Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning av alpacka/lama.  (läst 2776 gånger)

nysse

Klippning av alpacka/lama.
« skrivet: 11 apr-09 kl 10:14 »
Hur ofta skall man klippa en lama - och vilken typ sax skall man använda ?

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
SV: Klippning av alpacka/lama.
« Svar #1 skrivet: 03 sep-11 kl 20:10 »
Hur ofta skall man klippa en lama - och vilken typ sax skall man använda ?

Undrar samma sak, har 2 lamor som jag skall ta hand om nu och framøver. Dom har inte blivit klippta någonsin, och jag finner ingen information på internet lr biblotek. Fann en bok från 1983 på vetrinærhøyskolansbiblotek...  Men den tog nestan bara upp antomi och invertes sjukdomar.

Någon som har tips ifråga hur man best tar hand om lamor?

Jag har 2 hannar som ikke blivit hanterade på 2 år. dom har haft mat och vann, och någon som mockar ut deras stall. Hur tæmjer jag dom igen? Tror dom ær 2-3 år gammla. 

Veldigt tacksam før minsta lilla tips som kan hjælpa mig med dessa djur  :D
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 13:01 »
Alpackor ska klippas 1 gång per år. & dom blir 20- 25 år så blir några år man får klippa dom.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 27 okt-11 kl 20:17 »
Jag har idag varit inne på den underbara internetbokhandeln Adlibris & kollat böcker. Jag har haft riktigit svårt att bestämma mig vilka böcker jag ska ta & beställa, men bra priser på dom flesta böcker.

Beställt böcker om Alpackor & Lamor där ifrån. Det är 4 st.böcker på engelska.

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser