Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokt korn  (läst 3333 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kokt korn
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:40 »
Datum: 2 september, 2002 ;

Kokt korn kan vara lite svårt att uppskatta första gången, men sedan blir det lätt en kär följeslagare i köket. Man kan äta det varmt i stället för ris, stekt, wokat, eller bara kallt som ett litet komplement till varmrätten, tillsammans med salladen.
En lagom sats får man genom att ta 7 dl korn i ett litermått och fylla på vatten ända upp. Nästa dag hälls korn och vatten + en halvliter till i en järngryta och får koka upp. Skumma, lägg på lock och låt sjuda sakta. Rör om ibland och häll på mer vatten om det kokat in innan kornet känns klart. Alldeles innan det har kokat färdigt, rör i en halv msk salt, en halv tsk vitpeppar och halv msk vardera av koriander och mejram eller timjan.
Stäng bara av plattan eller dra åt sidan på vedspisen och låt kornet stå och eftersvälla ett par timmar med locket på. Töm över kornet i ett annat kärl så inte järngrytan färgar det grått.
 
Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

krikkelix

  • Gäst
Re:Kokt korn
« Svar #1 skrivet: 18 feb-04 kl 22:24 »
tack för ett bra recept om kokt korn, jag ville tillföra något om just korn, det finns en naken variant av korn
det kallas också för skallöst korn under 90-talet så uppförökade jag en sort som är väldigt god att äta,om det finns någon som vill ha för att odla så hör av er till
mej på epost: krister-karlsson@swipnet.se Med tanke på att det med en rasande takt tas patent på snart varenda udda gröda så måste vi gräsrötter hålla liv i
alla goda gamla grödor, det är ett måste om vi ska slippa ifrån att äta genmanipulerad mat från växtvärlden.
mvh Krikkelix


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser