandet & Doftmarkering
Jag skriv ju tidigare att han inte kissar in saker längre. Det gör han inte, så Chico får ha sin trädgårdsdyna ifred :-).
En annan sak jag nu lagt märke till är att han inte doftmarkerar något längre (drar med frambenen på marken), inte ens när han kissar. Förut blev det alltid en hög av gräs/spån när han kissade för att han även doftmarkerade med sina doftkörtlar på frambenen samtidigt. Nu står han rätt upp och ner och kissar och han doftmarkerar aldrig i något sammanhang längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser