Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärnsådd  (läst 1469 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Kärnsådd
« skrivet: 13 apr-09 kl 12:12 »
Finns det nåt sätt att se på ett äppelträd om det är en kärnsådd? Det finns ett äppelträd med kanongod frukt som kan vara 10-15 år utanför hyreskasernen jag bor i. Jag har väldigt svårt att tänka mig att nån har planterat ett äppelträd där.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

malines

• Gäst
SV: Kärnsådd
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 11:15 »
Du kan leta efter ympningen, men det kan vara svårt med tanke på trädets ålder. Storleken säger ofta ngt oxå. Frösådder ger stora träd med lite mindre skörd, säger de.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 15 maj-09 kl 17:44 »
Hej!
Kan du inte hitta ympstället så går det inte. Trädet kan vara ympat men planterat så djupt att ympstället ligger under jorden. Jag har svårt att tro att fastighetsägaren har varit så trevlig att han låtit en fröplanta växa upp. Det finns faktiskt fastighetsägare som planterar ätbara frukter och bär runt husen. Ibland så finns det växtintresserade fastighetsskötare som planterar.
Kan du hitta en äppeldemonstration på hösten så kan du ta med ett äpple och diskutera frågan med en expert.
MVH
Jan

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 16:38 »
Jag har inte kunnat upptäcka nåt som skulle kunna vara ett ympställe på trädet. Trädet växer inte vid huset, utan på andra sidan gångvägen som går förbi huset, det står alltså på kommunal mark. Och jag skulle bli väldigt förvånad om Gambrinus, fastighetsägaren, skulle plantera fruktträd, det finns inte minsta buske eller blomrabatt härutanför...  :-\
I oktober så är det fruktens dag på Brunstorps gård utanför Huskvarna, men då är redan äpplena övermogna sen länge, de kommer tidigt på det här trädet. Men jag ska fota några äpplen ordentligt och ta med till Brunstorp.
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 16:41 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare
biggelina, Nock, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser