Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket kvickrot för att anlägga vallen, snabb lösning!?  (läst 8197 gånger)

louise

• Gäst
Nä.. nu var en lantbrukare här å sa att jag har så mycket kvickrot i den biten jag vill så vall på, att jag inte blir av med kvickroten och det kommer aldrig bli bra. Tanken är alltså att så vall med insådd av havre.

Grisarna hinner inte rensa fältet och jag hoppades på att klara det hela med mycket harvning.
Nu är min idé att låta grisarna "lossa" växterna, så kan jag dra bort allt med harven. Sen plöja, och så harva en jävla massa.

Har lätt stresspanik över hur jag ska lösa det hela innan så-säsongen är över..

Existens?

• Gäst
En möjlighet är ju om du kunde låna nån jordfräs, alltså traktordriven, och köra över biten med och hacka ner kvickrötterna i småbitar.. En del menar att det hjälper och en del menar att man tiofaldigar kvickroten då, men jag lutar nog mest åt att det trots allt hjälper en del.. Kruxet är ofta att det inte är många som har nån jorfräs, så då faller det ju på det..

louise

• Gäst
äh, alltså, ragga maskiner är ytterst tidskrävande. Då får det vara 100 % metod. Här är det jävlar i det inte nån som lånar ut saker. Ska det hyras så ska man förhandla i månader. De kommer få spel om jag börjar tjata om maskiner.

Och jag tror int ehller på sönderhackning, om du inte kan visa att du har gjort egna expriment.

Läst på allt jag hittat nu, och nya "supermaskiner" verkar göra det jag tänkt göra - få loss gräset, forsla bort det, å sen harva en massa.

Existens?

• Gäst
Ja, det vore ju förstås det bästa..

louise

• Gäst
Men då så! Eller..? Kommer jag stå där med en kvickrotsvall värde noll sen?

louise

• Gäst
nä. Nu säger frö-säljaren att enda rätta är att harva 4-5 ggr med två veckors mellanrum och så i renbestånd i början av juni.

Dvs min kärve-produktion går åt helvete.

Har aldrig hört att man kan odla ekologisk vall utan skyddsgröda så jag är ju något förvånad.

Existens?

• Gäst
Om du ändå ska strunta i säden där, så kan du ju likaväl spara bränsle och arbete och låta grisarna göra jobbet. Låt dom gå där över sommaren/tills det är rent, och så sen i renbestånd i början av Augusti, då slipper du en del av ogräsproblematiken i insådden på köpet. Det fröogräs som då kommer upp nyps ju av frosten sen, och du får en bra vall nästa år. Så inte försent bara, utan första veckan i Augusti ungefär..

signe

Vi sådde ekologisk vall utan skyddsgröda ifjol. Men då harvade vi några gånger och sådde först i juni. Det kom mängder med ettåriga ogräs men det mesta hann inte fröa av sig innan vi slog, lite senare än den vanliga slåttern.  Fräst sönder kvickrot har jag gjort en gång och aldrig mer.

louise

• Gäst
vall går inte att så efter mitten av juli enligt försäljaren, men visst, en sen sådd är en variant.

Men det kräver nog egna maskiner, för jag kan inte ta hit så-gubben två gånger.. det blir dubbla summan.

För-säljaren tyckte jag skulle låta fåren beta istället för å slå. Men vara väldigt försiktig. Några dagar i taget för å inte trampa sönder.
« Senast ändrad: 08 apr-09 kl 18:42 av Stabon »

Existens?

• Gäst
Nej, det blir ju lte dyrt förstås, men vall kan du ju så på det gamla hederliga sättet i nödfall..med balja på magen och händerna, om du inte hittar en egen maskin tills dess..

Hur betar får? som hästar så att dom biter av eller som kor som sliter av? Det får ju vara lite varligt så dom inte drar upp gräset helt..
« Senast ändrad: 08 apr-09 kl 18:47 av Existens? »

Draupner

SV: För mycket kvickrot för att anlägga vallen, snabb lösning!?
« Svar #10 skrivet: 08 apr-09 kl 22:41 »
Med risk att framstå som en idiot, men jag använder mina kvickrotsvallar till hö som fåren äter, växer och verkar må bra av.

Rödjan

« Svar #11 skrivet: 08 apr-09 kl 22:45 »
Jag kan rekommendera mot att harva upprepade gånger. Det är dyrt, tar tid, och missar du en gång är det kört. Grisarna är så mycket bättre, och det finns alltid hö att köpa.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 apr-09 kl 22:58 »
nej det finns inte hö att köpa, det är därför jag måste komma igång med min egen vallodling. De gånger jag möjligen får tag på nåt så är det så dyrt att min lammproduktion går med förlust.

Fiat

• -
« Svar #13 skrivet: 09 apr-09 kl 08:44 »
Varför inte göra det ordentligt på en gång då. Plöj åkern harva och så spannmål med någon form av klöver innsådd. Plöj till hösten igen och nästa år sår du spannmål med innsåd av den gräsblandningen du tycker passar bäst. Det finns tyvärr inga genvägar om du vill ha ett bra resultat i slutänden. Ogräs måste arbetas bort och grisar verkar ta välldigt lång tid på sej innan det blir resultat. Lycka till med din frammtida foderproduktion.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 apr-09 kl 09:49 »
Nä... den förstod jag inte riktigt.

Sår jag spannmål blir det ju lika mycket ogräs i den, till och med mer eftersom den måste i jorden nu. Och målet med allt var att kunna skörda hö nästa år, och med enbart spannmål i år kommer jag ingen vart. Då kan lika bra grisarna gå kvar hela året.

Grisarna tar väl inte heller längre tid på sig än en harv. Oavsett vad jag vill så, så måste jag harva 4-5 ggr med två veckors mellanrum. Och då är vi framme i början av juni. På den tiden är även grisarna ganska färdiga, eller, man kan byta till harv sista månaden kanske.

Men, om du menar att det trots harvning och grisar inte går att så vall i juni (ska alltså inte skördas i år, kommer betas för att putsa av eventuella ogräs) kan du väl hjläpa mig förstå bättre. För nånting måste jag ha missat i resonemanget nu.

Fiat

• -
« Svar #15 skrivet: 09 apr-09 kl 16:30 »
Tanken är ju att bearbeta jorden så mycket som möjligt men samtidigt ha någon användning av den.  Första året får du dina kärvar och om du har stort behov av gräs så gör du insådd med rajgräs nästa år istället för spannmål. Vart bor du, det kan väl inte va någon panik våren har ju knappt kikat fram ???  Vad jag har lärt mej så ska kvickroten torkas ut genom harvning men att ha en åker liggande öppen ett helt år är resursslöseri tycker jag. Därför bör du bearbeta jorden så mycket som möjligt, men varför vänta två veckor mellan harvningarna? Harva tills det blir slätt: så, tröska och plöj direkt. Ju mer du bearbertar jorden ju sämre mår alla ogräs.

Tror inte det går att utrota kvickrot på ekologiskt vis om man vill ha någon användning av åkern,  bara att minska den.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 apr-09 kl 22:44 »
hm. ja, vi har kanske lite olika perspektiv. Helt öppen ska den inte ligga, grisarna går där. De ska alltid vara nånstans liksom. Å anledningen till att man väntar ca två veckor mellan harvningarna är att kvickroten då hinner komma till rätt stadium när den har minst energi å minst möjlighet att komma igen. Det är enligt teorin åtminstone, det ekologiska sättet att bli av med den. Om man inte vill använda grisar då,  som är helt suveräna mot kvickrot, bara de får rätt tid på sig.

gästen

« Svar #17 skrivet: 10 apr-09 kl 14:35 »
hm. ja, vi har kanske lite olika perspektiv. Helt öppen ska den inte ligga, grisarna går där. De ska alltid vara nånstans liksom. Å anledningen till att man väntar ca två veckor mellan harvningarna är att kvickroten då hinner komma till rätt stadium när den har minst energi å minst möjlighet att komma igen. Det är enligt teorin åtminstone, det ekologiska sättet att bli av med den. Om man inte vill använda grisar då,  som är helt suveräna mot kvickrot, bara de får rätt tid på sig.

Jorden är ju lika öppen även om grisarna går där, om de har bökat sönder grässvålen, eller hur tänker du? Även om du har grisar som bökar så måste du ju bearbeta jorden med harv. Grisarna bökar inte sönder särskilt bra på vår och sommar. Det är för torrt.

Kvickrot kan ha rötter på minst 20 cm, man blir aldrig av med kvickrot om man inte är giftbonde i skåne. Djupplöj jorden till hösten, harvar hela nästa säsong och låt alltså jorden vara öppen. Till våren året därpå sår du spannmål. Efter skörd kör du ut skit, harvar ner denna och sår din vall, så den hyfsat tidigt på hösten så att du får en tillväxt på nån decimeter. Denna tillväxt putsar du ner tills snön och frosten kommer. Har du ingen betesputs eller slåttermaskin så tar du gräsklipparn, brukar gå att avverka 1 hektar per dag.
« Senast ändrad: 10 apr-09 kl 14:40 av gästen »

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 apr-09 kl 16:15 »
nja, jag menade om ni inte grisarna bli färdiga, så är där fortfarande "växtlighet".

Men menar du att jag kan så vall på hösten? Det är ju superperfekt om det går att vänta till grisarna är färdiga, men jag fick ju som sagt rådet av fröförsäljaren att inte så senare än.. om det var mitten av juli. Senare tar det sig itne, hinner inte etablera sig innan vintern.

kråktorparn

« Svar #19 skrivet: 10 apr-09 kl 18:33 »
Det var en märklig fröförsäljare! Här i norduppland har jag alltid fått bästa vallarna när jag fröat i mitten på augusti.
På våren torkar ofta sådden bort här. På hösten är det nästan alltid fuktigt och vallarna går till bra och ger en bra skörd året efter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Galaxie, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser