Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten - filtering, jonisering eller vad rekommenderas och med vilka prylar?  (läst 11823 gånger)

yogajanne

Hej,

jag håller på med groddar, surdegar, rejuvelac mm och känner att det är dags för att börja använda riktigt bra vatten. Jonisering/magnetisering, filtrering av något slag, virvling vad ger det för effekter och vad behöver jag göra. Hur jämför sig källvatten, den finns ju en populär sådan i Nacka.

Sen lite olika produkter för det hela, det finns massor om jag googlar, vilka erfarenheter finns? Gärna i olika prisnivåer.

/Yoga-Janne
_______

Hatha yoga på Deva - tisdagar
Kundalini yoga på Deva - onsdagar

Kitty

• Södermanland
Man använder olika metoder pga vad man vill åstadkomma.

Virvling eller magnetisering (eller bön) ändrar stukturen på vattnet. Om du tex läs Emotos bok om hur man har sat till vattnet att "jag älskar dig" så har det ändrat struktur. Det får en form för oss att ta upp som är mycket friskare än tex kranvatten. Det är en enkelmanick som man fäster på kranen. Vattnet blir mycket godare. Dock får du inte bort medicinrester, miljögifter, tumgmetaller mm

Rening med hjälp av filter, kolblock eller osmos tar bort bort gifter olika effektivt. Effektivast är kolblockfilter. Ska du vara på säkra sidan ska du ta vattenprov där du bor och fina en renare som tar bort just de gifterna och tungmetallerna. Rening med osmos är inte så effektivt, det ändrar mest smaken, men det finns snygga (och dyra) renare. Kolfilterblockare tar plats, antingen på diskbänken eller under och är inte så snygga. Örtapoteket (http://www.ortapoteket.se/) har flera. Den jag har bäst känsla inför är H2O för ca 2000 kr, den tar bort det mesta. Har kollat runt lite.

Hade jag rent källvatten lättillgängligt skulle jag hämta det.

Det var lite kortfattat. Kanske skrier mer sen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Dock bör man vara mycket försiktig om man funderar på någon slags vattenfiltrering, det mesta som marknadsförs mot privatpersoner i den branschen är tyvärr ren humbug.

Säkrast är att bara handla av leverantörer som är välkända för vattenreningsutrustning till t ex kommunala vattenverk, möjligen kan man också handla av stora, seriösa rörmokerigrossister.

Kitty

• Södermanland
ja självklr ska man handla en renare som det finns tesresultat på.
Det finns specifiserade beskrivningar på vad de tar bort, sen får man läsa mellan raderna och förstå att resten inte tas bort.

Vilka kommuner och rörmokerifirmor säljer vatten renare? Har aldrig stött på några?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Rinkaby Rör (postorder/webbutik i rörmokeriprylar) har en del. Man kan nog också hitta ett och annat hos Jula, Clas Ohlson och liknande firmor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Dock bör man vara mycket försiktig om man funderar på någon slags vattenfiltrering, det mesta som marknadsförs mot privatpersoner i den branschen är tyvärr ren humbug.

Säkrast är att bara handla av leverantörer som är välkända för vattenreningsutrustning till t ex kommunala vattenverk, möjligen kan man också handla av stora, seriösa rörmokerigrossister.

Dessa firmor säljer dock inte de av kitty nämnda renare som virvlar vatten eller rensar bort tungmetaller. Detta på grund av att de är just seriösa firmor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

trädman

Pumpar man vattnet med hjälp av centrifugalpump (vilket är vanligt) så borde vattnet vara färdigvirvlat utan att kosta på sig någon särskild virvlare.

Att det finns några seriösa testresultat som visar att vattnet ändrar struktur på grund av virvling, magneter eller böner tvivlar jag starkt på.

Vad är det för fel på osmos? Att det ändrar smaken på vattnet beror rimligen på att osmosen tar bort ämnen ur vattnet.

Kitty

• Södermanland
"Vad är det för fel på osmos? Att det ändrar smaken på vattnet beror rimligen på att osmosen tar bort ämnen ur vattnet."

Prova att häll arsenik i vattnet och drick så får du se.

(obs detta är ett skämt och förutsätter att du vet att man dör av att förtära arsenik, dvs omvänd osmos tar inte bort gifter)

Kitty

• Södermanland
Vattenpumpar har inget med virvling att göra.

Kitty

• Södermanland
Kan väl samtigigt säga att om man väljer kolfilterblock-rening, vilket är en liten burk man ställer på diskbänken och leder vattnet igenom. Denna burk innehåller ett filter man byter ca en gång om året. Det är den form jag valt. För mig är det viktigaste att slippa tungmetaller, mediciner, plaster (som fins i rören) kemikalierester mm. Väljer man kolfilter renig är det viktigt att få i sig bra mineraler på annat sätt, vattnet är ju också en mineralkälla. Jag äter alger varje dag. Då får jag i mig hela spektrat av mineraler.

Sen brukar jag tappa upp vattnet på glasflaskor och magnetisera med Neo magneter. Det är medicinska magneter som jag köpt från england coh är egentligen tänkta till medicinskt bruk, men fungerar alldeles utmärkt till att magnetisera vattnet. Det blir jättefint.

M8e

• Västerbotten
virvla vatten har inte med någonting att göra. Om man nu inte centrifugerar vattnet i en massa G för att rensa bort saker tyngre än vatten. ;D

Sen tror jag det är överdrivet att "magnetisera" vattnet, eventuellt järnspån har nog redan försvunnit när man filtrerar. :P
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
"Vad är det för fel på osmos? Att det ändrar smaken på vattnet beror rimligen på att osmosen tar bort ämnen ur vattnet."

(obs detta är ett skämt och förutsätter att du vet att man dör av att förtära arsenik, dvs omvänd osmos tar inte bort gifter)

Jag antar att exemplet förutsätter att Kitty menar att du ska dricka arsenikvattnet före RO-aggregatet eftersom den inte finns kvar efter aggregatet. Personligen skulle jag inte vara särskilt orolig över att dricka vatten behandlat med omvänd osmos, även om det fanns arsenik i råvattnet. Jag hade varit mer tveksam om arsenikvattnet behandlats med ett kolfilter.

Edgar

Anders G.

• -
Nu svamlar ni.
Omvänd osmos används för att framställa absolut rent vatten, det som i allmänt tal kallas 'destillerat vatten'.
Man får bort allt, inklusive arsenik.
Vanlig alldaglig labteknik.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Omvänd osmos tar bort salt ur havsvatten, används mycket på båtar och i områden med liten sötvattentillgång. Som jag skrev även arsenik.

Åtminstone tidigare gjordes huvudparten av "destillerat" vatten med en annan teknik, nämligen jonbyte. Men denna teknik tar bara bort ämnen som är uppdelade i joner (= salter). 

Däremot tror jag inte att ett kolfilter tar bort arsenik. Kolfilter är bra på att ta bort stora organiska molekyler, smak- och luktämnen.

Fråga till Anders G;  Hur är det med arsenik och kolfilter?

Edgar

take

• Östergötland
    • De Klomp
Omvänd osmos tar bort salt ur havsvatten, används mycket på båtar och i områden med liten sötvattentillgång. Som jag skrev även arsenik.

Åtminstone tidigare gjordes huvudparten av "destillerat" vatten med en annan teknik, nämligen jonbyte. Men denna teknik tar bara bort ämnen som är uppdelade i joner (= salter). 

Däremot tror jag inte att ett kolfilter tar bort arsenik. Kolfilter är bra på att ta bort stora organiska molekyler, smak- och luktämnen.

Fråga till Anders G;  Hur är det med arsenik och kolfilter?

Edgar

Tungmetaller försvinner inte heller med kolfilter.

Anders G.

• -
Kolfilter tar det mesta med organiskt ursprung.
Jonbytare tar som sagt joner. (Exempel avhärdare)
Det sista tar man med RE, omvänd osmos. Ju renare in i det steget, desto mindre energi/spillvattenåtgång.
Voila, så har man en lab-vattencentral.

trädman

Du verkar inte riktigt ha full koll på vattenreningsteknik, milt uttryckt...

Vattenpumpar har vist med virvling att göra. Det är en sjuh....tes virvel i en centrifugalpump. Men den, liksom andra virvlar, ändrar knappast vattnets sammansättning, innehåll, eller smak.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Sen brukar jag tappa upp vattnet på glasflaskor och magnetisera med Neo magneter. Det är medicinska magneter som jag köpt från england coh är egentligen tänkta till medicinskt bruk, men fungerar alldeles utmärkt till att magnetisera vattnet. Det blir jättefint.

Vad är det som blir jättefint? Hur ändras vattnet?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Varför ska man magnetisera vatten ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser