Hur har du tänkt dig problemet med rovfåglar ev. fågelbajs. Ska du ha tak på hela detta området eller får det stryka med lite kaniner? Eller är det tänkt att det ska finnas många gömslen alternativt att de själva gräver gångar? Jag känner inte att jag har några kaniner jag skulle våga testa det hela med i nuläget, kanske får jag avvara några som inte blir slaktade utan får bli "testkycklingar" till ett sådant här projekt (det låter grymt va?).
Tycker detta är jätteintressant men har ännu inte funnit någon vettig lösning för ett långlivat hägn.
Jag vill gärna höra mer om dina ideer och sedan hur det har gått.
Tja om det låter grymt vet jag inte, kanske, men jag gör ju dethär för både mig själv och alla andras skull.Jag tror det är många som skulle kunna glädjas av resultaten.Och Ja jag har ett par kaniner som jag kan använda som testkaniner, ja låter kanske inte så bra men jag tänker som så att det åtminstone dör lyckliga efter en avslappnande vistelse på lösdrift. Givetvis får man ha lite extra koll så att de inte lider ifall de skulle bli sjuka eller skadas.
Rovfåglar har vi inte så mycket av just här men däremot fågelbajs är ett gissel i dessa tider. Men å andra sidan vet inte ens SJV om fågelvirus smittar på kanin, det kan det rimligtvis, förutsatt att de får fågelavföring i sig. Så utfodringen tänkte jag ha under nån form av tak. Det som ligger på marken kan jag inte göra mycket åt. Lägga tak på hela hägnet känns ju meningslöst, då kan de lika gärna sitta i sina burar.
Främst vill jag studera kaninernas naturliga beteende på frigång i grupp och se hur det påverkar ev brunst, antal överlevande ungar etc.
Sen var väl tanken att de får några lådor att kunna krypa in i så att möjligheten till lä och skydd finns, men det ska bli intressant att se om de föredrar det eller gör egna bon i marken.
Som sagt jag lovar att hålla alla ajour med hur det går.
Mariann...