Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få bukt med smörblommor??  (läst 8614 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Hur få bukt med smörblommor??
« skrivet: 04 apr-09 kl 15:23 »
Tänkte höra med er kunniga alternativare!!  Jag har en betesäng på ca 2 hektar som betas av 2-3 hästar varje år.  Förra året så var hela ängen översållad med smörblommor och jag undrar hur/om  man kan bli av med dem eller minska ner invasionen?? Vad beror det på att smörblommorna tar över??
Har till sommaren inlånat ett antal tackor med lamm som ska beta ängen istället.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

louise

• Gäst
SV: Hur få bukt med smörblommor??
« Svar #1 skrivet: 04 apr-09 kl 15:32 »
om jag inte har fel så ä'r smörblommor tecken på att det har gödslats. ogödslade gamla betesmarker har inte smörblommor, men gamla vallar har.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 04 apr-09 kl 20:06 »
Denna äng är inte gödslad på de fem åren vi haft den. Innan vet jag inte.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 apr-09 kl 21:10 »
nä, det behövs nog inte mycket gödsel för å få fart, å sen finns de kvar. Jag har en åker som inte är gödslad med annat än kornas bajs på 20 år, men den är också full av smörblommor. Däremot har inga betesmarker smörblommor, och dessa har skötts precis likadant under samma 20 år.

Johnny

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 21:36 »
Har för mig att det är brist på kalk när det är mycket smörblommor.
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 12:41 av Johnny »

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 22:55 »
spännande! Tar genast fram mina markkarteringskartor från 60-talet... Tyvärr visar de ph 6 på smörblommeåkern, och ph 4,7 - 6 där det inte är smörblommor.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 10:39 »
Tänkte höra med er kunniga alternativare!!  Jag har en betesäng på ca 2 hektar som betas av 2-3 hästar varje år.  Förra året så var hela ängen översållad med smörblommor och jag undrar hur/om  man kan bli av med dem eller minska ner invasionen?? Vad beror det på att smörblommorna tar över??
Har till sommaren inlånat ett antal tackor med lamm som ska beta ängen istället.
Vi har samma problem här, det är  gammal naturbetesmark, aldrig gödslad och full med smörblommor. Nu börjar dom dock minska  lite och det är nog beroende på att vi helt enkelt betar hårdare. Problemet för både er och vår beteshage är nog inte det nuvarande betestrycket, utan att det har betats för dåligt tidigare. Vi hyrde in 7-8 hästar som fick gå här och verkligen nöta ner, och nu har vi själva 3, det är 2 ha hos oss också, och nu börjar det som sagt ge resultat.  Så egentligen är det nog missad skötsel helt enkelt, ordentlig betning och putsning mellan varven som måste till.  Sen skulle de egentligen behöva förnyas med lite nytt fint gräsfrö, men hur man ska få det att ta sig utan att vända på jorden har jag inte klurat ut än riktigt..
Smörblommorna i sig är ju mer eller mindre giftiga, så ingen betar ju dom, utan det handlar om att ge gräset möjlighet att ta över igen..

signe

« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 11:31 »
Smörblommorna äts ju inte så gärna av djuren då de innehåller ett gift när de är färska (men inte i hö). Om det är en naturbetesmark så ska den inte "förnyas" med insådd som man gör med bete på åker. Då smörblommor är en kvävegynnad art så bör du föra bort mer näring än som förs dit. D.v.s. låt inte djuren få annat foder när de betar där för då tillförs det näring. Kan du slå området en gång på försommaren och föra bort gräset så missgynnas kvävearterna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 16:39 »
spännande! Tar genast fram mina markkarteringskartor från 60-talet... Tyvärr visar de ph 6 på smörblommeåkern, och ph 4,7 - 6 där det inte är smörblommor.

Nu är ju inte kalk och pH samma sak. Det kan vara magnesium, kalium, natrium som ger högt pH också (för att uttrycka det mycket populariserat) även om det oftast är främst kalk.

Det är mycket möjligt att proportionen baskatjoner kalcium/magnesium/kalium/natrium kan säga något i relation till smörblommorna (och omvänt) men jag vet inte.

Kom ihåg att kalk är ett växtnäringsämne, inte bara en pH-regulator.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 19:01 »
oj vad jag har mycket att lära mig... Alla böcker om eko-odling är så himla ytliga. Nån som har nåt bättre tips än grundläggande eko-lantbruks-böcker?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 19:47 »
Jag ville delvis bara visa på att det finns mycket mer i detta. Jag har inte ordentligt grepp på ämnet själv. Jag bygger bl a på en del böcker från USA, bl a från Acres USA, www.acresusa.com, samt deras tidning, som jag allmänt sett rekommenderar. Finns exempelartiklar att läsa på deras webb. De har även många böcker i bl a detta ämne. Jag har bara hunnit kolla i och delvis läsa några. Ingen har dock riktigt nått upp till den nivån (bl a pedagogiskt) så jag vill rekommendera. Det finns ev en tendens hos  konsulter och författare inom området att inte berätta hela storyn utan spara delar till dyra kurser o dyl. Kanske delvis ett amerikanskt fenomen. Jag har inte heller klart för mig hur tillämpbart detta är i Sverige. De har en viss tyngdpunkt i mellanvästern med torrare klimat än vi har här. Nästa steg i mitt lärande kan bli att skicka några jordprov till lämpligt labb. Har några rekommendationer på labb i Europa (inget i Sverige) men tänker inte nämna något offentligt innan jag prövat själv. För att lära sig vidare om detta gäller sen att gödsla enligt dessa rekommendationer. Kan t ex innebära olika stenmjöler etc. Jag återkommer kanske om några år när jag förhoppningsvis hunnit testa detta...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 22:14 »
Ett alternativ till jordanalyser kan vara att lära av vilka växter som trivs där. Man bör helst titta på hela floran, särskilt de dominerande arterna. Om där finns flera kvävegynnade arter så styrker det kväveteorin.

Ett kväveöverskott kan väl uppkomma genom en kombination av atmosfäriskt nedfall (luftföroreningar och åskväder) och betesdjurens gödsel? Signe och Existens har väl rimliga svar på vad man gör i så fall.

Om du tror på kalkteorin kan du ju också testa att kalka ett mindre område. Det kan ju kanske göra skillnad på jordbrukskalk (som brukar vara ren kalciumkarbonat) och dolomitkalk (som är en blandning av kalcium och magnesiumkarbonat) så du kan gärna testa med båda, på varsin liten yta.

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #12 skrivet: 16 aug-09 kl 07:42 »
kalka! Smörblomman indikera att du har mycket försura marker.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 11 jun-15 kl 13:55 »
Hur gick detta egentligen? Precis min situation i dag. Någon som blev av med smörblommorna?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
Lomsmyran, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser