Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni kalla färgen? (Dv.wyandotte)  (läst 12566 gånger)

Anna

• -
Vad skulle ni kalla färgen? (Dv.wyandotte)
« skrivet: 20 apr-09 kl 14:26 »
Vill börja med att varna känsliga tittare för usla bilder...

I fjol hade jag en trio guld svartbandade (fd rapphönsfärgad) dvärg-wyandotter. Efter rovdjursbesök på hösten blev jag dock av med alla utom ena hönan som gick med en tuppkyckling. Jag har sedan haft dessa två utlånade över vintern och han nu äntligen hämtat hem dem. De går än så länge i en kycklingbur, men ska strax få flytta ut till ett större boende. När jag nu fick se tuppen som han ser ut sedan han blev vuxen så blir jag brydd. Han ser inte alls ut som en guldsvartbandad tupp ska se ut i mina ögon. Ser mer laxfärgad ut, fast inte riktigt det heller. Vad säger ni?
Den bilden som heter wyandotte 1 är på gamla tuppen som är pappa till denna tupp.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad skulle ni kalla färgen? (Dv.wyandotte)
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 14:48 »
Ser ut som en blandning mellan silver och guldsvartbandat (utav det ajg ser på bilderna  :-[ Lite otydliga ja... ).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 14:50 »
Japp, han har ju en guld svart/bandad pappa som du har bild på men mamman är silver svart/bandad. Han har alltså anlag för bägge färgerna och ger rena hönor i bägge färgerna. Har själv en sån tupp.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 15:21 »
Nu benar vi ut detta. Hela trion jag köpte var guldsvartbandade. Hönan bredvid honom är ju det och det är hon som är mamma till honom. Kan det vara så att min trio jag köpte bar på anlag av både silver och guld och därför kunde ge en kyckling som blev silver trots att båda föräldrarna var guld? Ingen i min trio var silver, så då måste de bära med sej det från generationen före. Funkar det så? Vad blir det om jag tar kycklingar efter dessa två? Borde jag starta om med rena guldägg eller försöka få tag i en guldtupp ist?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 15:26 »
Hönorna kan inte ha anlaget dolt. Verkar konstigt det här. Hade hönorna gått med annan tupp då innan som kan ha befruktat hönan så det är en annan pappa? Annars så fattar jag ingenting  ???

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 16:03 »
Jag tog hem trion i slutet av juli. Det var kanske i oktober som jag blev av med tuppen och ena hönan. Den tredje hönan klarade sej då hon låg inne och ruvade eller om kycklingen just hade kläckts, minns inte riktigt. Hur som helst så måste det vara guldtuppen som var pappa. Ska kolla om jag hittar nå'n bättre bild på hönorna i gamla trion.
Skickar med två bilder till på trion. Ena hönan var lite ljusare i teckningen men så ruggade hon rejält också. Visst måste de vara guld alla tre?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 16:36 »
Knepigt du  ??? Trion ser ut att vara ren guld men ändå så är ungtuppen felfärgad. De som är orange svart/bandade är iof ljusare och jag vet inte hur deras anlag ärvs ner. Men min oranga tupp är mörkare än din yngre tupp.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 19:08 »
Men om det handlar om inte bara en utan kanske en massa generationer tillbaka då?
De innan kanske har avlat så pass så att de har lyckas dölja det coh helt plötsligt så slår det ut?   ???

Har varit med om detta fast med silke, efter ca 5 generationer fick helt plötsligt en med enorm hätta och silkebefjädring fast vi inte hade en enda silke innan och ingen utav dem såg ut att ha silke i sig eller.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 21:42 »

Jag tror att tuppen är orange svartbandad. Orange-anlaget är reccesivt i förhållande till guld, så djur som ser helt normalt guldfärgade kan lämna orange om båda föräldrarna bär anlaget. Dessutom tycker jag att den ena hönan i trion ser orange ut.
Både guld och orange kan variera mycket i nyansen, occh färgen bleks av solen. Så hos vissa hönor kan det vara svårt att avgöra.
Orange är förstås inget att vara bekymrad över, det är en helt godkänd variant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 20 apr-09 kl 22:05 »
Men vad blir det av kycklingarna efter den hönan och tuppen jag har nu? Ska jag skaffa in ägg/ny tupp, eller blir det nå't rent?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 22:16 »
Du kommer få bägge färgerna vad jag förstår. Min oranga tupp har den färgen som dín har på bakdelen även på halsen. Men den ljusare hönan påminner om mina oranga hönor. Jag har bägge varianterna och tycker att bägge är vackra.

Bägge färgerna är ju rena och godkända.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-09 kl 09:03 »

Jag håller helt med Nettis, inga problem med att avla vidare. Ett annat litet frågetecken dock, stjärten på den ljusa hönan i trion ser lite stel ut, men det kanske beror på ruggningen?
Men, Nettis, oranga och silver-guld-korsade tuppar kan se precis likadana ut. Jag menar, om tuppen du nämner kom från mig kan han vara vilket som. Endast vidare avel ger svar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 21 apr-09 kl 09:31 »
Hej Sonja. Jag fick 2 blandfärgade tuppar av äggen från dig och de ser mer ut som Annas ungtuppen. Min trio men oranga kommer från Gotland.

Anna

• -
« Svar #13 skrivet: 21 apr-09 kl 14:47 »
Det är rugghönan på bilderna som är den hönan jag har kvar idag. Det var hon som la sej för att ruva senare. Hon är mycket skarpare i teckningen idag. Man ser ju lite av henne på en av de översta bilderna.
Jag förstår skillnaden på silver och guld svartbandade, men hur ser de oranga ut? Nå'n som har bilder att lägga in? Vilken dröm det hade varit om de på tex årets national hade ställt upp ett bord med burfack och ställt in tex dvwyandotter i guld, silver och orange svartbandat och silver och guld svartrandat och kanske fler färger också, så kunde man gå och nöta in skillnaderna riktigt. Det är så svårt att se om man inte har dem bredvid varandra.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 21 apr-09 kl 21:05 »

De oranga hönorna är helt enkelt ljusare eller blekare i den bruna färgen, särskilt på halsen. Tuppen är orange på ryggen, så det är han som gett färgen namn.

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #15 skrivet: 21 apr-09 kl 21:29 »
Hejsan!

Här kommer några bilder på de olika färgerna och namnen!
Bild nummer 1: Olga, en Guld svart randad dv Wyandotte höna.
Bild nummer 2: En Silver svart randad tupp.
Bild nummer 3: April, en silver svart bandad höna
Bild nummer 4: Yvette, en guld svart bandad höna.

Jag hoppas att det skall klarna lite! :D
Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Anna

• -
« Svar #16 skrivet: 21 apr-09 kl 21:53 »
Kul med alla svar och funderingar. Nu fattas bara bilden på den orangesvartbandade...  ::)
Jag har blivit lovad att få komma på studiebesök och lära mej skillnaden på guld och orangesvartbandade särskilt, så snart har jag nog bättre koll på vad det är jag har här hemma. Sen får jag väl kläcka och återkomma om vad resultatet blev, så får ni klura vidare på hur det står till i min hönsgård.

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #17 skrivet: 21 apr-09 kl 21:58 »
Detta är min tupp Erik.
Hans mamma är en guld svartbandad. Fadern en korsning silver-guld.
Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Anna

• -
« Svar #18 skrivet: 21 apr-09 kl 22:52 »
De är ju väldigt lika. Din Erik är kanske lite rödare/mörkare än min, men annars väldigt lika.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #19 skrivet: 22 apr-09 kl 09:42 »
Ni har såna vackra hönor och tuppar! Jag gillar dvärg wyandottarna :D
ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser