Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb jordbearbetning med grisar?  (läst 10785 gånger)

Existens?

• Gäst
Snabb jordbearbetning med grisar?
« skrivet: 17 apr-09 kl 11:32 »
Tänkte redovisa ett litet projekt här. Det är ju många frågor om hur effektiva grisar egentligen är för att få bort ogräs osv.  Jag har nu en åker som är precis 1 ha och full med kvickrot, den borde egentligen trädas, men när man har så få hektar vill man ju odla i det längsta, så jag testar nu att släppa på grisarna under en dryg månad. Sedan ska biten sås med tidigt korn senast 10 juni, och jag kan sen vid tröskningen i höst se om det gjorde nån nytta. Förra årets tröskning gick knappt att genomföra pga allt gräs. Till att börja med är det 30 grisar som gått dit idag, ytterligare 30 små kommer snart och sen förhoppningsvis ett gäng till. Jag kommer att ta bilder med jämna mellanrum, kanske en gång i veckan, för att kunna följa arbetet. Ser jag att inget händer är jag inte främmande för att dra en repa med kultivatorn för att få fart på dom, däremot är ju gården ekologisk, så nån Roundup kommer inte dit.
Såå, nu dags för lite premiärbilder,ska se om jag får kläm på hur man får in text mellan bilderna?
Börjar med en översiktsbild av hur åkern ser ut idag.
Därefter kommer en bild på några av jobbarna...ser dock ut som dom har kafferast eller nåt ;)
Sen är det alltid farligt att ge sig ut i nya världar.... ::)
Avslutar med en bild på jobbarnas nya personalrum....ser lite dragit ut än bara, ska se om jag orkar slänga på taket snart... ::)

Dolvis

• Östergötland
SV: Snabb jordbearbetning med grisar?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 13:52 »
Ska bli kul att följa!

Min far använde grisar som markberedning av ett hygge för 15 år sedan - det blev jättebra resultat. (Ungskogen där heter fortfarande "grisahygget" :))
Intressant att höra hur de lyckas med kvickroten.

Rödjan

« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 20:44 »
Kul experiment.

Fina grisar. Vad är det för ras?
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 11:27 »
Det är lite blandade raser, de svartvita är piggham, har alltså hampshire som fader. De andra som bara  är lite färgade har Duroc som fader, det är privatslakteriernas motsvarighet till Scans piggham. Det kommer bara att bli Duroc-korsningar sen, för dom känns lite fräschare i benen..

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-09 kl 11:20 »
Såå, dags för lite uppdateringar. Nu har dom gått där nån dryg vecka och lite resultat börjar synas, tyvärr är det nog väl torrt och varmt, för dom är rätt slöa, som synes på bilden så är inte ett tryne i arbete för tillfället, alla låg och snarkade i skuggan.. Men det går hårt åt kvickroten som dom vänder upp å andra sidan, den torkar snabbt nu.
Nästa vecka kommer 40 juniorer ut också, men det är ju mest lek för deras del första tiden..

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
« Svar #5 skrivet: 18 maj-09 kl 23:02 »
kan ngn svara på hur mycket en gris får gjort på ca 100kvm så här på sommaren ,har hört att de är effektivast på höst o vinter,har oxå mycket kvickrot och är grönsaksodlare ,SÅ HUR SVÅRT ÄR DET ATT HÅLLA DEM INNANFÖR STÄNGSLET(eltråd antar jag)
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 08:37 »
Nja, det är lite tvetydigt, å ena sidan får du ju klart bäst effekt på kvickroten om dom jobbar med den på sommaren, är det torrt och varmt så dör rötterna rätt fort när dom vänder upp dom. En regnig höst kvittar det ju att vända upp kvickrot, den dör ju inte för det. Å andra sidan så jobbar grisarna lite sämre när det är varmt och torrt, precis som vi ligger dom helst i skuggan och slappar då. Men det kan man ju lösa med lite vattenpölar där dom kan svalka av sig, och blir det lite regn så är dom genast igång igen. Så sommaren är klart det bästa alternativet.
Du ska ju helst ha ett par grisar, så dom får lite sällskap, och då lär dom rensa 100m2 från allt på ett par månader. Det är inga problem att hägna dom med eltråd, men mot slutet när deras plätt är helt genomgången så kan dom bli lite mer benägna att ta sig ut, och det är ju inget konstigt, såna är ju alla djur.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 09:15 »
Instämmer helt å fullt med Existens. och att du ska ha fler än en, det är emot djurskyddslagen om jag inte minns fel att bara hålla en. Såvida det inte är en galt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 19 maj-09 kl 17:49 »
det är emot djurskyddslagen om jag inte minns fel att bara hålla en. Såvida det inte är en galt.

Då minns du fel!  ;) Enligt djurskyddslagen får du ha grisar ensamma, det där är någon krav- eller ekologisk regel.

Ekologisk regel 5.2.13
Växande grisar och suggor utan smågrisar ska hållas i grupp både inne och ute.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 maj-09 kl 09:58 »
ja, det verkar vara rätt. Skummade igenomdjurskyddslagen nu. det finns ingen särskild paragraf om att de ska hplla si grupp, så som ddet finns för får. Men istället står i en tolkning av en paragraf att grundinställningen är att de ska hålas i grupp. I paragrafen om att grisar frå hållas enskilt om de är aggressiva mot andra grisar. Betydligt mer svårtolkat än för får alltså. Jävla skumt msåte jag säga, eftersom grisar är extrema flockdjur.

Per L

« Svar #10 skrivet: 22 maj-09 kl 20:30 »
Har funderat på det där med el-stängsel. Vi fick gris idag. 2 st.
Småknattar nu men dom lär ju växa.
Hur funkar det med el och gris ?
Våra får har ju den goda smaken att backa när dom får en stöt.
Gör grisen likadant eller försöker den ta sig framåt ?
I så fall blir det knepigare.
Jag menar, tar den sig framåt och träffar på ett fårstängsel eller ett plank
så lär den ju inte försöka ta sig tillbaka genom el-tråden, in i hagen igen, utan provar väl att
böka sig ut, under planket/stängslet.

Weasel

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 maj-09 kl 20:35 »
Grannen som har grisar sa att de är superkänsliga för el och inte alls svåra att hålla innanför tråden.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Per L

« Svar #12 skrivet: 22 maj-09 kl 20:43 »
kk, låter ju lovande, tänkte dra 3 trådar med 10 cm mellanrum.
Börja på 10cm höjd.
Låter det vettigt ?

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 maj-09 kl 20:47 »
jättevettigt. För säkerhet  skull kan du ta en tråd till högre upp. Grisar är superkänsliga för el, bara de lärt sig var gränsen är. Så det måste vara fart i stängslet första gången de utforskar det, men sen är det oftast lugnt. Jag skulle flytta min galt nyligen genom en öppning där han haft el i ett år. Icke gick det. Han stod och svalt och törstade i sin gamla hage i 1,5 dygn hellre än att passer "tråden".

Per L

« Svar #14 skrivet: 22 maj-09 kl 21:52 »
jag har hyfsad jord till mitt agg så pulserna ligger på 6.8 - 6.9.
lurade frugan att stängslet var strömfritt och bad henne ta i det för att kolla.
trodde hon skulle svimma, jag kan ju säga att jag låg dubbelvikt av skratt på backen.
Men när jag testade själv så kan jag säga att jag höll mig för skratt.
Fy fan vad det small.
(klart att jag bad om ursäkt, det blev till att köpa både blommor och vin och
smöra så in i h-vete).

Per L

« Svar #15 skrivet: 22 maj-09 kl 21:55 »
Nåja lite off topic.
Hur ofta tänkte du berätta om hur projektet går Existens ?
Låter jättespännande och jag är väldigt nyfiken.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 maj-09 kl 23:51 »
Ja, jag ska väl ut och ta lite bilder strax igen. Kan väl säga att så här långt ser det ut att bli ett misslyckande, men det är ju iofs också ett resultat. Dom kommer inte att hinna rensa biten för nån sådd nu, utan jag kommer förmodligen att få träda den hela sommaren och sen så höstsäd istället.
Det har varit lite för torrt väder så bökandet har varit lite lamt, och sen verkar det ha varit en olämplig sammansättning på gruppen, för många lata galtar som bara varit intresserade av pökande istället för bökande...
Vad gäller eltråd så är grisar som sagt väldigt känsliga, men det gäller att dom får lära sig, helst en mindre hage med brädor mellan trådarna som stoppar dom från att gå framåt när dom får en stöt i början. Jag ska bygga en liten hage för en del nya som ska ut på experimentet i nästa vecka, jag kommer att ta lite bilder på den också.

Leifharald

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 maj-09 kl 21:58 »
I stasdelen Högsbo i Göteborg har det gått ganska bra med jordbearbetnigen, men de fick lite för go mat tror Niklas så Ardennerhästarna Ronald och Relaxa fick åka dit och plöja. Wow det var magiskt!
Galet projekt? Ja och Nej, det är ett resultat av ett samarbete mellan Högsbo kyrka och en förening som heter Stadsjord. En odlarförening med 60 medlemmar håller på att ta över grisarnas första gräsmatta och har börjat odla. Här är en länk till deras bloggsida, läs och njut! http://www.stadsjord.blogspot.com/
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 aug-09 kl 17:24 »
Jaha, dags för en liten summering av sommaren kanske.. Jordbearbetningsprojektet blev rätt misslyckat..eller kanske inte..Jag har skapat ett grisbete!  Väldigt lite har bökats upp, utan dom har gått och betat gräset istället. Verkar som dom gjorde nån tyst överenskommelse..-Grabbar..den här biten käkar vi bara gräset på... :)
Troligen beror det på att dom fick hela biten på en gång, dom har varit i medeltal 40 grisar där och det är 1 hektar. Så gräset har hela tiden hunnit ikapp dom.
Nästa år ska jag prova att släppa på 200 på 1 hektar, då borde resultatet bli annorlunda.
Nästa vecka kommer KRAV-kontrollanten hit, så då ska vi kolla på hur det ser ut, sen kör jag i kultivatorn och hjälper grisarna på traven lite, för dom får gå här hela hösten nu.

Lite bilder
Först en på hur åkern ser ut nu.
Sen en stilstudie på en betande gris.
Sist, rätt många slappar ju hemma i ät-fållan också...

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 aug-09 kl 21:19 »
Min galt plöjer 50 kvm på två veckor. Funkar inte nåra galtar så hos dig? Eller varför jobbar min boris tusen ggr snabbare än alla tjerj och kultingar tillsammans?

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare
peterm, torbjorn, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser