Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk hopsjunken höna  (läst 2105 gånger)

höna-pöna

Sjuk hopsjunken höna
« skrivet: 08 apr-09 kl 20:12 »
Hej!
Jag har en silkeshöna som inte mår bra: Hon går omkring helt hopsjunken och mkt långsamt. Halsen är inte så där sträckt som den ska vara utan huvudet "sitter" mer direkt på kroppen. Jag kan inte se att hon äter eller dricker, men det måste hon ha gjort annars hade hon ju inte varit vid liv.
Har varit så i ca 3-4 dgr. Igår kväll kunde hon inte ta sig upp i redet så jag fick lyfta upp henne. Hon hade lagt sig på golvet i ett hörn. I morse kunde hon inte ta sig ur redet utan jag fick lyfta ner henne. (De andra hönorna sover i redet). På dagarna är hon inte för sig själv utan följer efter de andra, men väldigt långsamt och konstig kroppshållning.
Jag vet att jag borde avliva henne, men är inte bra på det.
Vad kan det vara med henne?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Sjuk hopsjunken höna
« Svar #1 skrivet: 08 apr-09 kl 20:15 »
Hur ser hon ut i baken?

Är hon bajsig eller något?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dobermann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 apr-09 kl 22:39 »
Om du inte är bra på att avliva henne,så hitta en som kan hjälpa dig snarast!
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

höna-pöna

« Svar #3 skrivet: 09 apr-09 kl 12:19 »
Rumpan ser bra ut, inte bajsig eller så.
Hönan är fortfarande inte pigg, men har druckit lite vatten idag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ajdå :/
« Svar #4 skrivet: 09 apr-09 kl 12:36 »
Okej... Hullet då? Är hon mager? Färg på kammen?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

höna-pöna

« Svar #5 skrivet: 09 apr-09 kl 13:38 »
Mager, ja, men hon har aldrig haft särskilt mkt hull. Kammen ser helt OK ut. Men, jag börjar fundera på om hon har stopp o krävan? Väldigt bulligt framme på halsen. I så fall ska man visst ge olja, men hur får man in det i näbben? Hålla fast och spruta in på nå´t sätt?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 09 apr-09 kl 14:18 »
Okej... Men hon är inte så mager så man kan som "greppa" tag i bröstbenet. Att hon är nästan som skinn och ben? Isf bör du ta bort henne så fort som möjligt. Om du ska mata henne med något så funkar en spruta bra. Öppna näbben på henne och kör in "tvångsmataren" en liten bit och spruta i så hon sväljer. Har tyvärr hört att om hon är förstoppad kan hon lätt bli det igen. :/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 09 apr-09 kl 22:23 »
Rör ut honung i vatten och ta en liten "barnspruta" och stoppa in det i munnen. Spruta in nån droppe i taget bara. Det ger snabb energi till henne.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

höna-pöna

« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 22:27 »
Har nu matat henne med olja + vatten, vilket hon gladeligen smaskade i sig. Hennes kräva är stenhård och stor, har masserat den. Tack för tipset med honung, ska prova det imorgon bitti.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 09 apr-09 kl 22:59 »
Lycka till! :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 10 apr-09 kl 00:49 »
Vad menar du med "konstig kroppshållning"?

Har hon värpt de senaste dagarna?

Det låter lite som när en av våra hönor "fick ett ägg på tvären": http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=18845.0
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser