Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veka kotor  (läst 2231 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Veka kotor
« skrivet: 10 apr-09 kl 21:40 »
Alice som jag skrivit om förut, nedkom igår med 3 st små, 2 svarta och en vit :-*
 Friska och fina, Alice är en duktig mamma som tar hand om alla tre.
Till min fundering är att lamm nr 3 har veka kotor fram, han går liksom på ovandelen av klöven,
 Om jag rätar upp kotan så stödjer han fint på dem men sedan åker den fram igen...
Vad tycker ni att jag skall göra, selen? stödbandage el e det veterinären tro?
Han är pigg och är framme och äter och Alice tycker om honom med :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lia-Ia

SV: Veka kotor
« Svar #1 skrivet: 11 apr-09 kl 11:15 »
Jag vet egentligen inte, har aldrig råkat ut för det. Men jag skulle avvakta någon dag till, resa upp honom rätt när jag var i närheten. Om det inte fungerar skulle jag prova att lägga ett stödbandage, men det kanske kan vara knepigt att få till, att få det att sitta tillräckligt hårt för att ge stöd, men ändå att det inte ska strypa blodtillförseln. Sen ska han ju kunna resa sig/lägga sig också.

Om det inte blir bättre till på tisdag kan du väl börja med att ringa veterinären och be om råd.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 apr-09 kl 11:17 »
Tack för ditt svar!
 Ska jag lägga en padd under kanske som till hästar?
Då kan ju inte "blodet strypas"..
Han e ju pigg och e framme men det känns inte rätt att han går så :'(
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 apr-09 kl 11:20 »
Selen är inte problemet, utan ge lammet en dos A D-vitaminer varje dag
så brukar det fixa sig  :)

Basic har flytande ADE-vitamin (Granngården)

Men pratar vi om veka kotor nu? veka kotor är ju när man trampar igenom.

Att gå på ovandelen av klöven är ju inte veka kotor utan det heter Senkontraktur.

Då bandagerar du ut benet och ger AD vitamin så rättar det till sig på en vecka.
Lammet ska under den tiden gå på ett jämt underlag så leden inte klickar så mycket.
« Senast ändrad: 11 apr-09 kl 12:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 apr-09 kl 11:29 »
Tack!
Jag visste inte vad jag skulle kalla det..
Vet du mängden AD vitaminer eller det kanske står på paketet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 apr-09 kl 11:56 »
Det som står på förpackningen är ju till friska djur så det är på tok för lite.
Så man får öka på dosen rejält jag har tagit typ x 10 med bra resultat.
(Ingen som inte rätat upp kotorna.)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 12 apr-09 kl 12:03 »
Jag har haft några sådana genom åren och många rätar ut sig själva utan bandage på något dygn. Ibland får man hjälpa dem dia ibörjan så att de kommer åt.
De lite allvarligare fallen har jag lindat med vet-flex (självhäftande bandage) som har suttit på i några dagar och sedan brukar det vara ok. Om man vill att bandaget ska vara stadigare kan mna lägga bomull närmast benet och sedan en liten pinne på varje sida innan man lindar, det brukar hålla bra.
AD-vitaminer kanske snabbar på processen men om det verkar inte så om det kan ta upp till en vecka med dem, så länge har jag aldrig haft någon med detta problem och då har jag aldrig gett något tillskott.

Det verkar finnas en viss ärftilghet inblandad så man ska tänka sig för innan livdjur sparas...

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 12 apr-09 kl 15:22 »
Hej alla!
Det verkar som om det sköter sej självt!! :D
Snickers som han heter har blivit mkt bättre!! Stödjer faktiskt
helt på båda frambenen nu, står alltså helt på klövarna,
funderar om jag skall ge ad-vitaminer ändå kanske?
Det är tackans andra kull nu och det har inte vart sådana
problem tidigare så jag hoppas att det var en engångsgrej
(om man kan säga så)
Jag är jätteglad att det löste sej för dom e så söta ihop 2 svarta och denna vita :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser