Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal silo  (läst 11649 gånger)

Charlotte

• -
SV: Gammal silo
« Svar #40 skrivet: 20 jul-09 kl 22:33 »
 Ja, plasten ska återvinnas :)
Det jag tänker mest på är att om man tycker det är jobbigt med fruset ensilage i rundbalarna så är det etter värre att ta ut ur en silo om man inte har det hela mekaniserat, och det beror ju på om 100 tackor verkligen täcker en sån investering? En enkel plansilo kanske? Eller limpa? Fast då är det en massa plast också...
 Men jag är som jag skrev förut i tråden uppvuxen i norrland och såg pappas allt slit med trätornsilon...
 När det inte var för kallt hissade han upp med "krabba" (vet inte om den har något annat namn) och när det var riktigt kallt funkade inte det utan då var det motorsåg som gällde, nä rundbalarna är en bra uppfinning ;) Särskilt om man kan förtorka till en vettig ts så det inte bara blir isklumpar.
                                     Mvh
                                  Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trädman

« Svar #41 skrivet: 21 jul-09 kl 00:49 »
Ställ den på några lecablock som ligger stabilt på ett gruslager.

Eller två begagnade jvg sliprar direkt på marken (om det är någorlunda mark) per silo i väntan på ev betonggolv etc. Alt köp begagnade glasfibersilos för foder och ställ dem utomhus, så spar du plats. De brukar inte vara särskilt dyra exv på blocket.

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 jul-09 kl 10:31 »
glasfiber spar inte plats. dels belamrar de gårdsplanen där det inte finns plsts, dels kostar de multum att frakta hem mrd lastbil. En säck kan jag knöla ihop i framsätet, och sen bygga ställning hemma.

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 jul-09 kl 10:42 »
En utomhussilo kräver dessutom rätt bra omsättning på fodret för att inte riskera mögel pga kondens.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 21 jul-09 kl 10:51 »
glasfiber spar inte plats. dels belamrar de gårdsplanen där det inte finns plsts, dels kostar de multum att frakta hem mrd lastbil. En säck kan jag knöla ihop i framsätet, och sen bygga ställning hemma.

Du gör klokt i att ta hem ställningen också.
Den går att montera ner och frakta på bilsläpkärra.
Det är stora vikter på hög höjd, inte läge för glad-amatör-konstruktioner.  ;)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #45 skrivet: 21 jul-09 kl 13:57 »
Ursäkta att jag blandar mig i... men har du undersökt möjligheten att bygga en glasfibersilo själv på plats ?

Jag har ju sett en och annan som har byggt båtskrov själv (handpåläggningsmetoden) men vet inte var detta hamnar prismässigt.

Du slipper ju problem med frakten, plast + härdare + glasfiber får ju rum i en vanlig personbil, men frågan är ju vad det hamnar på prismässigt.   

Du kan ju då även få en silo som är platsbyggd och helt anpassad efter byggnaden.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 21 jul-09 kl 14:09 »
Plasten återvinns av Svensk svepretur AB, men den ska packas och förvaras så det blir extra jobb med det.

Dessutom så utgör plasten en betydande del av kostnaden för plastade balar, upp till 50 % av kostnaden och ibland ännu högre om det är småbalar.

Plus att jag tycker att det är väldigt mycket av "konsumtionshysteri" kring all balplast, den är egentligen ganska onödig om man kan få till andra system som fungerar tillfredställande.

Jag ställer ju i vilket fall som helst inte ut hela balar eftersom jag vill hålla ganska strikt koll på vad djuren får för mat, dålig foderhgien kan lätt leda till en massa sjukdomar som kolik och obestämmbara nervsjukdomar - mögelgifter är absolut ingenting att leka med.

När så ändå balarna ska rivas innan utfodring så tål det ju att utreda olika alternativ och inte bara köra på det vanligaste...

trädman

« Svar #47 skrivet: 21 jul-09 kl 23:51 »

Ställ dem någon annan stans än på gårdsplanen då. Vad som är billigt eller dyrt när det gäller frakter kan man ha olika syn på. Liksom värdet av sin egen arbetstid. Har man något nyttigt att göra så är knappast någon tusenlapp i frakt för att få en komplett och "färdig" silo på plats en dålig affär i sig. Säcksilos är också en bra lösning om man ser till att ha ett stadigt stativ. Stativet tar dock också en stund att bygga, även om det är tämligen enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 5 användare (2 dolda)
Fly till skogen, Stengrim, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser