Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal silo  (läst 11665 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Gammal silo
« Svar #20 skrivet: 18 jul-09 kl 13:57 »
Säckarna hänger inte i taket.
Kan säga efter att ha kollat igen på bilden, att de där takstolarna bara klarar av att bära upp takets vikt.
Säckarna hänger i en träställning, som är en del av silokonstruktionen.
Bör räcka med grova träbjälkar eller annat stadigt som underlag, om dom ska stå inomhus.
« Senast ändrad: 18 jul-09 kl 14:06 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 jul-09 kl 14:02 »
hehe, jag vägrar konstant att stava på min fritid;)

Ja, alla andra jag sett hänger i ställning, men det slog mig att det kanske är en lösning, oavsett hur just den här killen har gjort?

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 jul-09 kl 23:41 »
Nej, det är ingen bra lösning, tak är inte konstruerade för sånt..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 19 jul-09 kl 00:15 »
Angående trycket i tornsilos så ska man inte glömma att ensilage sväller en aning. Sedan sväller det ytterliga när det fryser. Det blir bra med krafter. Om du gör en bottenlucka så kan du utgå ifrån att du iallafall behöver krypa in i den och jobba under den fastklämda ensilagen för att få ner det du behöver. Är tornet uppåt 8 meter hög så får man alltså stå där på en stege och såga loss ensilage. Tills man har turen att allting glider ner och då ska man helst inte vara där alls.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jul-09 kl 00:20 »
Men fan... kan man ställa silosarna på vanliga trädgårdsplattor då...?

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 jul-09 kl 00:22 »
Ja, med lite ordentligt grus under bara, så går väl det.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 19 jul-09 kl 00:25 »
Men fan... kan man ställa silosarna på vanliga trädgårdsplattor då...?

Nej för helvete, dom spricker.
Platta stenar är bättre.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 jul-09 kl 00:37 »
jamen vad som helst som är billigare än att gjut aett helt golv. vad menar du för typ av sten? vanlgia stenar.. som är platta? skulle det räcka?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 19 jul-09 kl 00:39 »
vanliga flata gråstenar, minst 100 kg per styck
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 12:09 av Foppas fot »

Zixten

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 19 jul-09 kl 00:50 »
Vad har trådskaparen för djur och hur många?

Man är inte alls tvungen att ha räls i taket och dyra upprivare för att hantera rundbalar.
Att ställa balen upp och sedan med en högaffel riva av lager efter lager funkar utmärkt, och sedan lasta upp i en skottkärra och köra in.
men det förutsätter att man inte gör åt så mycket, en bal varannan dag kanske...

Finns det möjlighet att hiss upp balen så kan man göra ett spjut som man kör igenom balen, sätter fast en rund platta i spjutspeten och hissar upp balen, detta gör det något lättare att repa av lager för lager från balen.

Vad har trådskaparen för traktor nu? Väl du har fått balarna plastade och ställda på plats behöver man inte så hemskt stora maskiner för att plocka fram dom.

Men håller med om att rundbalar är lite dyrt att använda, för den stora plaståtgångens skull, så limpa alternativt plansilo hade jag satsat på, men då ska man nog ha en åtgång på minst en rundbal per dygn? Att satsa på tornsilo i någon form utan maskinell tömning låter oerhört tungarbetat!
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 19 jul-09 kl 00:54 »
Här och där står det sen många år stora gastäta silos vid nerlagda mjölkgårdar.
Antar att många av dom har uttagningsutrustningen kvar också.
Såna borde man väl kunna köpa billigt på rot, mycket jobb med flytten förstås.

Zixten

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 19 jul-09 kl 01:20 »
Här och där står det sen många år stora gastäta silos vid nerlagda mjölkgårdar.
Antar att många av dom har uttagningsutrustningen kvar också.
Såna borde man väl kunna köpa billigt på rot, mycket jobb med flytten förstås.

Frågan är i vilket skick utrustningen är i. Är väl en ganska så tuff miljö för grejerna med syra och sånt... Mycket kan nog va ganska så upprostat...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 jul-09 kl 12:40 »
jag har ju kapat tråden lite, men jag fortsätter till nå skriker,,,

de här gråstenarna måste ju bli väldigt ojämna, en vinglig silo. kanman inte ta vanliga plintar? de kan man ju tom skruva fast silon i, precis som vilken "uppstolpning" som helst av ett hus. eller blir det för klnet på nåt sätt?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 19 jul-09 kl 13:07 »
Plintar gjutna i nergrävda papprör minst 30 cm diameter, och med ingjutna fästjärn, borde funka.
Småplintar för staket går så klart inte.

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 jul-09 kl 13:19 »
Så inte de där som är..vad kan de vara, 15 cm breda?

Men den här idéen måste väl vara en bästa, det kan inte vara så dyrt att göra 12 såna som du beskriver?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 19 jul-09 kl 13:30 »
Ställ den på några lecablock som ligger stabilt på ett gruslager.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 19 jul-09 kl 20:36 »
Nä då, traktorn lyfter en 1500 kg i lastaren, så jag skulle tom kunna köra med dubbelgrip och ta 2 balar i taget - det är inte däri problemet ligger.

Att hantera rundbalsensilage utan att ha åtminstone en balrivare är ett skitjobb, jag har gjort det ett antal gånger.... inget som jag vill göra varje dag under vinterhalvåret.

Att jobba tungt någon vecka då och då är ju inga problem - men den dagliga hanteringen som görs dagligen under vintersäsong ska flyta på utan några skitjobb.

Hö kör vi på småbal - småbalat hö är väldigt lättjobbat, man jobbar tungt en vecka på sommaren så är lugnt resten av året... vid fodring tar man bara en bal i varje hand och går iväg, smidigare än så blir det inte utan rejält dyra investeringar.

Det stora problemet är då att jag vill plöja upp 1/5 av slåttervallarna varje år och tänkte då köra den arealen med havre/ärt-blandning första året vilken då minskar behovet av att köpa kraftfoder... och havre/ärtblandingen behöver ensileras !

Rundbalat ensilage är ju då både tungjobbat och dyrt och man får en massa äcklig plast som dräller runt... så jag är ju ute efter ett vettigare alternativ.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 20 jul-09 kl 22:04 »
Kan du inte leja in någon som gör små rundbalar åt dig av grönfodret då? (minirundbalar).
Vi har under vintern som mest 10 - 12 får och dessa hinner inte riktigt med att äta ur en storbal innan fodret blivit dåligt + att vi , liksom du , har gamla lokaler som inte lämpar sig för annat än manuell utfodring.
Vi balar allt vallfoder + grönfoder (här = rajgräs) och balarna väger beroende på ts-halt någonstans mellan 50 och 70 kg. Visserligen för tungt att bära, men inga problem att rulla eller ta på en pirra/säckkärra. Skulle någon bal vara ihopfrusen så går det lätt att ställa in den i ett uppvärmt utrymme något dygn, tar inte mycket plats. Dessutom upplever jag att de är mycket lättare att få isär/skala än storbalar. Storleken jag talar om är ca 60 cm i diameter och 70 cm hög.
« Senast ändrad: 20 jul-09 kl 22:10 av Maria nyckelpiga »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 20 jul-09 kl 22:17 »
Problemet är att det inte finns i grannskapet.... annars hade ju 4-kantsbal varit ett alternativ, men den närmaste finns sådär 15-20 mil härifrån.

En annan sak är ju att man inte slipper ifrån den fördömda plasten....

Det finns ett ställe nån mil bort som har rejäla hackvagnar, kanske det blir att leja dessa och köra på minivariant av plansilo... vi får se, det är ju planeringar inför framtiden - just nu har vi bara 9 tackor men vill så småningom utöka till nånstans 50-100 tackor.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 20 jul-09 kl 22:23 »
Du verkar ha hakat upp dej på plasten.
Det är väl bara att slänga den i en container eller nåt så slipper du se den.
Har för mej att det är återvinning på sånt.
Troligen eldas den upp i värmeverk men den kommer alltså till användning igen.
« Senast ändrad: 21 jul-09 kl 00:54 av Foppas fot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser