Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagenlig lön?  (läst 4994 gånger)

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
lagenlig lön?
« skrivet: 19 apr-09 kl 10:13 »
om man har en som är anställd på heltid för att sköta djur och jordbruk,vad ska den ha i månadslön?
lika för en som jobbar i skogen,röjer och tar ner massa kontra timmer?
nån som vet?
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

trädman

SV: lagenlig lön?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 23:02 »
Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige, så det är i princip en sak mellan dig/er och er arbetsgivare. I div kollektivavtal finns också avtal om löner, men de är det ingen lag som kräver att man följer. Men facket kan naturligtvis utöva påtryckningar på arbetsgivaren för att denne ska följa kollektivavtalet och ställa till med diverse aktioner för att utöva påtryckningar, så som skett i en del uppmärksammade fall, exempelvis en salladsbar i Göteborg.

Vilka lönenivåer som är normala för de arbeten du beskriver vet jag inte.

Lasse.O

« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 04:00 »
Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige, så det är i princip en sak mellan dig/er och er arbetsgivare. I div kollektivavtal finns också avtal om löner, men de är det ingen lag som kräver att man följer. Men facket kan naturligtvis utöva påtryckningar på arbetsgivaren för att denne ska följa kollektivavtalet och ställa till med diverse aktioner för att utöva påtryckningar, så som skett i en del uppmärksammade fall, exempelvis en salladsbar i Göteborg.

Vilka lönenivåer som är normala för de arbeten du beskriver vet jag inte.

Detta var nog bland det dummaste jag läst på denna sida.
Jag ska genast sänka mina anstäldas löner till 5 kr i timmen och hänvisa till dig. Kan bli roligt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 09:55 »
Jag ska genast sänka mina anstäldas löner till 5 kr i timmen och hänvisa till dig. Kan bli roligt.

På vilket sätt var det det dummaste du läst?
Det finns ingen lönelag i Sverige. Alla löner fastställs genom avtal mellan arbetsgivaren och löntagaren (dock oftast facket genom kollektivavtalet). Så vill du betala 5 kr/timme till dina anställda så är det upp till dig. Däremot kommer nog ingen att arbeta hos dig, men det är ju ditt problem...  ;)
Vi förhandlar om lönerna varje år på arbetsplatser runt om i Sverige. Har arbetsplatsen kollektivavtal så är man garanterad en viss lön som kallas "lägst lön" och kollektivavtalet garanterar även en bestämd summa i löneökning varje år. Har inte arbetsplatsen kollektivavtal så kan man bli snuvad på både det ena och det andra. Bland annat löneökning.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

trädman

« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 18:46 »

Dummaste i vilket avseende då? Om du vill sänka dina anställdas löner och inte är bunden av kollektivavtal eller andra former av avtal så är det bara att önska dig lycka till. Däremot är det kanske inte så säkert att de anställda är intresserade av att arbeta för dig längre, vad vet jag. Jag har aldrig påstått att det som arbetsgivare skulle gå att diktera lönen. Men lönenivån är inget som regleras av lag i Sverige.

Hur många anställda har du?

Pong

« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 21:32 »
om man har en som är anställd på heltid för att sköta djur och jordbruk,vad ska den ha i månadslön?
lika för en som jobbar i skogen,röjer och tar ner massa kontra timmer?
nån som vet?

Nu finns det ingen lagenlig lön.

Men om man skall gå efter bruklig lönesättning så kan man ju kolla på kollektivavtalen. Skogsarbetarna har Skogs- och Träfacket men lantarbetarna har Svenska Lantarbetareförbundet som facklig organisation. Generellt så skulle jag tro att en löneslavande skogsarbetare tjänar mer än en lantarbetare.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 22:08 »
Jag tror Lantarbetarna numera tillhör Kommunal.           Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 23:20 »
Jag tror Lantarbetarna numera tillhör Kommunal. 

det känns som att skogsarbetarna också gör det.... eller? jag sitter iaf med en kopia av en skrift med titeln "Ramavtal mellan Skogs- och Lantarbetsgivarförbundet och Svenska Kommunalarbetareförbundet 1 juni 2007 - 31 maj 2010"... låter som att skog också är med där.... men just löneuppgifterna finns dock på en separat ark (de ändras ju varje år)... och detta ark hittar jag inte just nu :(
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 23:23 av johe71 »

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 21 apr-09 kl 19:18 »
då vet jag var jag ska söka nånstans :)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Pong

« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 21:28 »
det känns som att skogsarbetarna också gör det.... eller? jag sitter iaf med en kopia av en skrift med titeln "Ramavtal mellan Skogs- och Lantarbetsgivarförbundet och Svenska Kommunalarbetareförbundet 1 juni 2007 - 31 maj 2010"... låter som att skog också är med där.... men just löneuppgifterna finns dock på en separat ark (de ändras ju varje år)... och detta ark hittar jag inte just nu :(

Skog är med där jovisst. Skog är också med i skogsstyrelsen och skogshistoriska sällskapet, men inte betyder det att det är ett är fackliga organisationer som tillvaratar skogsarbetarnas intressen.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 apr-09 kl 12:18 »
Skog är med där jovisst. Skog är också med i skogsstyrelsen och skogshistoriska sällskapet, men inte betyder det att det är ett är fackliga organisationer som tillvaratar skogsarbetarnas intressen.

Är det ett okänt fenomen för dig att när det är ett bindestreck efter första halvan ov ordet, så sätts det samman med andra halvan efter och....??
Dessutom så var ju detta inte den fackliga organisationen, utan arbetsgivarnas. Kommunal företräder arbetarna.

Pong

« Svar #11 skrivet: 27 apr-09 kl 17:59 »
Är det ett okänt fenomen för dig att när det är ett bindestreck efter första halvan ov ordet, så sätts det samman med andra halvan efter och....??
Dessutom så var ju detta inte den fackliga organisationen, utan arbetsgivarnas. Kommunal företräder arbetarna.

Ofan det visste jag inte. Läs om, läs rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser