Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva upp planterat äppelträd?  (läst 5957 gånger)

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
Gräva upp planterat äppelträd?
« skrivet: 12 apr-09 kl 22:08 »
Hej! :D

Undrar om det går att flytta på äppelträd som jag planterat för ca 1 år sedan?

Tack/Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

malines

• Gäst
SV: Gräva upp planterat äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-09 kl 23:55 »
Det går, om du gräver ett stort hål så du får med dig alla rötterna. Gräv gärna med minigrävare el. dyl. så du får med dig hela klumpen på en gång. Ett träds rötter är lika stora stora som trädets krona.
Vattna noga hela tiden, hela våren och sommaren! Aldrig torrt!!! Och luckra bra i hålet innan du stoppar ned trädet på nya stället. Vattna gärna i det ordentligt oxå. Sedan är det bara att hålla tummarna.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-09 kl 09:09 »
Ett 1-årigt träd torde vara ganska litet fortfarande så det borde du kunna ta upp med hjälp av en vanlig spade. Trädet bör flyttas när det är i vila = utan blad så har det inte grönskat kan du gräva NU annars får du vänta till senhösten. Glöm inte vattna regelbundet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-09 kl 09:29 »
Som sagt, ta det nu direkt innan löven slår ut. Till hösten när löven fallit av har trädet haft ytterligare en hel säsong att utveckla rotsystemet, och det blir knappast lättare att gräva upp det då

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 08:51 »
Tack för tipsen!! :D

Nu ska jag ut och gräva!!!!!!!
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 07:47 »
Hade ett ca 5 år gammal träd.. var litet, stod i skuggan o dålig jord.. rötterna dåliga.. men vi tog sonika yxan o högg av allt.. men denna sommar vi flyttade trädet så vattnade vi varje dag och det tog sig.. året efter fick vi massa äpplen på det..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Annalinnea

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 20:33 »
Hej Hej!

Vill bara tillagga ett par viktiga saker. Ett trad rotsystem ar 3 ganger kronvolymen. Sedan ar det viktigt att inte plantera for djup, da vill de ej satta igang. Kanske var det ditt problem palleman?
odlar och äter, bygger och bor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser