Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minihönsgård?  (läst 4023 gånger)

Prosit

• Södermanland
SV: Minihönsgård?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-09 kl 16:12 »
Det viktiga är att du har ett ljudissolerat hönshus. Då kan du ha tupp. Det är kul med tupp men man får bättre kontakt med hönorna och jag tycker det är lugnare utan tupp.

Bor du i Stockholm så räcker det med att söka tillstånd så får du ha tupp.

Läs "Höns i trädgård" av Karin Neushutz eller vad hon heter, den är kul att läsa och många bra tips.

Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

port513

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 apr-09 kl 16:26 »
Ok om man säger att jag ska ha en miniart och har ett antal kvadratmeter till förfogande, tror det är 6 eller 8 kvm som är till förfogande.

Vilken av följande är att rekommendera, Dvärgkockin eller silkeshöns?

/Henke

Prosit

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 17 apr-09 kl 21:25 »
Båda ruvar så mycket att det knappt blir ägg!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

port513

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 apr-09 kl 11:25 »
Om vi ser till storlek på djur, ägg och ytan jag ska ha dem på. Vilken blir då bäst?

/Henke

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #24 skrivet: 22 apr-09 kl 09:08 »
hej,

jag har en hjs på 6 kvadrat varav 5 är till hönsen... utegården är 10kvm..

i den har jag 4 lohman 1 isbar och i aracuna.. det var en tupp i början men det gick inte då jag bor i en villa område.. Alla grannar tycker det är roligt med hönsen och en flertal har frågat om de får köpa ägg.. jag får i snitt 5 och en halv ägg per dag då aracuna varper två ägg per tre dagar... Hönshuset är isolerat med 4,5cm gulfiber och 4,5 cm piano gulfiber(ljuddämpande) då jag bor i norrland i en riktigt kallhåla.

Om du vill ha ägg nästan varje dag är värphybriderna bra att har.. de är dessutom roliga med sina stora kamb.. aracuna är relativt liten och rikting kaxig och hennes turkosa ägg är riktigt fina.. isbar hönan är svart och ståtlig och även hennes gröna ägg är fina... de är alla handtama efter endast två månader hos mig och är alltid skitglad när de ser mig då det oftast betyder mat :-)

Lycka till vad du än gör... att ha höns har berikat min familjs liv mycket..

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser