Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med artikel om lösdriftskaniner  (läst 3093 gånger)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
Hjälp med artikel om lösdriftskaniner
« skrivet: 30 nov-05 kl 11:49 »
I nästa nr av Åter kommer Husdjur till husbehovsserien ta upp kaniner. Tyvärr tar den artikeln inte upp hur man kan hålla kaniner i beteshagar, så jag skulle gärna ta emot lite tips och erfarenheter av hur ni har gjort med stängsel osv. Det handlar alltså inte om en liten rasthage åt sällskapskaninen, utan system som är tillräckligt stora eller flyttbara så att de kan ge bete åt kaniner för en familjs årsbehov av kaninkött.

Jag kan ju berätta om mina erfarenheter:  innan jag skffade barn hade jag rätt mycket kaniner. Efter vanliga betesburar gjorde jag en stor flyttbar bur på 3*4 meter med gallerbotten. Den var extremt otymplig och det kändes naturligtvis inte som att kaninerna kunde ha ett naturligt liv i den heller så jag gjorde hagar av kycklingnät. Nät var ca 50 cm högt och nedtill så vek jag nätet mot marken 30 cm inåt hagen och lade på lite sten här och där. Det fungerade perfekt. Eftersom det bara var nät på marken runt om kunde kaninerna gräva fritt och greja som de ville inne i hagen. Någon gång hände det väl att en kanintunnel dök upp utanför hagen men det var mer av misstag än menat som rymningsförsök. Hagen var ca 200 m2 och där hade jag 2-3 honor med kullar. Hannen fick bara vara där när det var OK, jag ville inte slita på honorna. Allt sprack pga av att en av mina katter kom på att hon kunde sitta och lura vid kaninhålen till de små nya ungarna kröp upp ur sina hålor. Det var bara en katt som gjorde det och hon gick inte att stänga ute ur kaninhagen på något sätt.
  Jag kom inte på någon bra lösning så sedan när barnen kom så lade jag ner kaninodlingen.
  Nu i våras som kom vi över väldigt billigt el-nät för kaniner som vi har använt under sommaren för att kunna flytta runt grisarna i odlingarna allteftersom vi skördat. På ett sätt känns det trist med el, men vi tänkte prova nästa vår att ha ungarnas nya kaniner i en sådan hage. Det är ett sådant med ingjutna plaststolpar som är väldigt smidigt att flytta.

Har ni provat detta eller något annat så berätta gärna och det är super om ni kan lägga upp en bild!

Vänliga hälsningar
Petter

Tjotten

• Gäst
Re:Hjälp med artikel om lösdriftskaniner
« Svar #1 skrivet: 30 nov-05 kl 12:25 »
Jag har också tänkt att testa med elnät hos mig till nästa sommar.
Jag har haft mindre rastgårdar till mina kaniner ute Ca. 30 m2 men det har varit förlitet utrymmer för att ha flera honor på en 1.
Jag kan dessutom inte ha dem ute nattetid då iller (eller vad det är) tar dem om det inte finns tak (även vuxna stryker med).  En anna kaninuppfödare här nere har nästan fått alla sina kaniner ihjälskrämda av mård och räv. Kaninerna har antingen legat stilla med tom blick eller sprungit runt runt i några dagar och sedan dött men hon har inte heller så stor inhängnad som 200m2.
50 cm högt stängsel skulle inte funka då mina hoppar över det staket jag har i dag på 105 cm så vilka raser har du haft? Jag har Fransk Vädur, Belgisk Jätte och New Zeeland men de är framför allt de två förstnämda raserna som hoppar så högt.
Jag hade gärna sett ett sådant kaninsamhälle som du beskriver fungera eller ha ett själv vore det optimala men jag är mycket skeptisk på att det funkar i längden.
Men det är verkligen ett intresant idée som jag skulle vilja fungerade, men hur? Jag ska fudera vidare och hoppas fler tycker till och vi får lite diskusion runt ämnet.

OBS! Det blir stav och syftningsfel när jag skriver pga. min ordblindhet, jag struntar i det gör det ni också, tack!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 28 mar-06 kl 23:27 »
Jag har läst flera gånger på olika ställen att storleken på hägnet är av mindre vikt om man bara ser till att kaninerna har tillräckligt med färsk mat och sysselsättning i hägnet. Vilket i sig blir svårt med 20-30m2..men större hägn 100-200m2 borde ju funka.

Fast man bör kanske se till att ha lite kullar,buskar och dylikt som kaninerna kan gömma/skydda sig i/under vid konfrontationer.
I sommar ska jag prova att ha några honor frigående i stort hägn.
Jag lovar att berätta hur det går.

Mariann...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tjotten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-06 kl 11:50 »
Hur har du tänkt dig problemet med rovfåglar ev. fågelbajs. Ska du ha tak på hela detta området eller får det stryka med lite kaniner? Eller är det tänkt att det ska finnas många gömslen alternativt att de själva gräver gångar? Jag känner inte att jag har några kaniner jag skulle våga testa det hela med i nuläget, kanske får jag avvara några som inte blir slaktade utan får bli  "testkycklingar" till ett sådant här projekt (det låter grymt va?).
Tycker detta är jätteintressant men har ännu inte funnit någon vettig lösning för ett långlivat hägn.
Jag vill gärna höra mer om dina ideer och sedan hur det har gått.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 29 mar-06 kl 13:29 »
Hur har du tänkt dig problemet med rovfåglar ev. fågelbajs. Ska du ha tak på hela detta området eller får det stryka med lite kaniner? Eller är det tänkt att det ska finnas många gömslen alternativt att de själva gräver gångar? Jag känner inte att jag har några kaniner jag skulle våga testa det hela med i nuläget, kanske får jag avvara några som inte blir slaktade utan får bli  "testkycklingar" till ett sådant här projekt (det låter grymt va?).
Tycker detta är jätteintressant men har ännu inte funnit någon vettig lösning för ett långlivat hägn.
Jag vill gärna höra mer om dina ideer och sedan hur det har gått.

Tja om det låter grymt vet jag inte, kanske, men jag gör ju dethär för både mig själv och alla andras skull.Jag tror det är många som skulle kunna glädjas av resultaten.Och Ja jag har ett par kaniner som jag kan använda som testkaniner, ja låter kanske inte så bra men jag tänker som så att det åtminstone dör lyckliga efter en avslappnande vistelse på lösdrift. Givetvis får man ha lite extra koll så att de inte lider ifall de skulle bli sjuka eller skadas.

Rovfåglar har vi inte så  mycket av just här men däremot fågelbajs är ett gissel i dessa tider. Men å andra sidan vet inte ens SJV om fågelvirus smittar på kanin, det kan det rimligtvis, förutsatt att de får fågelavföring i sig. Så utfodringen tänkte jag ha under nån form av tak. Det som ligger på marken kan jag inte göra mycket åt. Lägga tak på hela hägnet känns ju meningslöst, då kan de lika gärna sitta i sina burar.

Främst vill jag studera kaninernas naturliga beteende på frigång i grupp och se hur det påverkar ev brunst, antal överlevande ungar etc.

Sen var väl tanken att de får några lådor att kunna krypa in i så att möjligheten till lä och skydd finns, men det ska bli intressant att se om de föredrar det eller gör egna bon i  marken.

Som sagt jag lovar att hålla alla ajour med hur det går.

Mariann...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kristian

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-06 kl 14:33 »
En annen ting som man kanskje bør tenke på hvis kaninene går løs, er fare for smitte fra rotter og mus. Hvordan er det med trikiner, salmonella etc?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-06 kl 18:01 »
En annen ting som man kanskje bør tenke på hvis kaninene går løs, er fare for smitte fra rotter og mus. Hvordan er det med trikiner, salmonella etc?

Jag tror inte (obs - vet inte säkert) att kaniner får trikiner och salmonella, men de kan få bandmask och andra magmaskar. Bäst är antagligen att byta hage minst varje säsong, för att minska risken.

Möss, hm... mina kaniner delar ibland matskål med vilda möss, även i burarna under tak. Än har det inte varit något problem förutom högre foderkostnad  :P De flesta mössen fastnar i fällorna tillslut iaf  ;)
Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 mar-06 kl 18:08 »
Trikiner smittar såvitt jag vet genom att man äter infekterat kött. Det lär inte kaniner göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
Hantverkare92, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser