Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hängbjörk  (läst 3847 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
hängbjörk
« skrivet: 19 apr-09 kl 21:36 »
Hej!

Jag har funderingar på att plantera ett nytt träd framför vårat hus, tankarna går åt en fin hängbjörk :) Men jag vet inte om det går. Skulle behöva lite råd och tips :)
Det är lermark och det kan bli rätt fuktigt på våren och hösten, men nästan sol hela dagen. Är dom väldigt känsliga för fukt?
Finns det något annat prydnadsträd/fruktträd som skulle kunna trivas där?

==)

saint206

• Småland
SV: hängbjörk
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 21:46 »
björk trivs i allmänhet mycket bra på blöt mark. grannen till min far planterade några små hängbjörkar kanske fem meter ifrån häcken som var trädgårdsgräns. där björken stod dog häcken av torka...
här planteras det björk flitigt på mossar och "surhål"..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Förgät mig ej

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-09 kl 22:03 »
Björken växer säkert jättebra, men det är ett törstigt träd som kan göra det svårt för andra växter i närheten - som exemplet med grannens häck ovan.
Musikälskande teaterapa med pytteliten trädgård där det som saknas mest är en kompost.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 10:32 »
hehe, det var ju bra. Tur att jag inte har några grannar här då :) Skall testa och plantera en björk då, så kanske det till och med torkar upp på våren och hösten :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser