Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som värper bra och gärna ruvar, rasråd?  (läst 6608 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hönor som värper bra och gärna ruvar, rasråd?
« skrivet: 15 apr-09 kl 12:38 »
Jepp, nu närmar det sig med stormsteg, den stora dagen för HÖNSKÖP!  ;D

Men jag och sambon är ju lika kloka angående vilken ras som lämpar sig. Vi vill gärna ha en större ras, som värper bra och gärna ruvar, sistnämda är inget måste men ett plus.

Har tingat 3 dvärghöns & tupp och det är ju bra om de stora är snälla mot di små.

Vilken ras ska vi då välja? Fram med alla era kunskaper  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hönor som värper bra och gärna ruvar, rasråd?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 12:46 »
Ska du bara ha hönor av den större rasen, ingen tupp? Min första tanke var nämligen att även om de stora hönsen är snälla mot de mindre kan ju en stor tupps intresse för de mindre hönsen vara ödesdigert för dem.

Annars finns det ju många trevliga raser. Jag har inga som är speciellt duktiga på att ruva men alla värper bra. Att en av mina australorphönor la sig att ruva var något av en överraskning, jag har inte för mig att de brukar ruva den rasen. Orpington annars har jag hört är bra på att ruva och en del sussexstammar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 12:50 »
Ska du bara ha hönor av den större rasen, ingen tupp? Min första tanke var nämligen att även om de stora hönsen är snälla mot de mindre kan ju en stor tupps intresse för de mindre hönsen vara ödesdigert för dem.

Annars finns det ju många trevliga raser. Jag har inga som är speciellt duktiga på att ruva men alla värper bra. Att en av mina australorphönor la sig att ruva var något av en överraskning, jag har inte för mig att de brukar ruva den rasen. Orpington annars har jag hört är bra på att ruva och en del sussexstammar.
Nja alternativt får vi väl dela av hönshuset men det hade ju varit trevligt om de kunde gå lösa ute tillsammans.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 13:41 »
Mina Orpington ruvade som paddor hur mycket som helst hela sommaren men jag vet inte om det är olika för olika stammar? Om jag skulle ha en flock för husbehov så skulle den innehålla några såna till att ruva fram kycklingar. Det var jättetrevliga fina höns också!  Men ruvlusten gjorde ju att det blev färre ägg. Fast å andra sidan började dom ofta värpa ganska tidigt på året.                       Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 14:08 »
Hur ser orpington ut?

tuva-li

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 14:36 »
De ser ut som fluffiga, stora, bumliga badbollar  ::)
Förtjusande vackra, alltså  ;D

Bilder: http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Orps/BRKOrps.html

(Och här är några kycklingbilder: http://koolaviola.blogspot.com/2009/04/gud-vad-fanigt-att-skriva-sa-pooot.html)

Citera
Mina Orpington ruvade som paddor hur mycket som helst hela sommaren

Charlotte - Det låter som ljuv musik i mina öron  ;D
« Senast ändrad: 15 apr-09 kl 14:38 av Koola Viola »

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 15 apr-09 kl 14:38 »
Jag kan inte länka för jag använder mobilen, men dom är stora, ganska kraftiga höns med fluffiga fjädrar, ser ut som kuddar:) Mina var gulbrunorange, men det finns andra färger. Inga fjädrar på benen, vanliga kammar. Mina var som sagt lugna, snälla och lätta att få tama.   Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 14:41 »
De ser ut som fluffiga, stora, bumliga badbollar  ::)
Förtjusande vackra, alltså  ;D

Bilder: http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Orps/BRKOrps.html

(Och här är några kycklingbilder: http://koolaviola.blogspot.com/2009/04/gud-vad-fanigt-att-skriva-sa-pooot.html)

Charlotte - Det låter som ljuv musik i mina öron  ;D

Oh så fina, och så söööööööööta när di e små  :D
Sånna vill jag nog ha  :D var hittar man sånna?  :-[

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 15 apr-09 kl 14:41 »
Koola-viola hann före:) Och allt skryt om mina Orpington har ju nästan gjort att jag skulle vilja skaffa några igen;)      Mvh Charlotte

tuva-li

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-09 kl 14:47 »
var hittar man sånna?  :-[

Kolla på annonssidorna http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=100.0

...och i uppfödarlistan http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47454.0.

Hittar du inget så lägg ut en annons om att du söker  :)
« Senast ändrad: 15 apr-09 kl 14:50 av Koola Viola »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 15 apr-09 kl 15:12 »
Kolla på annonssidorna http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=100.0

...och i uppfödarlistan http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47454.0.

Hittar du inget så lägg ut en annons om att du söker  :)

Tack för tipset!

Monica H

• Halland
« Svar #11 skrivet: 15 apr-09 kl 17:03 »
Jepp, nu närmar det sig med stormsteg, den stora dagen för HÖNSKÖP!  ;D

Men jag och sambon är ju lika kloka angående vilken ras som lämpar sig. Vi vill gärna ha en större ras, som värper bra och gärna ruvar, sistnämda är inget måste men ett plus.

Har tingat 3 dvärghöns & tupp och det är ju bra om de stora är snälla mot di små.

Vilken ras ska vi då välja? Fram med alla era kunskaper  :D

Måste de vara renrasiga, mina "hushållshöns" (blandras) värper året om och ruvar fram kycklingar på löpande band. Toppenhönor helt enkelt och har varit jättesnälla mot de dvärghönor jag haft.
Halland è bäst

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 15 apr-09 kl 17:31 »
Nä de måste inte vara renrasiga, inget tvång  :-[ bara de är friska och fria från ohyra så är vi rätt nöjda också.  :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 15 apr-09 kl 17:32 »
Det går ohyggligt många ägg i veckan hos oss och om 2 veckor flyttar tonårssonen tillbaks till mamma å då lär de gå ännu fler så nu är goda råd dyra  :)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #14 skrivet: 15 apr-09 kl 17:47 »
Dvärgkochin.
Dom är ju lite små, men dom stämmer bra in på beskrivningen ovan.

Ser ur som tjocka runda tanter med förkläde. Såååå söta! :)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 15 apr-09 kl 17:51 »
Dvärgkochin.
Dom är ju lite små, men dom stämmer bra in på beskrivningen ovan.

Ser ur som tjocka runda tanter med förkläde. Såååå söta! :)
Så gulligt det lät, små runda tanter  ;D :-*  :-*

Hmm det finns ju så många att välja på. Ska ta ett snack med sambon ikväll och visa vad ni skrivit.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #16 skrivet: 15 apr-09 kl 23:42 »
Ja du... Hmmm... Den ultimate hönan  ;)

Først vil jeg si noe om MIN erfaring med Orpington...
Jeg syntes det er en veldig stor höne som legger veldig små egg... I forhold til sin egen størrelse  ;)
Også ganske lite med egg syntes jeg...
Dverg Kochin er jo en liten rase, så etter min mening legger mere egg enn Orpington, men ulempen er jo den enorme ruvelysten... De kan jo gjerne finne på å ruve frem kycklingar 3-4 ggr. på en sommer... Det går da kraftig utover egg de legger... Om en surhöne ikke får egg å ligge på, kan de ligger LENGE.... og da blir det lite egg...
Min første tanke nå, går egentlig mere mot Hedemora... En lantras, som legger hyfsat mengde med egg og som ikke ruver like mye som f.eks. Dverg Kochin...
En annenting det kan være smart å tenke igjennom er hvordan farge du vil ha på eggene???
Vita, Ljus Bruna, Mörk Bruna, Beige, Gröna, Turkosa...
Isbar er en raser som legger grønne egg, men ruver sjeldent! MEN, de legger MYE egg!  ;D
Maran er en rase som legger stora mörk bruna egg, men disse også ruver sjelden...
Arauacana legger Turkosa egg, en middels stor höna som manglar stjärtfjädrar, og hyfsat ruvlyst...
Ancona legger stora, vita egg... en nydelig rase, men er for meg, lite "flaksete"...
Bramha kan jo også være et alternativ for deg... Det er jo en stor rase,... I Sverige går de for å være en dårlig egglegger, mens i Danmark går de for å være en dyktig egglegger...  :P Hvem har rätt? Inte vet jeg!  Men eggene er også mindre i forhold til størrelsen på rasen... Ruvar også ganska bra! Og finnes i mange fargevarianter... Dog kan en Bramha tupp for knuse dine Dverg Hönor...  :-\
Nei... jeg holder nokk fast med min mening om Hedemora egentlig...
Du får kyllinger i alle mulige farger, middels stor rase, jeg har 3 hönor og får 3 ägg om dagen, så jeg kan jo ikke be om mere egentlig...  Har ikke vært plaget av OVER ivrige ruvtanter...  ;D
Om du vil titte litt rundt på div. raser, vil jeg anbefale denne siden:

safari.til1000.net

Uansett hva du faller på for rase er höns veldig givende å ha!!
Lykke til!!!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 16 apr-09 kl 07:18 »
Tack för ett utförligt svar!
Och länken var ju suverän!  :D

Fastnade för Sussex och Orpington, det är de två raser som bäst stämmer in på våra önskemål. Men även Welsumer, Vorwerk och New Hampshire var intressanta men de ruvar inte lika gärna.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 apr-09 kl 09:32 »
Du ska ju hit Kimma så du får väl köpa lite kycklingar samtidigt, jag har orpington trefärgad el svart/röd porslin som de också kallas.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 16 apr-09 kl 10:01 »
Du ska ju hit Kimma så du får väl köpa lite kycklingar samtidigt, jag har orpington trefärgad el svart/röd porslin som de också kallas.
Jo jag såg det på annons sidorna. Låter ju som en alldeles ypperligt bra idé.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser