Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gosepluttvarg?  (läst 720 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Gosepluttvarg?
« skrivet: 17 apr-09 kl 08:41 »
Hur farlig är vargen för fårägare? Sitter och läser lokalblaskan att ungvarg(ar) passerat genom området.
En ny iakttagelse som rapporteras idag är att vargen setts bara ett stenkast (150 meter) från där jag hade fåren i vintras och då under den perioden. Från det hållet vargen sågs så fanns inget hägn utan bara en mindre å som man lätt kan ta sig över (däremot håller den ofta tillbaka fåren men det har även hänt att de går över).
På den platsen fick fåren rå sig själva - jag var bara där en gång om dagen för att ge mat och se till dom. I övrigt ganska öde (nedlagd såg) på den sidan.

Det känns ju ganska otroligt att vargen skulle ha missat fåren (om det nu var en varg där) men uppenbarligen så lever ju hela gänget (fåren alltså). Är det en "gosepluttvarg" som struntat i fåren eller har fåren helt enkelt lyckats hålla vargen kort? Eller helt enkelt bonnröta?

Självklart bara spekulationer men är vargen nått reellt hot? Just nu känner jag mig väldigt lättad och det gick bra!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Gosepluttvarg?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 09:15 »
Förra sommaren var det flera personer, som observerade och fotograferade (istället för att försöka skrämma bort) en ungvarg, som tydligen passerade i sitt sökande efter revir. Han uppehöll sig endast tio (10) meter från min fårhage. Fåren var där, har man berättat, men brydde sig inte om vargen. Vargen å sin sida var inte heller intresserad av fåren utan uppehöll sig ganska länge i området och jagade sork innan han bara gick därifrån.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Gosepluttvarg?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 09:33 »
Vi har inte haft varg här men ibland har vi sett räven knalla igenom fårhagen. Även när tackorna haft små lamm. Det verkar som de känner om rovdjuret är på jakt eller inte. Tackorna har inte brytt sig om räven till vår förvåning. Kanske vargen just då inte var något hot.

Hylsa

  • Inlägg: 15
    • Blekinge
SV: Gosepluttvarg?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 10:43 »
Vad jag har förstått så är det inte hanar som söker revir, det är tikarna, hanarna däremot söker tikarna.
En tik kan ha varit i ett revir i ett par år utan att gjort något väsen av sig, bara i väntan på att det ska vandra in en hane.
Det kan vara en förklaring till ointresse för fåren, han kanske var fullt upptagen att söka. Som så många hanhundar kanske inte han heller hade aptit på mat utan bara tik i huvudet??
Vi har börjat få varg som börjar "krypa" allt mer tätt intill, vilket jag INTE uppskattar.
det är ca 1 mil från oss åt vart håll så har vi 2 revir, var av det ena har 3-4 valpar sedan förra året iår misstänker man att tiken fått en ny "kavaljer" då den andra hanen sköts efter ca 100 fårattacker!
Igår hade en granne till oss sett en lounge i sin trädgård. Känns sådär lugnt att släppa ut lmina djur, men jag kommer ta in dem varje natt.... till en början tills jag vågar " lita" på natten.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser