Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfä i fårhuset = riskabelt?  (läst 4259 gånger)

samaka

• Dalarna
Fjäderfä i fårhuset = riskabelt?
« skrivet: 15 apr-09 kl 15:01 »
Till sommaren tänkte vi göda upp några kycklingar och tänkte till att börja med inhusera dem i det då tomma fårhuset. Någonstanns i bakhuvudet ringer en varningsklocka... har för mig att jag har hört någonstanns att det inte är lämpligt att låta dräktiga får vistas där det funnits fjäderfä (fåren ska in till lamningen nästa vår igen). Någon som har mer koll på detta än jag? skriv då några rader, tack!

Vurre

SV: Fjäderfä i fårhuset = riskabelt?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 23:44 »
Om du gödslar ut djupströbädden ska det väl inte vara nåt problem. Sen gör man ju rent hönshus i alla fall, oavsett om man släpper in nya höns eller andra djur där. Så det är nog inget problem. Men var ska du ha hönsen sen?
snus? vad är priset på en pris?

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 06:23 »
Nej... det är väl så, jag är väl bara nojjig. En granne råkade ut för nåt riktigt tråkigt förra året då samtliga lamm föddes dödfödda, hon fick aldrig någon riktigt bra förklaring (lämnade aldrig in på analys) men en av teorierna var att det hade gått höns där, men det var hur många år sedan som helst.

Kycklingarna kommer att slaktas innan fåren ska in. De ska bara vara inne till att börja med då de är dag-gamla när jag får dem.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 07:02 »
Men då skulle det inte finnas gutefår, enligt uppgift som jag fått direkt från gotland så bodde hönsen förr ihop med fåren i deras trekantiga fårhus, fåren nertill och hönsen hade pinnar upptill :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mushi

« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 07:12 »
Det finns en "kastnings-bacill", som jag inte kommer ihåg namnet på, som sprids av katter. Kanske en sammanblandning?

Har huset bebotts av höns långt tillbaka så kan man nog utesluta att det var hönsens fel. Att ha friska höns i huset, städa och sen släppa dit fåren är antagligen inget problem alls. Köper man slaktkyckling från en "fabrik" kan man kanske få med sig smittor? Inköp av djur är en av de främsta orsakerna till att skaffa sig problem på en gård, så var noga när ni köper kycklingar. Eller ni kanske skulle kläcka själva?
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 08:41 av Mushi »

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 07:15 »
Men då skulle det inte finnas gutefår, enligt uppgift som jag fått direkt från gotland så bodde hönsen förr ihop med fåren i deras trekantiga fårhus, fåren nertill och hönsen hade pinnar upptill :)

Okej! Spännande. Det var alltid så mycket mindre komplicerat med allt förr i tiden.  :)

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 17 apr-09 kl 07:29 »
Det finns en "kastnings-bacill", som jag inte kommer ihåg namnet på, som sprids av katter. Kanske en sammanblandnin?

Har huset bebotts av höns långt tillbaka så kan man nog utesluta att det var hönsens fel. Att ha friska höns i huset, städa och sen släppa dit fåren är antagligen inget problem alls. Köper man slaktkyckling från en "fabrik" kan man kanske få med sig smittor? Inköp av djur är en av de främsta orsakerna till att skaffa sug problem på en gård, så var noga när ni köper kycklingar. Eller ni kanske skulle kläcka själva?

Ja... toxoplasmos är det väl med katter va? Jag har ingen direkt kläm på vad det skulle vara som är farligt med fjäderfä i relation till dräktiga tackor, men jag tänker att det kanske kan vara salmonellabakterien (utan att ha någon riktig kläm på detta med fjäderfän, fåglar har inte varit "my cup of tea"direkt). Och visst är det fabrikskycklingar och jag får väl virkona till fördömelse om jag vill vara garderad. Det hade varit skönt om man kunde göra som förr i tiden (tänker på föregående inlägg), men dagens förhållanden har väl satt det ursprungliga naturliga ur spel på de flesta områden.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 17 apr-09 kl 08:45 »
Jag har testat den varianten att kombinera men skulle inte göra det igen. Hönsbajs smetar ner och det dammar. Dessutom får man lätt diverse ohyra på höns så man måste lätt kunna skura och sanera.

Bygg ett litet hönshus på några kvadratmeter med betongplatta. Det lönar sig garanterat arbetsmässigt och behöver inte kosta så mycket.

I ett "panikläge" så går det säkert bra men börja bygg ett separat hus!

Det är en rolig syn att se hönor sittande på ryggen på får!  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 17 apr-09 kl 11:20 »
Jag har mina höns frigående och de hälsar ofta på hos fåren och städar efter dem. Däremot har de ett eget hus som de bor i på natten. Ännu så länge (peppar peppar) har det inte varit några problem med detta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 apr-09 kl 11:44 »
Samma här och inga dödfödda lamm (ännu, peppar, peppar, två tackor kvar).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 17 apr-09 kl 12:35 »
Kan det vara Coccidios man har funderat på?!?
Farligt för både lamm (även om jag inte hört om att dom skulle födas döda) och kycklingar.
Men Cocciderna är artspecifika och ska inte smitta mellan får och höns.
                      Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 17 apr-09 kl 12:41 »
Okej, jag vet ingenting om sjukdomar, men spontant kommer jag på flera fördelar med arrangemanget:

- Hönsen kommer dra nytta av fårens kroppsvärme under vintern.
- Hönsen kommer krafsa i fårens dynga, så den torkar snabbare.
- Hönsen kommer äta parasiter som den hittar i dyngan och i ströbädden.
- Hönsen kommer äta foder som fåren tappar på golvet.

Och några nackdelar:

- Det finns risk för att fåren ska råka trampa på hönsen.
- Det finns risk för att djuren kommer stressa varandra. Jag har t ex ingen aning om hur får reagerar på ett tupp som börjar gala mitt i natten.
- Höns gillar att flyga upp högt och sätta sig på saker. Om de sitter på en bjälke över fåren, eller rentav på fåren, kommer de troligtvis smutsa ner deras ull.
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 12:44 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-09 kl 13:01 »
-hönsen kommer att krafsa i fårens dynga så fåren riskerar att dö i Gasbrand !
-hönsen kommer inte bara att skita på fåren  utan också
skita på fårens mat så fåren riskerar att få salmonella !

Man får idag inte ha höns lösgående INOMHUS med produktionsdjur (djur som ska gå till livsmedelprod.)
« Senast ändrad: 19 apr-09 kl 23:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 17 apr-09 kl 13:05 »

Man får idag inte ha höns lösgående med produktionsdjur (djur som ska gå till livsmedelprod.)

Uppfattat. Nu vet jag någonting om sjukdomar.  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 17 apr-09 kl 13:06 »
 Men visst var det väl så att fåren och kycklingarna inte ska vara där samtidigt?
Då är det väl bara att göra rent ordentligt efteråt?
 Det måste man ju ändå göra 1 gång/år.
Om det nu inte är förbjudet att göra så så är det egentligen ett perfekt sätt att utnyttja byggnaderna bättre. Ungefär som att ha fåren i växthus på vintern och odla där på sommaren :)
                                   Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

samaka

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 17 apr-09 kl 17:23 »
Men visst var det väl så att fåren och kycklingarna inte ska vara där samtidigt?
Då är det väl bara att göra rent ordentligt efteråt?
 Det måste man ju ändå göra 1 gång/år.
Om det nu inte är förbjudet att göra så så är det egentligen ett perfekt sätt att utnyttja byggnaderna bättre. Ungefär som att ha fåren i växthus på vintern och odla där på sommaren :)
                                   Mvh
                                 Charlotte

Alldeles rätt uppfattat!  :)

Tack alla som hittills yttrat er i denna fråga. Jag kommer att genomföra mitt projekt men rengöra till tusen sen efter kycklingarna, för att vara på den säkra sidan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 17 apr-09 kl 18:44 »

Man får idag inte ha höns lösgående med produktionsdjur (djur som ska gå till livsmedelprod.)

Var hittar jag källan till det Grimla? Mina hästar räknas ju också som livsmedel och där är ju också hönsen och springer. Har alla djur på frigång men, alla djur har egna hus att sova i.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vurre

« Svar #17 skrivet: 17 apr-09 kl 22:05 »

Kan får få gasbrand? Jag trodde bara det var lammungar som fick det.?

Och får de det p.g.a. uppsprätt dynga?

Jag vaccinerar ejerna mot gasbrand men ibland går också gimbrarna där hönsen sprätter, så det vore bra att veta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 19 apr-09 kl 15:12 »
Även äldre djur kan angripas av gasbrand, med plötsliga dödsfall i fårflocken som följd.
Om man t.ex rör om i ströbädden blottas härdar av clostridiumbakterier.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

« Svar #19 skrivet: 19 apr-09 kl 22:26 »
Även äldre djur kan angripas av gasbrand, med plötsliga dödsfall i fårflocken som följd.
Om man t.ex rör om i ströbädden blottas härdar av clostridiumbakterier.

Men men skulle röra om i ströbädden? Det vet väl alla att ströbäddar lämnas tills de ska mokas ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare
Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser