Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Statistik över hundattacker?  (läst 14598 gånger)

Razmusen

  • Inlägg: 55
Statistik över hundattacker?
« skrivet: 07 apr-09 kl 17:59 »
Hej!
Har letat efter sån statistik men ej hittat nåt ???
Kan någon tala om för mig var jag kan hitta sån statistik.
Min granne med en pitbull som vi har haft en del tjafs med
påstår att pudel ligger på 4:e plats attacker mot människor.
Har själv väldigt svårt att tro på vad han säger.
Jag har själv en mellanpudel och han har inte gjort minsta ansats till att bitas.
Tack på förhand.
Mvh Rasmus.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-09 kl 18:07 »
Mig veterligen finns ingen officiell statistik över hundattacker överhuvudtaget. Anekdotiskt: Den enda hund som någon gång bitit mig var en pudel...
elliha.blogspot.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-09 kl 21:18 »
jupp, pudel ligger otroligt långt upp. det är då kungspudeln som är den stora boven, de kan vara väldigt vassa. pitbull som du verkar vara så oroligt över ligger på de sista platserna när det är närmare 100 raser med i statistiken. svensk statistik lär du inte hitta, leta på engelska.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-09 kl 21:35 »
Kom ihåg att leta efter hur många attacker som sker per hund, inte totalt sett. Om tio tusen människor äger schäfrar och hundra människor äger kaukasiska orvtjartkor är det rätt självklart att det kommer finnas fler schäferattacker registrerade.

Tycker även det skulle vara intressant om attackernas utgång räknades in i ekvationen. T ex antal pudelattacker som leder till att man måste opereras, jämfört med antalet pitbullattacker som gör det?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-09 kl 21:52 »
det skrev jag i andra tråden att koefficienten inte förändrar det hela nämnvärt. läs noga!
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-09 kl 21:55 »
det skrev jag i andra tråden att koefficienten inte förändrar det hela nämnvärt. läs noga!

Jag läser noga. Jag vet vad du skrev, men det är ju möjligt att trådskaparen hittar annan statistik än det du har läst, och jag gav bara lite tips om vad jag tyckte han/hon kunde leta efter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vilse

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #6 skrivet: 08 apr-09 kl 11:31 »
enda bettstatistiken som finns aer de som tas om hand paa sjukhus.
smaa hundar som biter biter ofta inte hart nog foer att skcika naan till sjukhus.

saag bettstatistik senast foe typ 40 aar sen i hundbok,,smaa hundar laag i topp.

ny statistik,, sett i australien,,schitzu aer den hund som biter oftast och hunden hamnar i deras djurstallar,,spca rspca,,
dom omplacerar inte hundar som bitit saa dom avlivas,,daerfoer vet man at schitzu ofta biter fast den inte skickat naan till sjukhus.

jag har blivit biten otaliga gaanger av spanielar,,snabba nypbett,,som barn,,mitt egna fel :)
en gaang allvarligt av schaefer,,pundarhund,,nae jag aer inte raed foer normala jyckar men har respekt,,och skule alrig lita till 100% paa at laemna smaa barn o hundar,,

har sjaelv schaefer,,

stavar illa, troett, bannade eng keyboard :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #7 skrivet: 08 apr-09 kl 12:40 »
Jag har blivit biten av en grand danois som liten,den slet av en artär i armen på mig, mitt eget fel jag stack in handen över staketet. Och som tonåring blev jag biten av en stor schnauzer i benet när jag var på väg till min moppe. Den kastade sig ut i kopplet och högg bara, jag hade tjocka armébrallor på mig för det var mitt i vintern så jag klarade mig med en rispa men rädd blev jag. Ägaren sprang därifrån utan att be om ursäkt ens. >:(

Mig veterligen finns ingen av de två ovanstående ens med på nån lista.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-09 kl 13:54 »
Jag tror Golden Retriever är den som ligger överst i Sverige. Med jämna mellanrum står det i olika hundsammanhang. Men den är inte baserad på antal hundar utan bara bett.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-09 kl 14:00 »
Mig veterligen finns ingen av de två ovanstående ens med på nån lista.

inte nån långt upp iaf.

ja, även om golden inte skulle ligga alldeles i topp så är de då även i sverige säkert långt upp. jag tänker ju på alla övergödda, understimulerade, oppfostrade stackare som finns i svenssonhem, som får gå en runda runt kvarteret morgon och kväll och som får stå ut med en massa små barn som sliter i dem utan att föräldrarna bryr sig. för golden är ju såååååå snälla.  ::) ... och visst är de det, men allt har ju sin gräns.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Freke

  • Inlägg: 17
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-09 kl 11:28 »
Kom ihåg att leta efter hur många attacker som sker per hund, inte totalt sett. Om tio tusen människor äger schäfrar och hundra människor äger kaukasiska orvtjartkor är det rätt självklart att det kommer finnas fler schäferattacker registrerade.

Tycker även det skulle vara intressant om attackernas utgång räknades in i ekvationen. T ex antal pudelattacker som leder till att man måste opereras, jämfört med antalet pitbullattacker som gör det?


De  knappa statistiska siffror som finns är uträknat på antal reggade hundar dela med antal bett och angrepp så?!

Så din tes håller inte.. men av KO 184 renrasiga och ca: 3ggr så många blandningar, hur många KO/Blandning angrepp har du hört talas om? och under samma period, hur många andra hundangrepp har du hört talas om?
Sen tror jag att om nu en KO/blandning skulle klippa ordentligt, så skulle tidningarna skriva mer om det?! konstigt bara att de gånger en schäfer eller annan bruks-ras gör något så står det bara hund angrep? men om en Pit-amStaff-Rottis så står det kamphund eller blandras? .. lustigt tycker jag..

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-09 kl 12:52 »
jo, men så är det. tidningarna sållar ut det som ger de bästa löpsedlarna och blåser upp det folk vill höra. ren propaganda. detta fenomen har du inte bara då det gäller hundar, det förekommer genom hela nyhetsreapporteringen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Freke

  • Inlägg: 17
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #12 skrivet: 12 apr-09 kl 14:07 »
Visst är det så!!!

Men det är lustigt att vissa då hakar upp sig på vad statistiken skulle säga med sina uttalanden..

Ibland kanske man ska hålla tand för tunga, eller sätta sig på händerna och inte skriva ner sina outgrundade fördomar..
Vilket i sin tur bygger på fördomarna..

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #13 skrivet: 12 apr-09 kl 21:53 »
Men det är lustigt att vissa då hakar upp sig på vad statistiken skulle säga med sina uttalanden..

Vad tycker du att man ska lyssna på då, om man nu inte ska lyssna på statistiken?

Enskilda hundägares erfarenheter?

Kvällstidningarna?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Freke

  • Inlägg: 17
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #14 skrivet: 12 apr-09 kl 22:23 »
Vad är det du har lyssnat på? om inte tidningar och tv? Efter ditt uttalande om Ovtjarkan? Hur många i Sverige tror du var medvetna om den innan SVT gjorde sitt Uppdrag Granskning?

Och om du ska lita till statistik, se då till att den är rätt och inte av media vinklad som nu.. speciellt emot KO

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #15 skrivet: 12 apr-09 kl 22:28 »
Vad är det du har lyssnat på? om inte tidningar och tv?

Ja, och medlemmarna på detta forum. Vad är din poäng?

Efter ditt uttalande om Ovtjarkan?

Vilket uttalande?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #16 skrivet: 12 apr-09 kl 22:50 »
Den som fattar minst skriker högst!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #17 skrivet: 12 apr-09 kl 23:31 »
Ja, och medlemmarna på detta forum. Vad är din poäng?
Exakt, det är vad medlemmar här på forumet berättat om sina vaktande hundar som gjort att Jag i alla fall inte tycker att det är en "var mans hund"...
Sida upp och sida ner finns att läsa om den fasta hand och uppfostran dom kräver för att inte "ta över" och hur fel det kan bli med fel ägare (något jag är fullständigt enig med de som skriver), ändå blir det ramaskri när media börjar undra om det är bra att vem som helst köper rasen/raserna ??? Är inte det bra?
 Jag önskar att media tog upp sönderstressade BC i stan också.
Titta på Blocket, snart varenda Blandras med lite skarpa raser annonseras som Bra vakthund, vad är alla så rädda för så att de behöver en vakthund?
Och vad händer när alla dessa människor skaffat sina vakthundar? Ska fler än 3 Ovtjarkor dumpas?
  Första gången jag över huvud taget hörde talas om Ovtjarka var är på Forumet för ett par år sedan. Då tänkte jag Oj, vilken effektiv Vakthund,  hoppas inte allmänheten får upp ögonen för deras gulliga utseende...
Den beskrevs som en väldigt skarp ras som inte skulle bo i lägenhet eller hus, utan vistas i inhägnat område (precis som ägaren till vaktbolaget uttryckte sig)... Och om inte en person som faktiskt har renrasig Ovtjarka vet hur dom är så vore det väl konstigt?
En annan Ovtjarka "gren" såldes på Blocket som lättsam ras men beskrevs i rasbeskrivningen (det finns ännu ingen officiell beskrivning av rasen på svenska) som en som Älskar familjen men alla andra är en möjlig fiende, är det en lättsam ras?
 Jag skulle inte ha funderat över Ovtjarkan om jag inte läst här på Alternativ (utan förmodligen tänkt att det var ännu en ras som någon importerat för att få ha en hund med ett namn som ingen vanlig människa kan uttala ;)), men jag tycker helt klart att den ifråga om vaktande och skarphet verkar stå i en klass för sig, men jag kan ju ha fel...

                                                    Mvh
                                                  Charlotte
 
« Senast ändrad: 13 apr-09 kl 11:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #18 skrivet: 12 apr-09 kl 23:56 »
ja, i vissa delar av landet kan jag förstå om folk vill ha vakthundar hemma ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #19 skrivet: 13 apr-09 kl 00:46 »
ja, i vissa delar av landet kan jag förstå om folk vill ha vakthundar hemma ...
Ja, men om man nu bor i dom delarna, är det rätt att vem som helst ska skaffa sig vakthund oavsett kunskap och åtgärder för att skydda "oskyldiga" i sin omgivning från hunden?
                                Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser