Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket kvickrot för att anlägga vallen, snabb lösning!?  (läst 8196 gånger)

louise

• Gäst
SV: För mycket kvickrot för att anlägga vallen, snabb lösning!?
« Svar #20 skrivet: 10 apr-09 kl 22:55 »
Men, odlar du ekologiskt eller konventionellt? En ekologisk vall ger ju inget första året som jag lärt mig, men då har jag tänkt mig att man sår på våren. Om jag sår i augusti, räknas då nästa säsong som första året för vallen, dvs menlös skörd?

Det är ju skitcoolt om man kan så så sent, då kan man tex hinna med potatis eller nåt roligt på åkern innan.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 apr-09 kl 10:55 »
Sår du i början av augusti så kan du räkna med bra skörd nästa år. Det man är rädd för vid sen sådd är att plantorna inte hinner etablera sig ordentligt och sen fryser upp under vintern, alltså rötterna blir liggande uppepå marken. Men på lite lättare jordar som dina bedömer jag den risken som liten.
Så visst kan du ha lite tidigpotatis innan, då blir ju jorden samtidigt genomarbetad.

ulfg

« Svar #22 skrivet: 13 apr-09 kl 08:40 »
Jag har fått lära mig om vall att den kan sås ända fram till slutet av augusti i Södra Sverige. Mina källor är kurser från länsstyrelsen. Utan klöver kan man så in i september. Klöver skall inte sås senare än mitten av augusti för att hinna etablera sig före frosten. Resultatet av höstsådd blir ofta en jämnare och bättre groning än på våren. Köra potatis innan och anlägga vall sen?..
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Lloyd

• -
« Svar #23 skrivet: 13 apr-09 kl 18:41 »
Använder du grisar som ogräsbekämpning är det bäst att stripp-beta ytan så att de verkligen gör ett grundligt jobb. De färdiga stripparna kan du ju sedan använda till nått roligt allt eftersom. Grönsaker eller nått.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 apr-09 kl 19:30 »
Det är inte mer än  20 -25 meter brett. Går inte å vända med harven ens.

Dräng

• -
« Svar #25 skrivet: 16 jun-09 kl 12:01 »
Jag är lite nyfiken på hur du gjorde.
Jag har ingen vall men väl mycket kirskål ute i sommarstugan, vore kanske en idé att låta grisar gå där en sommar och sedan så någonting.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 jun-09 kl 21:39 »
Grisarna går kvar nån vecka till, sen blir det plöjning å hela baletten, å sådd. Kan avge rapport när det börjat växa.

Dräng

• -
« Svar #27 skrivet: 11 mar-10 kl 12:10 »
Hur har det gått Stabon?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 19 mar-10 kl 00:41 »
Med risk att framstå som en idiot, men jag använder mina kvickrotsvallar till hö som fåren äter, växer och verkar må bra av.

Där ser man. Jag har också läst om att kvickrot har ett ganska högt fodervärde.
Enligt Plants for a future är den användbar till mycket, inte minst medicinskt:
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Elytrigia+repens

Där står bl a att den engelske örtkännaren m m Thomas Culpeper sa att ett tunnland kvickrot är värt mer än fem tunnland morötter två gånger om.

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 mar-10 kl 15:48 »
Kvickrot är ju också gräs, så inget konstigt med det.
Men det ger ju en ytterst dålig skörd, i mängd räknat.

Och då blir det ju en lite intressant frågeställning... Är man mer miljövän, och hållbar, som är ett så populärt uttryck, om man odlar ogräs som ger en liten skörd per hektar, än om man utnyttjar det marken kan ge, genom att odla en riktig vall?

Där står bl a att den engelske örtkännaren m m Thomas Culpeper sa att ett tunnland kvickrot är värt mer än fem tunnland morötter två gånger om.

Det där låter ju för det första väldigt märkligt rent allmänt..fem tunnland morötter är ju säkert 50 ton..hur skulle kvickroten kunna vara värd mer än det??
Och för det andra..Varför uttrycker han sig så onödigt komplicerat? Menar han 10 tunnland morötter..och varför inte säga det då..istället för 5 tunnland två gånger om...?? ;)

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 19 mar-10 kl 16:03 »
För en vall med mycket kvickrot rekomenderar jag vårplöjning och sedan ordentlig harvning med en mjuk fjäderharv som drar upp rötterna hela till ytan .
Sedan får rötterna ligga och torka ett tag i solen så de dör av innan jag harvar ihop högar och kör bort med sten grep .

Kor är väldigt förtjusta i kvickrot och om de får ensilage med mycket kvickrot i så märks det ingen sänkning i mjölk mängd snarare ökning .

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 7 användare (2 dolda)
torbjorn, pow, emilar03, Frida Lomi, fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser