Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingefära  (läst 33424 gånger)

fleskjohan

• -
Ingefära
« skrivet: 10 apr-09 kl 15:43 »
Någon som har erfarenheter av odling av ingefära och skulle ha lust att upplysa en intresserad om vilka möjligheter som finns...? Var kan man hitta information?

Varg-älva

• Finland
SV: Ingefära
« Svar #1 skrivet: 10 apr-09 kl 17:20 »
Jag har grävt ner en bit ingefärsrot i en kruka, den växte ett år ungefär innan den dog en sommar utan skötsel....

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-09 kl 20:10 »
Jag brukar odla varje år och jag brukar kunna skörda en hel del. Köp en fin knöl i matbutiken nu och plantera ytligt i en kruka med porös jord, vattna och sätt en plastpåse över (med lufthål) och ställ varmt och ljust. Det tar ibland lite tid innan rötter och skott kommer. När det är varmt ute planterar man ut hela plantan i en svart hink på ca 10liter (ingefära gillar varm jord därför funkar svart hink bäst). Låt växten så i skyddat läge ute under sommaren, till hösten då det börjar bli risk för frost tar man in växten. Ingefära brukar vissna ner under vintern men man behöver ju inte spara den utan man kan skörda de nya knölarna ungefär vid den tid man brukar ta in hinken. Kan man inte använda all ingefära på en gång så håller knölarna flera månader ifall man låter dem ligga kvar i jorden. Man behöver inte spara utsäde det går lätt att få tag på nytt.

Kan tillägga att man på samma sätt kan odla gurkmeja, Kunchi och Taro.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 11 apr-09 kl 13:33 »
Jag har en ingefära som levt som krukväxt i några år nu. Har dock inte ätit av den.

Tänker börja odla ingefära till husbehov och då ha dem ute så mycket som möjligt.

Hur får man tag på utsäde av gurkmeja?

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-09 kl 14:32 »
Jag shoppar sånt som gurkmeja, kunchi och taro i asiatiska butiker främst (ex. Hong Kong trading som ligger nära Hötorget i Stockholm) , men ibland har jag hittat gurkmejaknölar på ICA.

Vero

« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 22:17 »
Ursäkta om det här är lite off topic, men hur använder man färsk gurkmeja? River ner i wok och currygrytor bara, eller?
The impossible just takes a little longer

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 apr-09 kl 22:43 »
Ingefäran i vanliga butiker är torkade, och tar tid att gro. Köp gärna färsk, mjuk ingefära, så kommer den snabbare. Färsk ingefära finns vanligen hos små butiker som har asiatiskt specialsortiment.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 18 apr-09 kl 23:12 »
Jag odlar mest gurkmejan för skojs skull jag har haft den i linsgrytor, slängt ner hackade bitar då man kokar ris etc. Men den färgar så förbaskat och det är svårt att få bort färgen så jag använder den sällan i matlagningen.

caena

« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 00:19 »
är det för sent att söka ingefära nu i butikerna?

hade 3 klumpar förra året i växthuset , men svärfar slängde innehållet i mina hinkar innan ja hade nån aning....
så jag har ingen aningom vad som hände och hur mycket det blev..

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 19 apr-09 kl 06:27 »
Det går bra att sätta ingefäran nu, men vänta inte för länge till. I södra Sverige kan man sätta ut dem utomhus när de kommit upp och sommarvärmen kommit i slutet av maj eller i juni. De kommer att vissna ner till hösten, men då finns redan rotknölar (som potatis).
De som sätter väldigt tidigt, brukar inte vinna så mycket, då risken för mögelangrepp ökar.

Ingefära är inte så speciellt konstigt, vi odlar ju en del andra saker som inte skulle klara vår vinter, och låter övervintringen ske via rotknölar.  Dahlior är exempel på detta.

Vid en lyckad skörd, kan man spara rotknölar till nästa år, det finns ju viss variation i klimatanpassning.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 19 apr-09 kl 09:29 »
Hur stor knöl behöver man sätta?

Vurre

« Svar #11 skrivet: 19 apr-09 kl 10:14 »
Ingefäran i vanliga butiker är torkade, och tar tid att gro. Köp gärna färsk, mjuk ingefära, så kommer den snabbare. Färsk ingefära finns vanligen hos små butiker som har asiatiskt specialsortiment.

Färsk ingefära finns väl i varje livsmedelsbutik numera.
snus? vad är priset på en pris?

caena

« Svar #12 skrivet: 19 apr-09 kl 19:21 »
köpte två stycken mindre klumpar på min vi butik som såg fina ut, de hade nääästan börjat få små knoddar på sidorna..

satte faktiskt i påse med luft runt och i fönstret för att uppmuntra mera (jag har inga krukor stora nog här hemma! )

morellen

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-09 kl 19:58 »
"kulturväxter i kruka" är en intressant ok som tar upp odling av många växer, ingefära, citrus, vanilj... jag blir hagalen o vill pröva allt *s*

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 apr-09 kl 20:35 »
Jag har idag placerat en ingefäraknöl i en kruka och räknar med att det ska gå bra. Det är i vårt klimat lite kort tid och lite för svalt för att få en rilktigt stor skörd, är nog i analogi med tidig potatis.
Man skulle kanske skaffa sig lite information om ingefäraodling på höga höjder i tropikerna, lokala varianter är kanske inte så krävande på värme.

Vero

« Svar #15 skrivet: 20 apr-09 kl 21:51 »
Spännande, jag kanske skulle prova att sätta en knöl jag med...

Sano

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 23 apr-09 kl 15:39 »
Jag också!  :D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Vero

« Svar #17 skrivet: 27 apr-09 kl 22:56 »
Nu har jag satt en knöl i en stor svart kruka, får se om det blir nåt av den. När den kommit upp så kanske den skulle gilla att stå i växthuset? Eller räcker det med söderläge vid en varm husvägg?

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 apr-09 kl 23:01 »
Blir sommaren fin och högre nattemperatur går det, men växthus är sannolikt bättre, utom att det är större risk för mögel. jag kommer att ha min ute om den nu tar sig.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #19 skrivet: 25 maj-09 kl 19:21 »
Hur går det med era knölar? I min kruka syns inte ett spår än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser