Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lånegrisar? Svåra att hålla?  (läst 2717 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Lånegrisar? Svåra att hålla?
« skrivet: 24 nov-05 kl 22:38 »
Vi har ett ganska stort hygge som vi vill hålla öppet. Tyvärr saknas pengar och maskiner för att hålla efter och jag har länge funderat på att ha några djur gående där. Mina hästar vill jag inte ha på hygget pga jag är rädd att de ska skada sig på allt ris.
Hygget är mestadels gammalt ris, hallonbuskar och grovt gräs och det är en vacker och högt belägen södersluttning med skogen bakom och med utsikt över åkrarna på andra sidan om en bäck. (och en granne hyfsat nära). Drygt 2 hektar stor.

Vi har inte tid, råd eller lust att köpa en massa djur. Dessutom är vi så blödiga att vi aldrig skulle kunna skicka iväg dem på slakt. Att köpa djur går därför bort. Kor tänkte jag först att vi kunde låna, men vi har inte hittat nån som vill låna ut plus att kossor verkar betydligt svårare att hantera än hästar. Inte direkt så att man lastar dem i transport, kör iväg och sedan leder dem från transporten till hagen ute i skogen.
En sommar lånade vi gutefår som beteshjälp åt hästarna, men vi såg ingen effekt alls. 5 djur på 1,5 hektar under 3 månader och det syntes inte att de ätit alls.
Under månaderna hos oss rymde fåren 2 gånger och det var inte kul. Tanken hur det varit om vi istället haft 5 kor eller 5 stora grisar som rymt är inte tilltalande.  :-\

Hur är det med grisar? Är de svåra att stängsla in? Svåra att transportera? Hygget ligger ca 100 meter från vägen, in på en skogsstig där man inte ens kan köra traktor.
Går det att hyra grisar? Eller skulle grisägare vara intresserade av att låna mark ute i skogen och där själva kunna sköta sina grisar? Är det öht en bra idé om att ekologiskt kunna hålla efter ett hygge?

Tvärr skulle min man få krupp om han ens visste om mina funderinga  :-[

asta

  • Inlägg: 332
Re:Lånegrisar? Svåra att hålla?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-05 kl 13:05 »
Så att ha djur där går bort? Hygget är mer än 6 år gammalt och riset ligger i "strängar". Högarna har sjunkit ihop betydligt de senaste åren.
Problemet med våra hästar är att de bara är två och att vi har 5 hektar som de ska hålla efter redan. Hygget är så fult att vi vill ha äng där. Ska hästarna gå där vår och höst så måste vi leda dem en ganska lång sträcka till och från stallet plus att vi måste hyra in bonden för att putsa betet som hästarna inte går på.

Känns hopplöst, men jag tycker att hygget ser så trist ut och vi har redan ansökt om att inte plantera igen det. Vi bor i gamla jordbruksmarker där man för 50 år sedan planterade igen alla åkrar med produktiv granskog. Vi är nästan de enda som har nån form av djurhållning och vi vill öppna upp lite istället för denna täta skog som finns överallt.

Denny

  • Inlägg: 29
    • Dennys svinstia
Re:Lånegrisar? Svåra att hålla?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-05 kl 13:25 »
Vart bor du?
/Denny

asta

  • Inlägg: 332
Re:Lånegrisar? Svåra att hålla?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-05 kl 11:47 »
Vart bor du?
/Denny
VG-län, Älvsborg.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Lånegrisar? Svåra att hålla?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-05 kl 12:51 »
skall ni hålla marken öppen så får ni skaffa mer betande djur, när ni redan har så mycket mark till två hästar så skulle jag skaffat några Highland Cattle som gick där. Ni får väl börja bruka marken, det måste väl vara åkrar till också, plöj upp dom och slå vall eller säd.

Hade vi haft traktor med redskap till hade jag gärna gjort det. Ingen av hästarna är tyvärr lämplig för sådant arbete heller. De åkrar/ängar vi har är naturbete och vi har EU-bidrag för att hålla dem så.

Grisar var en idé jag fick att man kanske kunde låna/hyra så att de bökade upp. Sen kunde man kanske så i gräsfrö för hand och få till en äng. Hörde om en tjej som gjort så på ett hygge som var för stenigt och för fullt av stubbar och rötter för att kunna plöja. Hon hade fått ett jättebra resultat. Men då hade hon haft egna grisar. Det ska också finnas nån kille som hyr ut bök-grisar till skogsägare som markberedare.

Fast det kanske bara är en knäpp idé jag fick. Omöjlig som många andra idéer  :-[ Men hade det faktiskt funkat med bökande grisar som "självgående jordfräsar" och att det funnits att hyra per säsong så hade då i alla fall jag haft gott om mark som du kunnat få fräsa upp.
Hade inte det kunnat vara en affärsidé? Grisuthyrning?  ;)

Anthea

  • Gäst
Re:Lånegrisar? Svåra att hålla?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-05 kl 14:39 »
http://www.svo.se/minskog/templates/svo_se_vanlig.asp?id=8607

Om inte de kan hjälpa dig direkt, så kan de kanske hjälpa dig vidare. I Skåne där jag bor vet jag åtminstone en som hyr ut grisar för markberedning, borde finnas någon åt ert håll också.

/Maria


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 9 användare (2 dolda)
Lasse-hatten, Tur-Johan, von tratt, GuyFromTheSky, Karlsdotter, Limpans, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser