Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödssvin  (läst 11536 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Linderödssvin
« Svar #20 skrivet: 27 mar-09 kl 17:11 »
Vad jag förstår ska Hönsakadurra föda upp linderödarna för att sälja kultingar och slakta hemma för att äta själv/stoppa i frysen hos sina vänner/släktingar..
Då kan man provsteka en bit från varje galt direkt efter slakt och sen avgöra vad som ska göras med köttet..

Vi har slaktat 7 galtar hittills från 10mån-4år och alla var underbart goda.. men de äldsta hade klart bäst kött :P
Vi var inställda på att elda upp röken för nån av dem men det behövdes absolut inte..
Smaken av den stora fina fläskfilén (900g) på vår förra avelsgalt sitter fortfarande kvar i minnet.. :D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

curlyhorses

• -
« Svar #21 skrivet: 14 jul-09 kl 21:15 »
Vi har också haft 2 linderödsgaltar ihop från småkultingar i mars till slakt i sen oktober och det är det godaste kött jag någonsin har ätit!

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jul-09 kl 22:17 »
har ni skickat de till godkänt slakteri som tagit galtsmaksprov?

Linderödare ska visserligen mer sällan smaka galt, men det är ändå konstigt att så få säger de känner nån smak. Ängavallen som föder upp linderödare (eller korsningar kan det vara, men kanske inte när han började) fick sluta med att låta galtarna bli så gamla för han fick jämt galtsmak på de.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #23 skrivet: 15 jul-09 kl 09:23 »
Hade SVDH här på besök igår och vi diskuterade detta med galtsmak.. Vi var överens om att stress kan vara en av de största orsakerna att galtsmaken (hormonerna frigörs) kommer fram..

Slaktar man bara hemma och gör de lugnt och fint på plats så borde det gå bra..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 jul-09 kl 19:22 »
Mm. Jag kör ju professionellt för försäljning, så det är inte ett alternativ. Men, vad hade de för belägg för den teorin? Det är ju annars ett bra argument när folk tror de ska smaka galt. att man har valt ett någorlunda stressfritt slakteri.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #25 skrivet: 15 jul-09 kl 20:27 »
Inga belägg för detta utan bara antaganden efter vad han sett och hört.. 

Mina antaganden är att det finns inget stressfritt slakteri för en gris..

En gris blir lätt stressad.. en Linderödare kanske inte fullt  lika mycket pga att den kanske bor på en mindre gård och har mera nära människokontakt/blir mer manuellt hanterad..

Om jag hade så många grisar över att jag måste slakta på slakteri skulle jag ändå överväga kastration.. det blir ju en extra kostnad för galtar även om man tar på återtag.. och gör man inte det får man inget för dem..
Hoppas det inte behöver komma dit.. som läget är idag fick vi inte ens en gris över i år till oss själva att slakta.. allt blev sålt till liv och hushållsgrisar..

Men nu gällde väl tråden hemslakt av galtar..

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 jul-09 kl 14:13 »
Det värsta är att det finns just så många antaganden, så man vet knappt vad man ska tro. Ett gäng forskare hade kommit fram till att potatismjöl i fodret de sista veckorna skulle hjälpa mot galtsmak. Så jag öste in det till några galtar under 3 veckor innan slakt..gjorde ingen som helst skillnad, de blev underkända ändå...
Sen är jag inte säker på att jag håller med om att hemmagående utegrisar skulle tåla stress bättre, snarare tvärtom, dom är ju vana vid att gå i det fria och göra lite som dom vill. En del blir ju sen helt hysteriska när man fångar in dom. Medan vanliga inne-grisar är vana vid slamrande inredning, fläktar som brummar, och att flyttas omkring i boxar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tommie66F0

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser