Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på nötkött (kalv)  (läst 7962 gånger)

8890

pris på nötkött (kalv)
« skrivet: 17 apr-09 kl 07:39 »
Vad är priset på helt djur som säljs för slakt /kg?
Är det olika vilken ras det är?

Rutan

SV: pris på nötkött (kalv)
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 08:04 »
Det beror på den sk klassningen, dvs hur slakteriet bedömer slaktkroppen, avseende hur fettet sitter i kroppen osv. Och så beror det ju också på vikten, vilket till viss del beror på vilken ras det är. Och när på året man skickar dem. Det brukar vara bäst betalt i början av året, jan - mars ca och sämst betalt på hösten sept - nov (det är då alla skickar djur som man inte har plats till) . På 7 stutar som vi skickade den 19 januari har vi fått mellan 23,30-24,55 / kg och vikterna har legat på mellan 257,7 - 337,3 kg så i genomsnitt fick vi 6934:-/ djur och så är det lite avdrag till svensk kötthantering och kadaverhämtning, ca 500:- totalt det är sånt som man betalar och om man skulle behöva ha nödslakt - kadaverhämtning så blir det inte så dyrt då.  Sedan är det ju skillnad om man skickar många djur och kan få mer betalt för att man fyller en bil osv, men det kanske kan ge dig ett hum om var man hamnar.
Detta var 7 SRB-stutar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 08:37 »
det viktigaste är ju att djuret väger minst 200 kg slaktat... skulle den bara väga 198 så förlora du flera kronor kilot...

slakt vikten är ju ungefär hälften av levande vikten... (mycket förenklat  :-[)

här en länk till avräknings priserna hos scan

http://www.scan.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=l8qgcZD9LAkJ44xOA44O1BtH1V2kHUFum9Xc4h7HSjUrW3MLD7EsJLYuDFA2
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gråzon

« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 08:58 »
Då det handlar om fjällnära tjurkalvar som behöver skiljas från kossorna kommer de inte väga särskilt mycket?
Tackar att ni svara, hade för mej att jag gav 35kr kg för många år sedan när jag köpte kött?

Mushi

« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 12:31 »
35 kr till konsument låter lite "svart", även om det var för flera år sen.. Ska du ta tillbaka och sälja köttet själv bör du snarare ta 100 kr. Eller mer om det är riktigt torrhängt under flera veckor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 12:47 »
Vad är priset på helt djur som säljs för slakt /kg?
Är det olika vilken ras det är?

Ska djuret säljas LEVANDE ?
eller ska det säljas slaktat och styckat "benfritt" i en låda?
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 14:14 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gråzon

« Svar #6 skrivet: 17 apr-09 kl 13:46 »
ingen aning kollar bara prisnivån på kött, det blir eventuellt hemslakt för eget bruk.

gurkan

« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 10:46 »
Kalvkött, vad kostar det egentligen? Jag ska slakta, ta tillbaka och sälja kalv i höst, men har inte den blekaste om vad jag ska ta för det. Det kommer vara styckat till benfritt, färs malen och vakuumpackat. Någon som kan komma med nåt tips?

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jul-09 kl 16:32 »
100 kr/kg har vi tagit för kalvkött, i höst kommer vi att höja någon tia eller två.

gurkan

« Svar #9 skrivet: 20 jul-09 kl 20:11 »
Ja, det låter allt lite billigt, tycker jag!  :) Jag har hört med en krögare vad de betalar och han skulle göra en liten sammanfattning, ska bli kul att se. De köper inget skitkött.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 aug-09 kl 21:07 »
Jag vill köpa /samarbeta kring försäljning. Om det är lantraser/genbank och ni bor på 25 mils radie från Borås. Pm:a mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 10 användare (2 dolda)
Hagrid, LimJans, countzero, Dan, Torkel, nyhem, Björkris, Landet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser