Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungskladdkaka  (läst 32531 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Honungskladdkaka
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:53 »
Datum: 24 februari, 2003 ;

För er som fastnat för ”kladdkaka”, kommer här en egen variant som gör att ni slipper dåligt samvete för att kakaoplockarna tappar naglarna och hostar blod av alla gifter. Dessutom innehåller den honung istället för socker och fullkornsmjöl istället för vitt mjöl. Och sist men inte minst: den är mycket godare.
Smält 75 gram smör (om du vill snåla på smöret och använda ister istället så salta det lite grann). Rör i 1,5 dl sammalet vete (grahamsmjöl), 1,5 dl honung, ev. en matsked vaniljsocker och ett ägg. Häll i smord form och grädda i 200 grader i 20 minuter, tills kakan rest sig ordentligt och fått färg. Ta ut och låt svalna innan du äter den med t.ex. rödvinbärssylt och grädde.

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

Elfos

• Gäst
Re:Honungskladdkaka
« Svar #1 skrivet: 12 jan-04 kl 19:48 »
Hej på dig!
Kladdkaka är gott ska prova att gör den.
Vad menar du med att kakaoplockarna tappar naglarna
och hostar blod? av besprutningen eller av kakaobönan?

helenix

• Gäst
Re:Honungskladdkaka
« Svar #2 skrivet: 11 apr-04 kl 22:20 »
Hej!

Ska prova kladdkakereceptet, tack! Men som hängiven kladdkakeätare kan jag rekomendera änglamarks kakao, vilken jag hoppas man kan lita på framställs utan miljögifter. Den är dessutom jättegod.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Honungskladdkaka
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 14:11 »
Den här var jättegod! Kokade en drottningsylt av lite av varje ur frysen. Kan också tänka mig att detta blir super som en sorts morotstårta, det tänker jag prova nästa gång  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare (1 dolda)
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser