Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallodling  (läst 2504 gånger)

Gunhild

Vallodling
« skrivet: 05 apr-09 kl 12:50 »
Jag ska så ny vall. Jag har läst om att så i ärtor och sedan skörda som ensilage, finns det någon som har erfarenheter av detta? Finns det någon som skulle rekomendera något annat?

Gunhild

SV: Vallodling
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 20:24 »
Är det ingen som ska så i år? vad ska ni så?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 20:31 »
nä jag kör vall med insådd av havre. Nybörjare å krånglar inte till det.

hustran

« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 20:40 »
Vi har väldigt gammla vallar och skulle nog bryta dem, men,men snålar lite. Ärtor tror jag är alldeles förträffligt. Trodde det också för ngr. år sedan. Plötsligt kom det "myriader" av duvor! Så värst mycket ärtblast fanns det inte i ensilaget sedan.  >:(

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 20:57 »
Jag har hört de som har blandat ärtor och havre 50/50 och tagit helsädesensilage med gott resultat.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 21:41 »
Vi har väldigt gammla vallar och skulle nog bryta dem, men,men snålar lite. Ärtor tror jag är alldeles förträffligt. Trodde det också för ngr. år sedan. Plötsligt kom det "myriader" av duvor! Så värst mycket ärtblast fanns det inte i ensilaget sedan.  >:(
Kommer det duvor så får man fylla frysen med dom istället. ;)

Gunhild

« Svar #6 skrivet: 06 apr-09 kl 07:20 »
Duvorna är nog ett problem det säger alla grannarna här också. Men finns det någon som vet hur man kan srämma dem? Bössan ska plockas fram och skyddsjakt kommer det bli. Tidigare har vi sått in rajgräs och havre, men jag tycker inte det har blivit bra resultat. Det har blivit för grovt.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 07:36 »
 Jag tänkte just föreslå rajgräs istället eftersom ärtor blir så grovt...
Vi har tidigare sått korn/havre/ärtor men det har fungerat bäst till korna eftersom fåren sorterar om man inte skulle skörda väldigt tidigt.
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 20:05 »
Du kan skatta dig lycklig om du får tag i några ärtor i år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, javill, Staem, Undine, NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser