Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Attackerad och biten tupp  (läst 2785 gånger)

Appeltorp 13

• Gäst
Attackerad och biten tupp
« skrivet: 09 apr-09 kl 09:09 »
Vår blommetupp Zeus har tappert försvarat sina flickor mot något rovdjur (odjur) och blivit biten. Kammen är blodig, men inte trasig, men i nacken har har fått ett ordentligt hugg. Mest är det fjädrar som rykt, men han har också några ytliga köttsår. Han blöder inte ur nacken. Framförallt är han helt spak. Han sitter/hänger och flyttar sig knappt för egen maskin. Vi kan lyfta upp honom utan problem, vilket denna stolta hanne inte brukar gå med på i vanliga fall.

Vad ska vi göra? Finns det något vi kan/bör tvätta hans sår med, ska vi tvinga i honom mat, eller ska vi ge upp och avliva honom av barmhärtighetsskäl? Vi har burit in honom i hönshuset så att han kan ligga i lugn och ro.

Det här gör så ont i mig, för det är andra rovdjursattacken i år. Vi är nu nere i tre hönor, och vill så gärna ha kvar vår fina tupp! :'(

sallyomolly

• Gäst
SV: Attackerad och biten tupp
« Svar #1 skrivet: 09 apr-09 kl 09:33 »
Beror precis på hur djupt såret är. Jag hade en höna en gång som fläkt hela huden av bröstet när hon fastnat i ett staket och jag måste säga att jag blev förvånad hur gott läkekött de har, men hon var pigg hela tiden så att din tupp är spak låter inte så bra. Det kan ju finnas inre blödningar också. Verkar han pigg ikväll så skulle jag göra ett försök. Piggnar han inte till ikväll skulle jag ta bort honom.

Sätt han i ett rent utrymme i så fall och gör rent hans klor så att han inte kliar in mycket bakterier i såret. Är det stort och beh bindas om är det svårt i nacken. Jag har använt "plåsterspray", kanske räcker med jodopax. Håll det tortt, börjar det lukta så ska du ta bort honom för du har han garanterat fått bakterier och måste ha antibiotika.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 apr-09 kl 10:15 »
Stort tack för ditt svar! Tuppstackaren verkar lite piggare nu, han har i alla fall rest sig upp.
Vi vet inte riktigt när det här inträffade, för trots att vi stängde in fåglarna igår kväll var dörren till hönsgården öppen när vi kom ut imorse, och tuppen var på andra sidan vår stora tomt. Inne i hönshuset låg en död höna och en av myskankorna har fortfarande inte synts till. Den höna som ligger på ägg verkar dock må hur bra som helst, och var inte ens orolig, trots att hennes syster låg död ett par decimeter ifrån henne.

Nu funderar vi allvarligt på att sluta med det här med frigående fjäderfä, hur lyckliga de än är över att kunna röra sig som de vill.

tuva-li

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 apr-09 kl 14:20 »
Min blommehöna blev tagen av vår hund i ett obevakat ögonblick, och blev fläckvis fjäderlös med skrapsår både här och där. Ett djupare sår efter ett bett över ryggen, men inget allvarligare än så. Hon satt helt spak utan att röra sig alls i knappt ett dygn. Sen hoppade hon plötsligt ur lådan vi hade henne i och promenerade iväg som inget hade hänt. Fjädrarna kom tillbaka på nolltid och såren läkte ihop fint.

Jag var rädd att hon skulle dö av chocken, eftersom hon var alldeles stilla så länge. Har hört att andra höns gjort så. Men min blomma klarade sig fint. Jag böjde lite ben och vingar och kollade så att inget verkade brutet, tvättade av såren med bakteriedödande medel. Sen lät jag henne vara.

Så jag tror det är "helt normalt" att han är lite spak, om jag jämför med min.
Hoppas han piggnar till snart.
« Senast ändrad: 09 apr-09 kl 14:22 av Koola Viola »

Appeltorp 12

« Svar #4 skrivet: 09 apr-09 kl 19:43 »
Det känns ju lite betryggande att höra, vi är rädda om vår stolta tupp och skulle bli mycket ledsna om han gick bort.
Nu efter vintern och den senaste attacken är det bara han och tre hönor kvar, vi får hoppas på intensivt ruvande över våren, ska ut och lägga alla äggen vi har i kylen i ett av redena och se om vi får någon av flickorna att lägga sig.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Torry

« Svar #5 skrivet: 09 apr-09 kl 20:46 »
Jag tror nog att han repar sig han är nog mest chockad värme och lite TLC hjälper säkert.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser