Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder och byggbeskrivning på grishydda.  (läst 10701 gånger)

Rosten

• Närke
Bilder och byggbeskrivning på grishydda.
« skrivet: 05 apr-09 kl 12:33 »
Hur ser en lämplig hydda till 2-3 grisar och hur stor skall vara?
Behövs isolering och i så fall hur mycket?
Något mer att tänka på?
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 12:46 av Rosten »

louise

• Gäst
SV: Bilder och byggbeskrivning på grishydda.
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 22:25 »
ska det vara slaktsvin eller producerande suggor?

träväggar å plåttak är bra, å helst ska taket isoleras pga kondensen som annars gör det fuktigt i hyddan.

Äger ingen kamera å kan inte plåta mina men kansek det kommer nån sorts ritning till tråden en dag..

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 22:52 »
Slaktsvin för husbehov.

Hur högt skall det vara i kojan? Ståhöjd för mig eller betydligt lägre?
Tänker på hur man gör rent i den.
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 22:54 av Rosten »

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 06:46 »
Det finns säkert lika många konstruktioner av hyddor som det finns grisägare..men så här brukar jag göra.. Bifogar en högst simpel och inte särskilt måttriktig ritning..
Jag gör väggarna av liggande plankor, har använt 2-tum, men 1,5 skulle nog räcka, sätter ihop dom med 2-4 stående plankor, som gärna kan ställas på utsidan, så kan inte grisarna trycka loss väggplankorna.
Den översta väggplankan delar jag diagonalt på längden, så får man taklutningen.
På bakväggen sätter jag ett ordentligt kryss för att stabilisera hyddan i sidled, vill man kan man ju göra nån sorts konstruktion även i fram, ett par kortlingar på snedden uppe i hörnena t.ex.. Grisarna bill gärna stå och klia sig mot hyddan i öppningen, så det är en fördel om den inte trycks sne då.
Uppe på väggarna gör jag några urfasningar och ställer 2x3 tum tvärs över för att lägga plåten på, är den mer än 3 meter bred så bör man nog gå upp till 2x4. Vill man, och det missade jag att rita, kan man ju göra den översta väggplankan lite längre så får man takutsprång fram och bak. Även plåtreglarna är ju lämpligt att låta gå ut en liten bit utanför väggarna.
Jag har inte haft problem med kondens itaket, men det kan det säkert vara ibland, ett sätt att klara det är ju att lägga nån form av duk innan man skruvar dit plåten.
Jag kommer troligen i fortsättningen att göra ett golv, och det är ju då bara att ställa några tryckimpregnerade plankor och lägga golvet på, golvet ska vara minst 1,5 tum tjockt, lämpligt är ju att golvet går ut under väggarna, då kan man enkelt lyfta hela hyddan med pallgafflar.
Men golv är valfrit, jag irriterar mig bara på att dom gärna gör en grop i hyddan och sen när nästa skyfall kommer så har dom en pool där inne och då får man flytta alltihop.
På vintern ställer du ju lämpligen en skiva framför och lämnar bara en mindre öppning, då har du all isolering som behövs.

Jag gör dom ca en meter höga i framkant, visst är det jobbigt att greja där inne då, men det är så sällan jag gör nåt där, så jag ser hellre att dom får en bättre värme där inne på vintern genom att det inte är för högt.
Övriga mått får du ju anpassa efter reglerna, en sugga med kultingar, 7.5 m2..vuxna slaktsvin,1,5m2/st.

Bredden på hyddan brukar jag ta jämna meter för att utnyttja plåtarna bäst, och istället göra den djupare, men det beror oftast på vad för plåt jag kommit över.
Tja, det var lite...
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 06:53 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 15:44 »
Existens beskrivning är utmärkt, jag bygger liknande. Men jag bygger med öppningsbar baksida, för att kunna inspektera bättre. Jag kryper inte gärna in till en nygrisad sugga liksom..

Det finns inga regler om takhöjd, möjligen nåt om att det ska för en människa lätt gå att rengöra. Jag byggde en tältformad hydda, men den blev faktiskt för liten, eftersom snedtaket tog så¨mycket. Annars är ju 7,5 löljligt stort för en sugga, och baserat på att hon inte har en hage att springa i.

Städa i hyddan behöver du inte, de bajsar aldrig inne. Men vill du följa krav:s regler så måste du städa ur var 3.e månad, fråga mig inte varför.. nåt med parasitbekämpning, men som sagt, de bajsar ju inte där så..

Jag läste om en som lägger armeringsnät i botten som golv, just för att de inte ska gräva.
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 15:48 av Stabon »

Rödjan

« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 22:34 »
Jag byggde en liknande hydda. Jag kan ju fylla på med saker jag gjort som man inte ska göra:

Bygga med stående plank. De kommer att ruttna i nedkant och kan inte bytas.

Lägga in plastmatta som golv. Jag hade en massa gammal platonmatta som jag lade som golv. Den slet de sönder och spred ut över fältet.

Inte bygga tillräckligt starkt. Svinen har tryckt ut ett par bräder.

Men ett par saker kan jag rekommendera:

Lägg tätt med träslanor i golvet. De har hållt helt torrt där inne.

Täck bygget med pressening på vintern. Det stoppar vind och ger ett isolerande skikt. Du kan då lägga korrugerad takplåt direkt på plankorna. Presseningen blir som ett tätt tält under plåten - inga mellanrum. Det ser fult ut, dock.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

MJ

« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 13:59 »
Hej

Hur stora hyddor  har ni?

Säg att man vill minst ha två grisar. Och så vill man ta kultingar på en, detta skulle då medföra en hydda på 9m2. Känns väldigt stort eller?

Min tanke är att bygga en hydda på ett gammalt släpvagnsunderrede. Och då blir ytan "endast" ~6m2. Mitt bekymmer blir då att jag ej kan ta kultingar....

Hur gör jag?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 15:32 »
Beror helt på hur petig inspektör du har. Ska du följa reglerna så är det 9m2 som behövs, och visst håller jag med om att det är galet mycket..men men.. Kanske kan ställa upp vagnen och göra nån enkel utbyggnad bakåt?

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 20:15 »
 Suggan ska vara ensam när hon grisar, så du måste ha två hyddor..

Snåttergården

• -
« Svar #9 skrivet: 08 aug-13 kl 19:02 »
Det finns säkert lika många konstruktioner av hyddor som det finns grisägare..men så här brukar jag göra.. Bifogar en högst simpel och inte särskilt måttriktig ritning..
Jag gör väggarna av liggande plankor, har använt 2-tum, men 1,5 skulle nog räcka, sätter ihop dom med 2-4 stående plankor, som gärna kan ställas på utsidan, så kan inte grisarna trycka loss väggplankorna.
Den översta väggplankan delar jag diagonalt på längden, så får man taklutningen.
På bakväggen sätter jag ett ordentligt kryss för att stabilisera hyddan i sidled, vill man kan man ju göra nån sorts konstruktion även i fram, ett par kortlingar på snedden uppe i hörnena t.ex.. Grisarna bill gärna stå och klia sig mot hyddan i öppningen, så det är en fördel om den inte trycks sne då.
Uppe på väggarna gör jag några urfasningar och ställer 2x3 tum tvärs över för att lägga plåten på, är den mer än 3 meter bred så bör man nog gå upp till 2x4. Vill man, och det missade jag att rita, kan man ju göra den översta väggplankan lite längre så får man takutsprång fram och bak. Även plåtreglarna är ju lämpligt att låta gå ut en liten bit utanför väggarna.
Jag har inte haft problem med kondens itaket, men det kan det säkert vara ibland, ett sätt att klara det är ju att lägga nån form av duk innan man skruvar dit plåten.
Jag kommer troligen i fortsättningen att göra ett golv, och det är ju då bara att ställa några tryckimpregnerade plankor och lägga golvet på, golvet ska vara minst 1,5 tum tjockt, lämpligt är ju att golvet går ut under väggarna, då kan man enkelt lyfta hela hyddan med pallgafflar.
Men golv är valfrit, jag irriterar mig bara på att dom gärna gör en grop i hyddan och sen när nästa skyfall kommer så har dom en pool där inne och då får man flytta alltihop.
På vintern ställer du ju lämpligen en skiva framför och lämnar bara en mindre öppning, då har du all isolering som behövs.

Jag gör dom ca en meter höga i framkant, visst är det jobbigt att greja där inne då, men det är så sällan jag gör nåt där, så jag ser hellre att dom får en bättre värme där inne på vintern genom att det inte är för högt.
Övriga mått får du ju anpassa efter reglerna, en sugga med kultingar, 7.5 m2..vuxna slaktsvin,1,5m2/st.

Bredden på hyddan brukar jag ta jämna meter för att utnyttja plåtarna bäst, och istället göra den djupare, men det beror oftast på vad för plåt jag kommit över.
Tja, det var lite...

Vilken bra beskrivning.
Puffar upp tråden igen då jag nu ska skaffa mina första grisar. Finns det några för och nackdelar med era hyddor?  Tar alla tips och råd jag kan få innan jag börjar bygga min hydda. Ska ha 2 suggor och 1 galt av Linderödsvin  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Existens

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 aug-13 kl 06:45 »
Nej, beskrivningen står sig nog även nu, 4 år senare  :)  .  Bygg alltid stabilare än vad du kan tänka dig att nån kan ha sönder är ju grunden när det gäller grisar.
Ska du ha 2 suggor och en galt får du ju även planera för att galten får ett eget hus sen om det ska bli kultingar, och gärna varsitt till suggorna också om dom ska få små.

Så planera för 3 hus till våren, om du ska ha smått.

När suggorna ska få smått så ska galten iväg till en egen hage så det blir lugn och ro kring grisningen.  Suggor brunstar ca 3 dagar efter födseln, och har man då en galt där så är risken stor att kultingar trampas ihjäl när galten får för sig att betäcka.  Det är ju dessutom inte bra med betäckning just då.

Två suggor som grisar samtidigt kan ligga tillsammans i nödfall, det brukar gå bra. I synnerhet med unga suggor, som är rädda om de små.
Är det däremot 2 veckor mellan grisningarna så kan det bli kaos eftersom de kultingarna som då är 2 veckor gamla kommer att konkurrera ut de nyfödda och tränga sig fram för att få råmjölk hos den nya suggan.

Gamla suggor ska alltid grisa ensamma eftersom dom ofta är rätt vårdslösa och kan lägga sig utan att kolla speciellt noga vad dom lägger sig på.

Snåttergården

• -
« Svar #11 skrivet: 03 sep-13 kl 20:40 »
Ja står det efter 4 år så håller det  :)

Tack för tips och råd. Om en vecka hämtar jag första kultingen, känner mig redo  :) han får börja att bo i en box i lagårn, har en hage som han kan gå ut i från lagårn. Håller på att bygga på en hydda.
Vintern där jag bor är riktigt kall.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser