Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som försvagas... Nu på bättringsvägen!  (läst 1929 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Tupp som försvagas... Nu på bättringsvägen!
« skrivet: 21 apr-09 kl 07:12 »
Hej -

I fredags hade en av ungtupparna (dryga halvåret) en väldigt svullen och blå haklapp. Trodde att det var resultat av slagsmål och bara noterade.

Han hår hållit sig lite i utkanten av gruppen och varit tyst. Men nu har han i ett par dagar helt hållit sig på pinnen inomhus och igår började han visa tecken på att vara vinglig och hänger med ena vingen mot sittpinnen (kanske för att stödja sig?)

Möjligtvis har han haft diarre, det fanns en stor blaffa som var lite grönaktigt i lördags. Men inget sedan dess.

Möjligtvis har det blivit en infektion i haklappen - den är inte svullen längre, men ett stort svart sår mitt på visar att den blev skadad.

Eller så kan det vara någonting helt annat.

Har ni förslag?
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 01:12 av Melsäter »
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

• Södermanland
SV: Tupp som försvagas... råd?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 07:13 »
Glömde skriva att jag misstänker att han inte går ned och äter ordentligt så jag har gått in flera gånger om dagen och matar honom ur handen...

Torry

« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 21:56 »
Kan du inte ta undan tuppen i nån låda eller nån mindre bur med värmelampa  så han får äta och dricka och vila i lugn och ro. Han kanske är vinlig för att han inte velat/vågat äta som han ska. Det kan ju bero på att han haft ont och varit rädd efter slagsmålet.
//Torry

Melsäter

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 22:36 »
Tack. det har jag gjort. Hoppas att det hjälper.

Melsäter

• Södermanland
SV: Tupp som kämpar för livet... råd?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-09 kl 08:46 »
Snälla, kan ni hjälpa mig? Och ge mig era synpunkter?

Tre nya frågor kring tuppen som kämpar tappert och har fortfarande klar blick och fin kam.  (se nedan för vad jag gjort för övrigt). Prognosen är visst dålig om det är nervskada men jag vill försöka så länge som han kämpar själv...

1. Tuppen har blivit bajsig kring kloaken
    - hur tvättar/torkar jag honom på minst stressiga sätt?
    Ingen diarré under senaste veckan men nu verkar han
     inte kunna "trycka bort" bajset från kroppen.

2. Han dricker fortfarande inte efter en veckas handmatning
    - men får mycket vattenrik mat (burkmajs och vindruvor, äpplen osv).
    Har ni tips på annan mat so vore lämpligt?

3. Hur ser man att han ger upp eller lider?
     Låter jag mig luras av att han möter mig med nyfikenhet
     och börjar tränar också på att stå och flaxa vingarna?
     Han börjar klucka också efter en veckas tystnad.

Gjort hittills:
---------------
Har ringt till veterinärer men inte fått möjlighet att få en tid hos fågelkunnig... Sammanlagt säger de att det finns många saker som det kan orsaka symptomen och att det är omöjligt att säga utan att se tuppen. Och sannolikt svårt även om man ser honom.

Rådet jag fått och följer:
- ta undan tuppen från resten så att han får lugn och ro att läka och ifall det smittar
- gärna värmelampa så att han slipper hålla värme och kan använda all energi för att läka
- se till att han äter och dricker.
Om han inte gör det själv se till att få i honom åtminstone sockersaltlösning för att hålla saltbalansen och, om det går, kanske lite välling (Här har jag satsat på vattenrik foder istället, blötlagd i sockersalt lösning eller fil, för han blev mycket stressad av tvångsmatning).

Min tupp äter inte själv ännu, men om jag matar från handen med vindruvor (vattenrika ) eller burkmajs så är det som om appetiten kommer igång och då kan han äta lite till. Då får han lite foder och fröer som han gillar. Och så häller jag lite fil över majskorn så att han får i sig fil ifall det finns något tarmproblem som bidrar till att han är så eländig. Dessutom kollar jag honom då och då för ohyra ifall han skulle vara utsatt nu när han inte kan röra sig ordentligt. Han verkar lite piggare...?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-09 kl 08:53 »
Lider med dig för nog ger du honom alla chanser att hämta sig. Hoppas det går åt rätt håll gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 28 apr-09 kl 09:32 »
jag brukar röra ut honung i vatten och ge när nån av mina djur blir sjuk. Då får dom snabb energi. LYCKA TILL!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Torry

« Svar #7 skrivet: 28 apr-09 kl 22:17 »
Jättesvårt att säga vad som kan vara felet med din tupp, men jag tycker det verkar som om han har magproblem, kan ju vara nån slags tarmparasit eller kanske nån form av coccidos. Kanske det hade hjälpt med antibiotika  men det måste ju en veterinär avgöra. Har du provat att ringa distriktveterinären dom brukar ha koll på höns. Har du kollat hans kräva förresten så han inte har stopp där?
Hoppas du får hjälp snart så din lille tupp blir bra.
//Torry

Melsäter

• Södermanland
SV: Tupp som försvagas... knöl nu!
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 14:32 »
Igår verkade tuppen piggare  - han stod upp och kluckade och stolpade sig fram i lilla utrymmet han fått...

MEN jag så något på ryggen - och när jag känner efter verkar han ha en knöl i  storlek av ett litet ägg på höger sidan av rygggen, ganska högt upp...

Fågelveterinär var ledig, vanlig veterinär kunde bara ta emot akut ā 400:- extra och jag tror inte att det ger något... så jag fortsätter över helgen...

Någon som har någon tanke på  vad det kan vara? Djurskötare trodde att det kunde vara varböld eller tumör...

Tack alla för input. Honungvatten tillagt i diet, distriktsveterinär rekommenderade bara omhändertagande och tipsade om välling...

Om han försämras i helgen får han gå hädan.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 21:20 »

Tumörer på höns är inte ovanligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 01 maj-09 kl 21:21 »
Hur var det, hade han inte varit i slagsmål med en annan tupp? Kan det inte vara en skada som blivit infekterad?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Melsäter

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 maj-09 kl 04:06 »
Ja, det kan vara en skada.

Vet dock inte vad jag kan göra åt det innan jag får tid hos veterinär.
Jag kan inte se någon blessyr, har försökt peta bort fjädrar och dun men det är tät och jag ser inget annat än detta! Öm jag varit modig och varit säker på att det gett resultat, kanske jag skulle plockat några fjädrar runtom området. Men jag är rädd för att det bara skulle orsaka tuppen onödigt lidande. För även OM det nu skulle vara ett sår, så är det för sent att behandla med jodopax eller dylikt. Och jag kan inte tänka mig skära upp för att få ut var, det måste någon som är mer kunnig göra...

Önskar verkligen att jag kunnat komma till veterinär i förra veckan. Eller att någon kunnat skriva ut antibiotika till tuppen utan att se honom... men man måste respektera att de behöver följa föreskrifter.

Melsäter

• Södermanland
SV: Tupp som försvagas... Nu på bättringsvägen!
« Svar #12 skrivet: 05 maj-09 kl 01:14 »
Nu står han utan att ta stöd på vingarna! Framsteg!

Men fötterna är krokiga och knölen är kvar på ryggen... hoppas att hans tappra kamp inte varit förgäves!

borka15

SV: Tupp som försvagas... Nu på bättringsvägen!
« Svar #13 skrivet: 05 maj-09 kl 10:25 »
När har du fått tid hos vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser