Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödssvin  (läst 11529 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Linderödssvin
« skrivet: 22 mar-09 kl 14:36 »
Hejhej!
Ny på detta forumet. Hör hemma bland hönsfolket i vanliga fall :)
Har planer på att skaffa ett genbanksanslutet linderödspar, smågrisar vill jag ha och föda upp dem här hemma. Tanken är att de ska bli avelspar för framtida dels bevaring av rasen och dels för kött till den egna och de näras frysar.
Är dock som sagt ny på detta och skulle behöva lite råd och tips.

Vi har tillgång till båda stallplats och utevistelse för paret och min första tanke var att låta de gå ute med ett "hus" i hagen som skydd mot väder och vind men att de skulle få komma in i stallet i en box om nätterna när man ändå släpper in och stänger för hönsen. På så sett får de varmt och torrt med massor av halm att sova på. Sommartid kan de dock vara ute i hagen hela dygnet.
Jag har en yta på kanske 100*200 som jag tänkte dela in i två hagar att byta i mellan. Dessutom kanske  man behöver ha galt och gylta/sugga åtskillda när man bara vill ha en kull/år.

Fråga.
Hur många kullar kan man ta på en sugga/år?
Är det ett smart upplägg så som jag beskrivit ovan?
Är det ekonomiskt försvarsbart att föda upp så till egen mat?
Finns det någon marknad för att sälja genbanksanslutna kultingar, levande/ slaktade?
Räcker det att ha en galt och en sugga?
Andra råd och tips, tack!

« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 17:00 av Hönsakadurra »
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

louise

• Gäst
SV: Linderödssvin
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 15:29 »
Lite snabbsvar här:

suggor får inte hållas ensamma, de ska ha en anna sugga som sällskap. Galt bör hållas ensam. Det naturliga för dem är att inte ingå i suggflockenutan att sströva omkring fö rsig själv.

För betesrotation ska det helst gå tre år mellan grisar går i hagen, det är för att de inte ska få mask.

När suggan ska grisa måste hon ha ett eget hus å egen hage någon dag före grisning och tio-14 dgar framåt.

Du behöver inte ha linderödssvin inne och de bör nog inte byta bo så där hela tiden, ett på dagen å ett på natten. De behöver en trygg plats som är deras bo som de alltid har tillgång till. De får päls å tål kyla, men de msåte ha helt torrt och tre dragfria väggar.

Du komme rinte kunna sälja alla till liv,m till det är marknaden för liten.

Det är inte ekonomiskt med gris om du inte hittar väldigt billigt foder och tar två kullar per år. Jag har två suggor och en galt. Med två kullar per år och ett försäljuningspris på 85 kr/kg går jag plus. Då är det certifierat ekofoder de lever på , vilket kan vara 3 ggr så dyrt som konventionellt.
« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 15:32 av Stabon »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 mar-09 kl 10:41 »
Äh, tänkte inte på att din slakt å styck troligen inte kostar nåt för ni gör det själv. Å jag är inte så bra på konventionell foderkostnad, så jag ska inte ha så mkt åsikter om lönsamhet. Men det går ca 6 ton foder per år med en sugga som får en kull. Med två kullar plussar du på knappt 5 ton till. Om man räknar lite slarvigt och väääldigt avrundat.

Suppan

« Svar #3 skrivet: 23 mar-09 kl 15:54 »
Bra val! Linderödssvin är härliga varelser! Har själv en sugga, en gylta och en galt. Fler än så ska man nog inte ha ifall man inte har extrem efterfrågan på djur i bekantskapskretsen. Har du dem från tidig ålder kan de verkligen bli tama också. Man ska dock hysa respekt för dem även om de är hur gulliga som helst - min kelna 250-kilosgylta lyckades köra in beten i mitt knä för en vecka sedan. Hon ville bara bli kliad... Men nu ska jag inte skrämma dig! Vi har sex veckogamla Linderödskultingar i stallet och jag vill inget hellre än att sälja så många som möjligt till liv! Vi är genbanksanslutna och kultingarna stammar från Fredriksdals Fingalt (efter "Sune"/hallandslinjen) och Tibbaröds Cirén (blandade linjer med en del skånskt i). Själv har jag länge funderat på Blommehöns, men inte kommit längre...
Frågar man folk i föreningen (Landtsvinet) så råder det delade meningar om hur pass mycket inavel som är lämpligt. Denna kullen är inte särskilt inavlad, men om du hellre önskar djur med mycket skånsk linje i så har vi tänkt föda upp en kull sådana också eftersom föreningen önskar det. Har dock ej kommit så långt än - den gyltan jagar galtarna på flykten...
Om kultingarna påminner om sina föräldrar blir de kelna, tama och snackiga!
Vi har ett grisstall (tidigare smågrisuppfödning) och en rasthage med lerpöl utanför. Vi har ordnat så att grisarna kan gå ut och in som de själva vill. De har vatten både ute och inne. Vi vill helst ha dem inne nattetid, särskilt om vintern, så vi ger dem mat inne på kvällarna och kan stänga om dem när vi så önskar. Det funkar jättebra. När suggan ska grisa håller vi henne inne ett par veckor så har vi också möjlighet att sköta om henne om något skulle gå fel. Ska dock dela av hagen i sommar så att galten får gå själv, samt bygga ett skydd åt honom. De är suveräna som ogräsrensare och jordfräsar så man kan även släppa dem på mark man ska, eller har, odlat!
Lerpölen behövs pga att grisar blir solbrända  - också är det ju så mysigt med ett eget spa också!
Vi ger våra grisar kornkross, uppblött betfor och 2:a sorterings frukt och grönt som den lokala handlaren annars skulle kastat.
När vi misslyckas med stenugnsbaket händer det att de får smaska på lite surdegsbröd också...
Nu har jag säkert svamlat om en massa annat än det du frågade om, men hör gärna av dig ifall du är intresserad av en kulting eller två!
Mvh sophie@asagott.se
Fetlagd manhaftig kärringjävel med fötterna stadigt i den skånska myllan...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 19:31 »
suggor får inte hållas ensamma, de ska ha en anna sugga som sällskap.

Var står detta (förutom här, då  :P)? Hittar inte det i djurskyddsreglerna, men jag kan visserligen ha letat för dåligt...

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 20:08 »
ja det är ett helvete å leta i lagar. Jag minns faktiskt inte var jag hört det, kan vara i krav-reglerna. Men för mig kvittar det, för är de flockdjur så tål de inte att vara ensamma. Jag ser det också på mina grisars beteende. De blir direkt riktigt dåliga psykiskt om de skiljs från varandra.

42

« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 15:52 »
Håller med.
Grisar skal linte vara ensamma. Det är mycket sociala djur. Minns när vår ena gylta var dålig och vi skilde av henne från hennes kompis. Man riktigt såg hur hon deppade mer och mer för var dag som gick. När vi sedan släppte samman dem igen fick gyltan livsgnistan åter och blev en helt annan kelgris än vad hon varit innan dess.

Rekomenderar att man skall ha mer än en gris och åta dem gå tillsammans.

/42
Fjällnära ko, Linderödssvin, katt, hund, häst mfl= 42

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-09 kl 00:00 »
Var står detta (förutom här, då  :P)  Hittar inte det i djurskyddsreglerna, men jag kan visserligen ha letat för dåligt...

Ekologisk regel 5.2.13
Växande grisar och suggor utan smågrisar ska hållas i grupp både inne och ute.

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 26 mar-09 kl 14:30 »
Det där om att ha fler. Tänkte ha en sugga och en galt, räcker inte det? Skiljer man de åt när suggan fått smågrisar men annars får de gå tillsammans för att få en till två kullar/år.
Oavsett hur många suggor man har så går ju i så fall galten själv när han är avstängd från suggorna eller man måste ha två galtar oxå? Suggan blir ju inte själv någonting med tanke på att hon har smågrisarna hos sig när inte galten är där.
Ville mest ha för hushållet men vill inte behöva föda 2 galtar och 2 suggor för att få en eller två kullar smågris om året.

Har pratat närmre med sambon om det praktiska och han tyckte det var bättre att fixa så grisarna kan gå in och ut själva ur stallet, så det blir mer som du sa att du hade det Suppan.
Hur stor hage bör de ha att röra sig i och böka samt gyttjebada i?

Tack för alla svar förresten.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 mar-09 kl 19:21 »
Det naturliga för suggor är att leva i flock, och det naturliga för galten är att leva ensam. Små "barn" fungerar inte som sällskap eller trygghet för ett vuxet djur. Är hon ensam måste hon ensam vakta sig själv dygnet runt. Hon blir utmattad och nervös. Har hon kultingar måste hon dessutom vakta dem alldeles ensam dygnet runt.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 27 mar-09 kl 07:48 »
Om man då har två suggor bara utan galt. Hur lätt är det att hyra in en galt för parning i södra skåne, finns det så gott om Linderödsgaltar att det lönar sig att göra så? Man får väl inte inseminera genbanksanslutna djur va? Det gör man kanske inte med Linderödssvin ändå?
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 07:51 av Hönsakadurra »

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 mar-09 kl 08:37 »
Såvitt jag vet finns det väl ingen seminstation som sysslar med linderödare, utan det skulle ju isåfall vara om nån galtägare vill tappa själv och sälja, men huruvida det är tillåtet för dessa grisar vet jag inte. Annars är det ju en enklare hantering än t.ex ko-semin där sperman fryses, grisarnas använder man färsk inom nån dag.
Men du behöver ju hursom inte 2 galtar, en räcker ju gott och väl till 2 suggor.

Har du kollat lite på annonssidan här hur det ser ut med galtar i ditt område?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 mar-09 kl 10:34 »
Jag tänkte också hyra galt från början men kom ändå fram till att det är bättre med en egen. Men då tar ju jag så många kullar som möjligt för att alla djuren ska löna sig.

Att hyra galt kostar 500, plus att man står för fodret medan man har honom hemma. Sedan är det väl bra att ha honom över två brunstperioder, och de är var tredje vecka. Så en dryg månad. Men det bökigaste med allt är hyra av släp, transport, lastning.

En betäckning skulle gå på 500 i hyra, 600 i hyra för släp (släp 300 x 2 ggr), foder för ca 180-270 kr, + nån sorts milkostnad/bensin för hämtning å lämning. Å då bygger det på att båda suggorna brunstar samtidigt, annars får han stanna längre. Cirka 1400 om han stannar i 6 veckor alltså. Två betäckningar per år dubblas summan.

När galten bor hos mig så käkar han för drygt 2000 per år (certifierat foder) och förbrukar en eller två rundbalar halm, och jag lägger noll tid på transporter, leta galt, kommunicera med grisägare, hitta tid då det passar att hämta osv osv.

(alla uträkningar utan moms)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 27 mar-09 kl 10:44 »
Jo det tillkommer väl lite, kan jag tro.
Här har jag tillgång till släp själv. Foderkostnaden kommer att vara minimal för mina grisar då vi odlar själva och har tillgång till potatis, säd osv.
500 kr tycker jag var överkomligt även om han skulle behöva komma två ggr/år.
En annan fråga som dykt upp är kastrering av smågrisarna. Jag kan inte göra det själv och sambon envisas med att det SKA göras för att även om risken för odör är minimal så vill han inte ta den risken. Tar man hit vet. för att göra det? Vad kostar det i så fall?
Vet ju att de flesta inte kastrerar Linderödare men det vill sambon tvunget att vi ska, men även det är ju en kostnadsfråga.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #14 skrivet: 27 mar-09 kl 12:22 »
Då tycker jag att sambon ska lära sig kastrera om det nu tvunget ska göras  ;)

Vi hade en väninna här och visade oss på en kull så vi vet hur man gör.. men vi kastrerar inte våra längre..
Kostnaden får du kolla upp med din distriktsveterinär..

En annan nackdel att låna in galt i besättningen är ju faktiskt att han kan sprida sjukdomar.. så en tid i karantän när han kommer hem är lämpligt innan han träffar din sugga/gylta..
Jag är inte så pigg på att låna ut vår galt heller av samma anledning.. han ska dock lånas ut en gång i år men till två suggor som kommer från vår gård och de har bara dessa två..
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 12:26 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 mar-09 kl 12:38 »
Ja, jag hör ju till dom som tycker att du ska kastrera, får säkert skit för det men det bygger helt på egna erfarenheter. Nu har vi ju visserligen vanliga grisar, men när dom går ute så växer dom saktare och hinner bli könsmogna innan slakten. I vinter har vi fått 30 % av galtarna underkända vid slakten, och det hade jag kunnat ta. Problemet har varit att även av dom som blev godkända , har vi fått klagomål på köttet, att det luktar/smakar illa. Och det är, tro mig, inte roligt.
Ska du ha ut vet till en kull så tycker jag det bör hamna under 500 kr, 5 galtar tar ju bara 5 minuter under förutsättning att du samlat ihop dom innan, det är ju just själva ihopsamlandet som tar tid.
Annars finns det väl nån grisbonde i närheten som kan visa din sambo..för det blir ju han som får göra det..eller hur ;)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 27 mar-09 kl 12:49 »
Det värsta är att min sambo vill absolut inte göra det. Han tycker inte om grisar, hur man nu inte kan tycka om dessa underbara djur.
Blir kanske till att köpa in egen galt iaf och två suggor då. Hade hoppats på att kunna ha bara två djur men man vill ju följa regler och viktigast av allt att de ska trivas.
Eller blir det att köpa in smågrisar och föda upp dem endast för slakt.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 mar-09 kl 13:59 »
Men varför kan du inte kastrera själv?

Existens har andra grsiar än linderöd, och linderödare får inte galtsmak lika ofta som konventionella grisar. Jag ska chansa på att inte kastrera mina. Om det absolut inte funkar blir det att dra igång kastreringen.

Rödjan

« Svar #18 skrivet: 27 mar-09 kl 14:30 »
Som jag förstått det blir även de svin som underkänns p.g.a. galtsmak till korv. Med vitlökssmak, då.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 mar-09 kl 16:06 »
Jo, det är ju riktigt, det går ju att röka köttet för att maskera, och det är väl det som görs. Bra affär för slakteriet förmodligen eftersom jag bara får 5 kr/kg för unggaltarna..
Problemet när man sålt en köttlåda och får tillbaks den är ju att det är styckat för att ätas, inte för rökning, det är ju t.ex svårt att pussla ihop kotletterna till en kassler.. :) Men korv på alltihop går ju..Har frysen full med galtkött nu, så det får nog bli lite lärande om korvtillverkning här..

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
beekeepern, addebadde, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser